Wie kan mij uitleggen waarom de prijsverschillen tussen studytravel en don quijote zo groot zijn? 12 weken Salamanca bij Don Quijote kost je 2470,50 (incl. app.), bij studytravel 1576 (ook incl. app.). Een verschil van bijna 1000 euro!! Waarom!?!
Hi,
Allereerst even het verschil tussen Studietravel en don Quijote:
-
Studietravel is een uitstekend talenreisbureau die een groot aantal scholen van verschillende prijzen en verschillende kwaliteiten vertegenwoordigt. Zij verkopen o.a. don Quijote in hun mix.
-
don Quijote is een talenschool in Spanje, met scholen in 7 verschillende steden, allen in eigen beheer .
Van alle scholen in Spanje behoort don Quijote tot de absolute kwaliteitsscholen, tezamen met o.a. Malaca Instituto, Ele Madrid, Click Sevilla etc Kijk voor definitie van kwaliteitsscholen ook op Eaquals, kwaliteitszegel voor talenscholen in de Europese Unie.
Studietravel, een van de beste Nederlandse talenreisbureaus, vertegenwoordigd kwaliteitsscholen en scholen die zich meer op prijs richten, biedt in feite dus een ruimere keuze aan. Studietravel biedt Fiat Panda tot Mercedes aan, don Quijote verloopt alleen Mercedes (vergelijkingen gaan altijd mank)
Andere talenreisbureaus in Nederland zijn o.a. Tricolore Talenreizen, den Haag of Lexton Talenreizen.
Concreet:
- Bedenk eerst of je kwaliteit zoekt of dat je voor je plezier gaat.
- Bedenk of je in een grote zeer internationale school wilt zijn, met mensen van alle leeftijden en alle nationaliteiten, of dat je liever een kleine school hebt met veel alleen maar jongeren en met weinig nationaliteiten.
- Als je voor een talenreisbureau kiest, vertel ze dan precies wat je zoekt, zodat ze je het juiste product zullen verkopen.
- De essentie van kwaliteit zit in de kwaliteit van de leraren en de behandeling die zij van de school krijgen, de lest methode (of het ontbreken hiervan !) en in de eerlijke indeling van niveaus, in een klas van max. 8 personen. Dus sneller Spaans leren, is goedkoper dan langzamer Spaans leren.
- De essentie van plezier ligt in de keuze van de school en de stad die het beste bij je past en hoe makkelijk het voor jouw is om een keuze te maken in de sociale contacten die je op een school kunt leggen (soort mensen, leeftijden, nationaliteiten, aantallen studenten)
Als je precies weet welke stad je wilt, dat je bewust voor kwaliteit gaat en een grote verscheidenheid aan mensen, leeftijden en nationaliteiten nastreeft, kies dan voor een don Quijote.
Als je twijfelt, laat je dan voorlichten door een Studietravel of Tricolore taelnreisbureau, maar laat hen goed weten wat je voorkeuren zijn.
Mocht je toch nog twijfels hebben , laat me het weten. Mijn vriendin werkt al 8 jaar in deze sector en ik ken heel veel scholen, voornamelijk in Barcelona en Salamanca. Wellicht wil je ook een second opinion hebben.
Zoek ook evt andere stukjes die ik eerder voor dit forum heb geschreven over deze sector die mij zeer aan het hart ligt.
groeten,
Chris
Goed stuk, Chris! B)
…en al deze taalscholen, kun je op je gemak bekijken bij http://www.spaans.startbewijs.nl, en je betaalt dan hetzelfde of minder.
Een grotere keuze is er niet.
Overigens, het is StudyTravel en niet Studietravel.
En dan nog iets, er zijn ook kleine scholen die een uitstekende kwaliteit leveren, en bovenal PERSOONLIJKE service, iets waar de grotere scholen soms erg veel moeite blijken te hebben.
Dus : voor Spaans op Maat, vergeet dan zeker de kleintjes niet.
Ooit begon DonQuijote en Malaca Instituto toch ook klein…
piet meijers
webmaster
http://www.spaans.startbewijs.nl en
http://www.gratisspaans.startbewijs.nl
Hey,
Dank voor de uitgebreide informatie ![]()
Ik wil best geloven dat de kwaliteit van Don Quijote beter is dan bijvoorbeeld een Mester in Salamanca. Maar dit gaat niet om een verschil van een paar tientjes… Gaat om bijna 100 tientjes… En dat vind ik nogal een verschil. Is die kwaliteitsverschil ook zo te merken dan? Dat vraag ik mij dan af… Don Quijote komt zeker kwalitatief goed en betrouwbaar over, maar jemig…
Mirella,
Ik ben echt van mening dat er geen kwaliteitsverschil in de spaanse les HOEFT te zitten. Ik heb deze (op proef) zowel bij Don Quijote als bij Mester bijgewoond.
Alles er om heen is wel een verschil. De culterele lessen bij Don Quijote, die zitten standaard in het programma, die zijn meer dan af. Zo tref je het zelden elders aan. Ook de mogelijkheden om na en naast je lessen meer verdieping aan je spaanse studie aan te brengen, staan bij Don Quijote (en bijvoorbeeld ook bij Malaca Instituto) op eenzame hoogte.
En dat geldt voor veel meer (ogenschijnlijk kleine dingen) die je totale studierendement uiteraard ten goede komen.
Over de appartementen kan ik niet oordelen. Ik ken de residentia van Don Quijote in Barcelona…zo schoon en geordend had ik nog nooit gezien. Bijvoorbeeld witte stoffen stoeltjes die na 1 jaar nog wit waren.
Ik heb wel vaker appartementen gezien die compleet uitgewoond waren, en daarvan was de prijs niet altijd laag.
Het is en blijft moeilijk kiezen, en voeg daarbij dat de markt voor taalscholen de laatste jaren niet echt denderend is…dus de prijzen onder druk staan…en de mensen van StudyTravel weten hoe ze moeten inkopen…en neem van mij aan dat ze goed voor hun studenten zorgen, ook als je op cursus bent. Ze staan bij alle scholen bekend als een “stevige” agent waar de scholen respect voor hebben.
Ik ben ervan overtuigd dat je bij beiden een goede tijd zult hebben. Heb je je taal echt nodig voor je beroep, wil je snel studeren en uitputtend in de taal graven, op je linguistische wenken bediend worden, dan kun je overwegen voor Don Quijote te kiezen.
Heeft het vakantiegevoel een grote invloed en wil het s’ochtends wel eens moeilijk zijn om de ogen in de les open te houden …tja
Voordat je boekt, kun je eens kijken op http://www.spaans.startbewijs.nl, daar staan ze allemaal, zonder verkoopgeweld. Klik rustig op de links, Don Quijote staat er, StudyTravel en nog enige anderen. want je hebt een alternatief, rechtstreeks boeken, dat is soms nog goedkoper…
Hele goede tijd in het geweldige Salamanca, toen ik er vorig jaar was, verlangde ik weer naar mijn jeugdjaren,…ik ben jaloers !
piet meijers
www.spanjeservice.nl
ER zijn een aantal essentiele vragen die je hier kunt stellen aan je talenschool of je talenreisbureau:
-
Wat is de maximale klasgrootte ? 8 zoals de Europese Unie aangeeft in haar regelgeving of 10 (om zo 20% goedkoper te kunnen zijn)
-
Volgt de school het Europees Raamwerk voor talenscholen, wat betreft niveau indeling en het open hebben staan van alle niveaus ongeacht de klasgrootte. De winst die te behalen valt met verkeerde niveau indelingen en het niet open hebben staan van alle niveaus het hele jaar door is enorm.
-
Bij mijn huisvesting in een studentenhuis (meest voorkomend), is er wekelijkse schoonmaak en is er een gemeenschappelijke ruimte (woonkamer) die als zodanig gebruikt wordt, of wordt deze gebruikt als extra slaapkamer (om zo 25% goedkoper te kunnen zijn).
Zo kun je beginnen te begrijpen waar in deze sector kwaliteit vandaan komt.
groeten,
Chris
Hi,
Ik krijg maandelijks een nieuwsbrief van don Quijote, met Spaanse culinaire tips, Spaanse gezegdes, toeristische informatie over Spanje en Mexico etc.
Deze maand staat er ook een “onafhankelijk” onderzoek in over “Hoe kies ik een talenschool”. Ik viind dit onzerzoek vrij goed aansluiten bij
mijn eigen ideeën en vind het heel objectief.
Ik zet hier een link naar de nieuwsbrief. Als je het document “Hoe kies ik een talenschool” wilt hebben, kun je het vanuit de nieuwsbrief downloaden.
groeten,
Chris
Hallo,
Heel erg bedankt voor jullie reacties, tips en uitleg… Ik ga er nog even rustig over nadenken… en uitrekenen, wat ik me nu eigenlijk kan veroorloven… Maar iig bedankt, waardeer het zeer.
Mirella