Surfen Bali of Lombok?

Hallo, Ik ga van de zomer alleen backpacken. Ik wil naar Bali, Lombok en Sulawesi.
Weet iemand waar je het leukste kan leren surfen, Bali of Lombok? En welke plek. Hoeft niet al te veel massatoerisme.

Groetjes Janneke

Hoi Janneke,

Ik heb niet al te veel ervaring met surfen, maar ik kan wel een paar dingen er over zeggen.

Bali heeft sommige stranden die heel populair zijn onder surfers, maar die zijn vaak niet geschikt voor beginners (bijv. Padang-Padang). Wel geschikt voor beginners zijn de stranden rond Kuta (ongeveer alles tussen het vliegveld en Seminyak), maar dan zit je wel precies bij het massatoerisme. Het schijnt dat het strand van Batu Bolong ook geschikt is voor beginnende surfers. Dat is een paar kilometer ten noorden van Seminyak en dus iets rustiger.

Op Lombok zijn er stranden geschikt voor beginners rondom Kuta-Lombok aan de zuidkust, bijvoorbeeld Selong Belanak ten westen van Kuta-Lombok en Gerupuk ten oosten. Dit is ook wel toeristisch, maar lang niet zo als Bali.

Mocht je specifiek op zoek zijn naar een geschikte plek om te leren surfen zou je ook nog op Java kunnen kijken. Vooral in West-Java zijn een paar plekken heel geschikt voor beginnende surfers, waaronder zeker Batu Karas maar ook Pangandaran en enkele stranden bij Pelabuhan Ratu.

Groeten,

Erwin

Super bedankt voor je reactie Erwin! Hier kan ik wel iets mee:-)

Ik kan je alleen iets vertellen over Bali. Wij hebben gesurfd in Canggu, dat ligt in het verlengde van Kuta, maar is veel minder toeristisch. Echt een beetje een surfersdorpje met meerdere surfscholen. De golfen zijn heel afhankelijk van de getijden, daardoor is het geschikt voor beginners en voor de wat meer gevordere golfer.

Sent from my LG-D855 using Wereldwijzer mobile app