Suggestie reisschema?

Hallo allemaal,

Nog precies 6 weken (hoe bedoel je aftellen) en dan vliegen we éindelijk naar Thailand! Op 12 november vliegen we heen, woensdag 8 december gaan we nog 2 daagjes Dubai meepakken en 11 december komen we dan weer thuis. Dat betekent dat we in Thailand 3,5 week te besteden hebben. Met alles wat ik tot nu toe gelezen heb, ben ik nu al tot de conclusie dat ik beter voor 3,5 maand of 3,5 maand had kunnen gaan… Maar goed, dat vindt de baas niet goed denk ik :slight_smile: Ik heb al 100 globale planningen gemaakt, maar nu ik van de week las dat Khao Sok NP gesloten is moet de boel weer op de schop.
Zoals het er nu uitziet willen we het volgende doen/zien:

• Bangkok
  • Chiang Mai (incl. trekking van 2 of 3 dagen)
  • Siem Reap (Cambodja)
  • de kust bij Trang/Satun

Nu rest de vraag: In welke volgorde? Ik vraag me af hoe gesloopt je bent na een vlucht Schiphol-Dubai-Bangkok (gokje: doodop), en of we dan dezelfde dag nog door zullen vliegen naar Chiang Mai. Ergens spreekt het me wel aan om daar te acclimatiseren, maar ik twijfel dus over de vluchtduur.
Mijn voorkeur heeft het volgende:

Dag 1: Schiphol-Dubai-Bangkok-Chiang Mai
Dag 2-7: Eerst heel erg bijkomen in Chiang Mai, dan trekking
Dag 8-13: Bangkok
Dag 13-16: Heen en weer naar Cambodja (Ankor Wat)
Dag 17: Terug naar Bangkok, door richting het zuiden (nachttrein?)
Dag 18-24: Relaxen in Trang/Satun en omgeving
Dag 25: Terug naar Bangkok, laatste nacht
Dag 26: Vlucht naar Dubai

Wat vinden jullie ervan? En vooral: Is de volgorde logisch? Alternatief zou zijn om eerst vanuit BKK naar Ankor Wat te gaan, dan terug naar BKK en door naar het noorden. Dan is het alleen zo’n lange trip naar het zuiden…
Als jullie goede suggesties hebben om de route om te gooien dan hoor ik het graag!

Bedankt en groeten,

Cetje

Persoonlijk vindt ik de heenreis direct door naar Chang Mai best heftig, ik zou eerst 1 of 2 dagen in Bangkok blijven , dan door reizen naar het Noorden. Kan je altijd nog als je terug komt uit Cambodja of uit Chang Mai 3 dagen Bangkok doen en dan naar het Zuiden gaan. Niets mis met het reis plan , ik heb het ook ongeveer zo een paar jaar geleden gedaan ( met Cambodja) Veel plezier!

Dank voor je reactie!
Denk dat doorreizen naar Chiang Mai inderdaad een beetje heavy is. Aan de andere kant ben ik ook een beetje ‘bang’ voor Bangkok en vraag ik me af hoe lang ik daar nodig heb om te acclimatiseren :wink:
Maar goed, een trip in 1x door naar het noorden is ook wel heftig. Bangkok 2x 3 dagen ipv 1x 6 dagen klinkt toch ook wel aantrekkelijk…

Hee Cetje,

Ik denk dat het beter is om van Chiang Mai (moet via BKK volgens mij) direct door te vliegen naar Siem Reap.
Van en naar het vliegveld ben je elke keer weer minstens een uur kwijt,
nu heb je het dus 4x ingepland.

Tickets kun je boeken in Chiang Mai , bij iedere reisagent, er zijn er genoeg. Je kunt bijv. CM-BKK met Air Asia doen, en dan BKK-SR met Bangkok Air. Prijzen goed vergelijken, dat loont.

Bangkok altijd op t laatst doen, is mijn advies, Nagenoeg alle souvenirs
die je onderweg tegenkomt zijn ook in BKK te koop, en vaak ook voor minder.

Shoptips: -De weekend- of Chatuchakmarkt, trek er maar een dag voor uit, en dan heb je misschien nog niet alles gezien.
-MBK shopping center
-Pratunam kledingmarkt en Platinum Center er tegenover.

Als je budget het toelaat, zou ik vanuit SR via BKK ook weer meteen
doorvliegen naar Krabi.
Wat je ook kunt doen is vanaf het vliegveld de bus nemen naar Trat, en Ko Chang als strandbestemming kiezen, dat ligt meer op de route.

Zes dagen in BKK op het laatst, er is genoeg te doen, en ben je het effe zat, doe je een dagtocht met of zonder overnachting naar Kachanaburi of Ayutthaya.

Hans.

Hallo Hans,

Dank voor je reactie! We hebben de plannen inmiddels bijgesteld om niet te veel te hoeven haasten, en de trip heen en weer naar Siem Reap is toch best heftig. Vind zo’n 250 euro pp voor een retourtje er toch aardig inhakken, dus dat zou bus/trein etc. worden…
We willen nu na aankomst z.s.m. door naar Ayuttaya (we komen aan rond 12.00 's middags dus dat moet dezelfde dag wel te behappen zijn) om daar te acclimatiseren. Dan naar Chiang Mai, vanaf daar vlucht naar het zuiden en op 't eind inderdaad een paar dagen BKK. Dat in twee delen doen lijkt me idd niet zo handig, dank voor je tip!

:chin:waar haal je die 250 euro pp vandaan kan veel goed koper ?:thailand::cambodia:

waarschijnlijk Bangkok Airways want die is de enige die vliegt van Bangkok naar Siem Reap. Verder kan je wel over de grond maar hou er dan wel rekening mee dat je 1 dag heen aan het reizen bent en 1 dag terug. Je zou ook met Airasia van Bangkok naar Phom Phenh kunnen vliegen en dan met de bus van Phom Phenh naar Siem Reap en dan via de grond terug dus heen vliegen en terug over de grond. Dat is ook wat vrienden van mij gaan doen in november.

Hee Cetje,

Je kunt idd. overwegen om de trip naar SR met de minibus te doen, zoals Moira zegt, 1 dag heen en een dag terug.
Mijn manier van reizen is het niet. Ik hou er niet van om de hele dag te reizen, dus ik zou in Battambang stoppen en overnachten.
Minibussen kun je boeken in BKK, let wel op de prijs, die mag NIET te goedkoop zijn, er worden ritten BKK-SR aangeboden voor 300 B , vooral rond Khao San Road, dat gaat altijd fout, dan betaal je een woekerprijs voor je visum aan de Cambodjaanse grens.

Als je budget krap is, is Cambodja wel een prima land, de munt is gekoppeld aan de dollar, en je slaapt in veel plaatsen prima voor 5 dollar per nacht. Op het ogenblik is Cambodja dus veel goedkoper dan Thailand.

Hans.

Goedkoper dan pak 'm beet 250 euro kon ik iig geen tickets vinden…
Inmiddels besloten dat we aan 4 weken al tekort hebben voor alleen Thailand, dus Cambodja stellen we uit. Heb geen zin om als een wannabe Japanner door het land te crossen zonder ergens écht van te kunnen genieten. Denk dat we een dag of 12 uittrekken om richting het noorden te reizen (Chiang Mai), dan houden we nog ongeveer 2 weken over voor de zuidkust, vlucht Chiang Mai - Phuket ofzo. Zou graag richting Trang af willen zakken en vanaf daar terugvliegen naar Bangkok.
Ach, we gaan het wel zien… Heb behalve de vlucht naar Bangkok nog niets vastgelegd, en wil dat ook zo min mogelijk doen. Genoeg mooie dingen op de agenda, maar vooral: Genieten!! :slight_smile:

Dank voor de tips in elk geval, heb ze vast opgeslagen voor volgend jaar :wink:

Goed idee, hoor! Wij hadden ook niets vast en ging eigenlijk heel goed. Je doet alles op t tempo dat je wil.

Als je naar t noorden gaat, trek zeker ook een paar dagen uit voor Chiang Rai, dat vonden wij eigenlijk gemoedelijker dan Chiang Mai… Met de bus ben je er in een uur of drie voor een viertal eur per persoon.
Ook van hier uit kan je leuke trekkings enz doen. Moest je interesse hebben, stuur me een pb’tje. Ik ken een koppeltje ongelofelijk toffe en lieve jonge mensen die je op dit gebied kunnen rondgidsen…

Op m’n profiel kan je altijd onze foto’s van Chiang Rai eens checken.

Groetjes en avast veel plezier met de voorbereidingen!

Jelle

Iemand toevallig ervaring met trekkings vanuit Chiang Mai / Chiang Rai en het verschil? Hoop persoonlijk dat CR wat rustiger is, ben bij CM een beetje bang dat medetoeristen het enige wildlife is wat je tegenkomt onderweg… :wink:
Super leuk om al die tips enzo te lezen van ervaren Thailand gangers, enorm bedankt daarvoor!!

Nog precies een maandje en dan… naderen we rond deze tijd Dubai denk ik, om nog even 3 uur rond te banjeren op de luchthaven (en het nicotine peil weer even aan te vullen) en dan door te vliegen naar Bangkok!!

Oh ja Jelle, maak uit je foto’s op dat je mag roken in de trein naar Chiang Mai? Heel fijn! :smiley:

Je kan altijd roken, maar afhankelijk van de bemanning mag je in de tussenstukken tussen de stellen roken (deuren staan dan open, dus een beetje opletten) en andere keren verwijzen ze je expliciet door naar de toiletten met open raampjes. Goeie tip: neem de 2nd class airco: is niet duur en slaapt heel comfortabel. Ik meet 1 meter 86 en kon net languit liggen. En in tegenstelling tot de 1st class lig je in de richting van de trein. 1st class lig je dwars en dat schijnt toch meer hobbelig te zijn.
Nog een goede tip: in t begin van de reis komen ze aan de toeristen zeer prijzige combi-menu’s uitdelen. weiger dit. Na een paar pogingen komen ze je dan maar een a la carte menuutje aanbieden (waar wij de meeste Thai uit zagen kiezen.) Veel goedkoper en meer keuze.

Ik zal je binnenkort een pb’tje sturen over een goed resbureautje met zeer goede persoonlijke service en zeer schappelijke prijzen. Op onze dagtocht geen toerist gezien. Gwoon aan die jongen vragen om je zijn favoriete plaatsjes te tonen. Echt de moeite! In Chiang Mai volg je in onze opinie toch veel meer de grote groepen jonge snotters die eigenlijk alleen maar uit zijn op en easy fuck met medereizigers… Maar dat kan natuurlijk ook persoonlijke opinie zijn;)