Syrië reizen in de winter

Beste reiziger.

Ik plan mogelijk volgende trip:
Vliegen op Istanbul > trein naar Aleppo > Damascus > Beirut > via de Middellandse Zee kust terug naar Istanbul. (reistijd 3-tal weken, het vertrek is reeds voor half december gepland)

Een paar vraagjes:

Ik zit een beetje met het weer. Wie aan het Midden-Oosten denkt denk aan stralend weer. Vooringenomen. ik heb het allemaal even bekeken en het weer lijkt daar ook nogal koud en grauw te zijn in de wintermaanden. Wie reisde de afgelopen winters in deze regio, en geeft me een realistischer beeld?

Hoe zit het met het transport: is de voorgestelde reisweg realistisch & wie geeft me zicht op de prijzen van het vervoer?

Hou zit het met visa’s, koop ik die bij binnenkomst van de landen?

Dank jullie wel voor het advies!!

Groetjes,
Harmen

Klinkt als een leuke route, maar is 3 weken niet een beetje aan de korte kant?

Ik ben verschillende keren in Turkije geweest, naar Syrie ga ik deze maand voor het eerst en Libanon moet tot een volgende keer wachten. Mijn ervaring met Turkije (en ook andere landen in het middenoosten) is dat het er in de winter heel grauw kan zijn. Neerslag valt er over het algemeen niet zoveel, al heb ik wel eens sneeuw in Istanbul gehad en regen in Cairo. Temperaturen kunnen zakken tot ver onder de 10 graden, en ik heb zeker ook wel eens vorst gehad in Jordanie. Bovendien kan het weer heel erg wisselen: overdag is het lekker warm en volstaat een T-shirt met lange mouwen, 's nachts zet je het liefst een muts op en hou je je jas aan.

Wat mij verder altijd verbaasd aan het middenoosten, is dat ondanks terugkerende koude de meeste huizen en goedkope hostels geen verwarming hebben. Ik neem dus standaard een slaapzak en een dikke pyjama mee :wink: (Vaak zijn er overigens wel dekens te krijgen.)

Wat de visa betreft: deze zijn tegen betaling gewoon aan de grens te krijgen.

Dank je wel voor je snelle reactie Jenny. Aan je tips heb ik ook heel wat.

Drie weken is inderdaad kort, maar de nachttrein zal ons in 1 nacht van Istanbul naar Aleppo brengen, dat schiet je al een eind op niet? De tijd is inderdaad beperkt… Maar hoe gaat dat, werkend mens hé :slight_smile:

Het is dus zo dat ik vlot en direct een visa koop bij het oversteken van de Syrisch Turkse grens? Wel bedrag met ik rekenen, en moet in naast mijn reispas nog andere zaken bij me dragen? Dan denk ik aan pasfoto’s, hotelreservaties,… Weet je hoe het zit voor Libanon?

Dank je wel voor je tips & expertise!

Groetjes,
Harmen

Weet je zeker dat de Toros express al weer rijdt. Eind november was dit niet het geval en ook de lijn tussen Adana en Aleppo was gesloten wegen baanwerkzaamheden. Men kon mij niet vertellen wanneer de lijn weer open zou gaan dus heb ik maar de bus genomen.

Mijn ervaring is dat het vanaf eind november tot half maart behoorlijk koud en nat kan zijn.
Omdat de meeste huizen daar niet op gebouwd zijn en centrale verwarming bijna niet bestaat kun je alleen in de duurdere hotels warme kamers vinden. Verder zit je waarschijnlijk in de avonden bij een potkacheltje.

het weer deze kerstvakantie was formidabel!

bijna geen regen gehad, en de regen die er viel viel 's avonds en 's nachts. verder scheen de zon, en was het overdag zo’n 16-19 graden (omgeving Damascus) en meer naar het noorden 11-13 graden.

's nachts koelt het inderdaad behoorlijk af. hotels in de prijsklasse vanaf 1500-2000 pond hebben vaak een airco die in zijn ‘achteruit’ kan en de zaak warm kan houden, en dat is toch wel lekker aangezien het kwik kan dalen tot rond het vriespunt.

Je kunt heel veel sneeuw verwachten in Turkije, daar waar je de grens overgaat en temperaturen beneden nul en ijskoude kamers. In Syrie kun je ook sneeuw verwachten en de wens dat je je ski-kleding had meegenomen…