Sumatra trip teleurstellend

Net een trip op Sumatra achter de rug. Twintig jaar geleden was ik er voor het laatst. Er is sinds die tijd weinig veranderd: de wegen zijn slecht, de jungle maakt steeds meer plaats voor palmolie plantages, en de bevolking heeft weinig op met toeristen. De kwaliteit van de (zgn. betere) hotels viel zwaar tegen. De hotelstaf heeft meer aandacht voor facebook dan voor de gasten. Schoonmaken is iets dat ze niet kennen, overal smerigheid. Nee, sla Sumatra maar over, want die zien liever geen toeristen.

Dit klinkt helemaal niet bekend.

Met name in Aceh was de bevolking heel vriendelijk en gastvrij. Ik heb hele leuke gesprekken met mensen gehad in bussen of bij een warung of kaki-lima.

Soms voldeed een kamer niet aan de westerse standaard (bv alleen een mandibak en geen echte douche), maar wanneer je voor die kamer nog geen 4 euro neertelt mag je daarover niet klagen. Schoon was het meestal wel.

Ik deel echter je mening dat op bepaalde trajecten de wegen slecht zijn, en dat er nog steeds gekapt wordt.

Ik heb nu slecht een klein deeltje van het eiland gezien, maar ik zou beslist terug willen.

Misscihien moet ik mijn opmerking nuanceren. Na ruim 20 jaar reizen verblijf ik het liefst in 4/5 sterren hotels. Die heb je niet op een rondreis door Sumatra. Dat wist ik van tevoren. Echter als ik de middenklasse hotels op Sumatra vergelijk met Noord Thailand en zelfs met bijvoorbeeld Hoi An in Vietnam, dan steekt Sumatra daar voor mij heel negatief bij af.

Het ligt er aan of je verblijft in een (grote) stad of in de rimboe. In Medan, Padang, Parapat en Bukittinggi is er keuze genoeg uit 4/5 sterren hotels. Ik moet er wel bij opmerken dat een 5 sterren hotel in Indonesië niet is te vergelijken met een 5 sterren hotel in b.v. Amsterdam of je moet in Jakarta of op Bali zijn.:zon02:

Kijk eens HIER voor informatie over hotels op Sumatra.

maar was het reizen over de wegen wel te doen? kun je makkelijk van Medan naar de oerangoetang en olifanten bijvoorbeeld?

Verwacht je Europa, dan zijn wegen op Sumatra slecht. Maar uiteraard is het wel te doen, genoeg Indonesiërs en vakantiegangers die het jaarlijks van A naar B reizen…

Als je naar Takengon of Bukit Lawang wilt vanuit Medan ben je 3-4 onderweg.

Ja jammer dat u ervaring niet positief was.
Ik ga ieder jaar naar Sumatra en heb inderdaad nog nooit
een negative ervaring gehad naar toeristen.
Ben zelf ook indonesisch maar ook mijn klanten hebben
daar nog nooit iets van ondervonden.
Inderdaad wat toerisme bestreft is Sumatra anders dan Bali en ik zou eigenlijk
willen zeggen, ‘gelukkig maar’, want als je nu naar Sumatra gaat dan is het nog
autentiek en dat kun je van Bali bijna niet meer zeggen en dat is erg jammer.

En overal ook hier in europa vind je hotels die vies zijn of waar de receptionist zich
niet bekommert om de gasten!!! Heb ik zelf ook regelmatig meegemaakt. En wat wegen
betreft Tja inderdaad je moet niet haastig zijn en ook niet verwachten dat de wegen zo
gladjes er uit zien. Als je dat zoekt dan kun je beter in holland je vakantie vieren.

Ik ben van september tm oktober dus op Sumatra geweest en het was super!
De wegen waar soms wel erg slecht maar de bussen crossen er gewoon overheen, ik heb niet zelf gereden, zou dat ook niet zo snel doen maar met de bussen of private car is het goed te doen, een jeep is helemaal top!
ik ben eerst van Medan naar Tanghakan gegaan dat was niet helemaal handig wegentechnisch, je kunt beter eerst naar Bukit Lawang denk ik en daarna daarheen omdat je anders toch weer terug moet naar Medan, maar hoe dan ook kom je er wel maar het kost wel wat tijd om van plek naar plek te reizen.

Ik verbleef op Sumatra zelden in Hotels meestal in homestays heel schoon en gastvrije mensen. De Hotels waar we verbleven waren wisselend van kwaliteit soms zeer schoon en zo nu en dan wat minder fris, daar ga ik weg als dat, gezien het tijdstip, kan soms laat ik me neervallen en zoek de volgende dag wel iets wat meer past bij mijn standaard.
Wegen op Sumatra is idd een geval apart en soms ook wel spannend voor ons plattelanders. Het is natuurlijk ook onbegonnen werk om prachtige wegen aan te leggen die binnen de kortste tijd worden beschadigt door landverschuivingen aardbevingen etc. Het is niet zo dat ze de wegen niet onderhouden er zijn hele bevolkingsgroepen die leven van het onderhouden van het wegennet in de bergen.