Voor mijn minor zit ik momenteel op Sulawesi, in een klein dorpje Amurang. Ik help hier in een weeshuis en op een school. Dit zal ik nog doen tot midden november.
Dan rest voor mij nog 1,5 maand om individueel te reizen in Indonesie. In Nederland dacht ik voor een padie cursus te gaan. Deze keuze laat ik nu (waarschijnlijk) achterwegen. De reden is geld besparen en ik waarschijnlijk liever ga surfen.
In mijn zoektocht naar surf plekken kom ik vaak terecht bij stranden in Bali. Bali wil ik echter overslaan. Het massale toerisme trekt mij niet en ik zou daarom een andere plek willen kiezen.
West Sumatra, Mentawai Island.
Ik heb hier wat over gelezen en dit lijkt mij een mooie surf locatie.
West Java, Panaitan Island.
Dit zou ik kunnen combineren met Yogjakarta en mijn terugvlucht vanaf Jakarta.
Lombok.
Hier heb ik vele verhalen over gehoord en zou daarom ook een keuze voor mij kunnen zijn.
Ik zou graag wat tips willen hebben van mensen die met deze plekken ervaringen hebben. Of mensen die een geheel nieuw idee aan het licht willen brengen.
Ik vlieg 3 januari terug vanaf Jakarta. Ik dacht eraan om O&N te vieren in Yogjakarta. Iemand hier ervaring mee? Of andere suggestie(s)?
Waarom ik dacht aan Yogjakarta is dat ik dan met de trein naar Jakarta kan gaan. Dit is een reis die ik graag wil maken.
Ik hoor graag van andere reizigers ervaringen, zodat ik dit mooie avontuur waardig kan afsluiten. Terima kasih.
Ik ben zelf geen surfer, maar voor ervaren surfers zijn Kuta Lombok, oost Java, Sumbawa en west Sumba fijne locaties. Daar wordt volgens mij echter geen les gegeven en op veel van die plekken zijn de golven te hoog en onvoorspelbaar voor beginners.
In de buurt van Kuta Bali (waar het inderdaad toeristisch is) is de zee wél geschikt voor beginners en worden er professionele lessen gegeven. Je zou daar les kunnen volgen en je dan verplaatsen naar een andere plek? De mensen daar kunnen je beslist advies geven.
Daarnaast is het niet waar dat heel Bali wordt overspoeld door toeristen. Als je wilt kun je ook zonder al te veel moeite rustige plekken vinden.
Als je oud en nieuw wilt vieren in Jakarta dan zou ik naar een zeer toeristische plek gaan (bv rondom jalan Jaksa) of een andere plek waar veel toeristen en/of expats komen.
Ik ben een beginnend surfer. Daarmee bedoel ik dat een aantal keer op een surfplank heb gestaan. Dit is eigenlijk niet noemenswaardig, dus les is voor mij een pré.
De tip om naar Bali te gaan en daar de lessen te volgen lijkt mij daarom een verstandige keuze. Vanaf Manado vlieg ik het voordeligst naar Denpasar, dat is een extra voordeel. Ik zou daarna door kunnen gaan naar Lombok, Java en daar al surfend terug te gaan naar Jakarta. Bijvoorbeeld Panaitan Island. Iemand daar ervaring mee?
Mijn eerste keuze ligt echter eerder bij Sumatra. Het surfen zou ik dan kunnen combineren met een jungle tocht bijv. naar de Oerang Oetangs. Alleen als ik hier geen begeleiding zou kunnen krijgen, dan lijkt mij deze keuze niet slim.
Puntje bij paaltje is de keuze erg lastig, (of juist gemakkelijk) er zijn namelijk zoveel dingen te zien in Indonesië.
Als je wilt surfen waar A) de omstandigheden goed zijn, B) surflessen gevolgd kunnen worden en C) het niet te druk of super toeristisch is, dan zou je het mooie eiland Nias aan de westkust van Sumatra kunnen overwegen
Nias is bijna net zo groot als Bali, dus een dag niet surfen kun je bijv. gebruiken om het eiland te verkennen: Nias - Wikipedia