Na Thailand en SriLanka waren we met het idee aan het spelen om dit jaar naar Tanzania en/of Oeganda te trekken met onze koters (5 en 8jaar). Vorige bestemmingen hebben we ook alles met openbaar vervoer gedaan en ze zijn best stoer.
Dit gezegd zijnde, is het praktisch haalbaar? Zijn er ‘family-rooms’ in de meeste guesthouses? Zijn de afstanden niet té lang? Is de prijs in de zelfde categorie als Azie of eerder westers? Is er acuut malariagevaar?
Zelf zijn we ervaren backpackers, maar in Afrika zijn we nog nooit geweest. Dus toch wat onwennig om de kleintjes in een avontuur te sleuren dat je niet goed kan inschatten.
Ik las je bericht en het eerste wat ik dacht is: Tanzania is veel minder goed bereisbaar dan Thailand, zeker waar het gaat om openbaar vervoer. Ik heb dat zelf ook ervaren. In Thailand konden we gewoon per dag bekijken waar reizen we heen en waar verblijven we. In Tanzania vond ik dat een stuk lastiger en had ik van tevoren veel meer voorbereid. En dat was maar goed ook.
Het is natuurlijk de vraag wat je wilt zien en doen in Tanzania. Als je op safari wilt, wat normaliter niet met openbaar vervoer gedaan wordt, en daarna naar Zanzibar, dan is dat nog wel te doen. De bus naar Dar es Salaam is prima en de boot naar Zanzibar ook. En je kunt natuurlijk ook voor de makkelijke weg kiezen en met het vliegtuig gaan. Maar als je meer zelf wilt trekken van plek naar plek is het uitdagender. De afstanden zijn inderdaad lang en worden vaak dubbel zo lang doordat de bus vaak stopt etc. Ik heb weinig guesthouses gezien met family-rooms. Daarvoor moet je al gauw in de luxere hotels. De prijzen in Tanzania zijn inderdaad eerder Westers dan zoals in Azie. Wat betreft malaria hangt het heel erg af van waar je heen gaat. Maar op de routes die normaal afgelegd worden door toeristen is er zeker acuut malaria-gevaar.
Echter, aangezien jullie wel ervaring hebben is het zeker te overwegen. Een goede voorbereiding is belangrijk. Dat wil zeggen, kijk ook goed waar je heen gaat en waar het vervoer en accommodatie aan jullie wensen kan voldoen. En door de juiste maatregelen te nemen om malaria te voorkomen (malaria-pillen, klamboe, DEET/Citronella) is dat ook minder een punt van zorg. En natuurlijk is Tanzania gewoon een supermooie bestemming, ook voor kinderen. Als je gaat backpacken kom je veel in contact met lokale bevolking wat toch echt een andere ervaring is dan in Azie. En daarnaast is het wildlife natuurlijk geweldig voor kinderen.
Ik hoop dat dit een beetje helpt in jullie overweging.
Hartelijk dank voor de info. Hier zijn we zeker wat mee. Het prijsniveau is toch wel belangrijk. Met een gezin is alles x4, wat toch snel begint door te tikken. Daarnaast vind ik het niet echt een leuk idee dat de kindjes malariapillen moeten slikken. Het blijft toch chemische troep.
Het contact met de plaatselijke bevolking is natuurlijk één van de leukste dingen aan reizen met kinderen. De deuren die daardoor opengaan…
En verder wil ik zelf -eindelijk- wel eens in Afrika geraken. We hebben een jaar door Azie getrokken en enkele maanden Z-Amerika, maar Afrika blijft een grote onbekende. We houden het nog even in beraad.
Hallo Bart,
Natuurlijk is het mogelijk om met kinderen naar Tanzania te gaan, maar dan moet je wel je reis daaraan aanpassen lijkt mij. Het voordeel van een privésafari is dat je zelf bepaalt hoe de dagen eruit zien. En die zou ik in jullie geval niet te lang maken. De zandwegen in de parken zijn niet bepaald comfortabel te berijden, zodat je toch wel aardig door elkaar schudt. Dit kan zeker voor de jongste best wel vermoeiend zijn.
Verder zou ik dan accommodaties uitzoeken met een zwembad(je), zodat ze zich na de gamedrive lekker in het water kunnen vermaken. Er zijn zeker wel mogelijkheden om met z’n vieren op een kamer te slapen. Als nood kun je anders eventueel een matrasje meenemen (of gebruiken) als er geen ruimte zou zijn voor een 4de bed.
Tanzania is inderdaad niet te vergelijken met een reis door Azië. Het is totaal anders, maar juist daarom zo interessant om mee te maken. Als ik lees dat jullie kinderen al het één en ander gewend zijn, zullen ze Tanzania heel goed kunnen aankunnen.
Wat betreft de malariatabletten, uiteraard is het zeer sterk aan te raden, maar ik begrijp jullie aversie hiertegen. Het is natuurlijk mogelijk om zonder te reizen, maar dan moet je heel alert zijn op de verschijnselen zodat je er direct en adequaat op kunt reageren. Ik zou hierover contact op nemen met een daarvoor bevoegde instantie. Ik neem aan dat ze misschien ook nog wel andere vaccinaties nodig hebben zoals Hepatitis A?
Succes!