Ik ben perongeluk op deze site gestuit, en nu lijkt het me geweldig om daar de zomerschool arabisch te doen (volgend jaar), Universiteit bevind ik mezelf niet slim genoeg voor (vmbo-diploma). Ik ben al langer van plan in buitenland te gaan studeren, om een taal onder de knie te krijgen. En gewoon om een nieuwe cultuur te ontdekken. Of ik straks in de tourisme of ander in het buitenlands uitgevoerde vak verder wil weet ik niet. Nu is mijn vraag aan jullie is het verstandig om zoiets te doen. Ik zit nog ontzettend te dubben over wat ik wil gaan doen, ik ben nl redelijk serieuz bezig met paardrijden maar wil al zolang als ik het me kan herrineren naar het buitenland. Ik ben afgelopen vakantie helemaal verliefd geworden op Tunesië, en wil graag meer leren over de bevolking en de cultuur. Dat is een mooie mogelijkheid, of is het pure geld en tijd verspilling omdat ik er niet zeker van ben of ik iets met de kennis wil doen. :unsure:
Ja, je geeft zelf al het antwoord.
Je twijfelt of je iets met die taal kunt of wil gaan doen.
In ieder geval is alles wat je leert altijd meegenomen en er zijn maar weinig mensen hier die goed Arabisch kunnen spreken en lezen.
En als je toch al je hart hebt verloren aan Tunesie dan is het natuurlijk een mooie gelegenheid om wat meer van het land op te steken.
Let wel even op wat je kiest, als je voor Tunesisch kiest en je komt bijv. in Egypte dan verstaan ze je maar moeilijk, het schrijven is wel hetzelfde.
Grpoetjes,
Marianna
Hey hey,
Wat Marianna zegt ik zeker waar. Als je in Tunesie Arabisch leert, en dan het Tunesisch dialect, zul je in de rest van de Arabische wereld moeilijk of niet te begrijpen zijn.
Ik zelf studeer Arabisch aan de Universiteit van Amsterdam. Daar leren we naast het Hoog Arabisch, wat de schrijftaal is, het Egyptisch dialect om te spreken. Aangezien het grootste gedeelte van de film- en televisie-industrie in handen is van Egyptenaren, en de meeste muziek ook uit die regio afkomstig is, is dit het dialect dat het meest begrepen wordt.
Dus als je je in het Arabisch verstaanbaar wilt maken kun je beter niet voor het Tunesisch dialect kiezen.
Ik kan heel goed begrijpen dat je verliefd geworden bent op Tunesie. Ik ben namelijk een lotgenoot ![]()
Ben afgelopen zomer voor de 10e keer geweest en hoop over 2 maanden weer te gaan. Heb veel vrienden en kennissen daar. En heb zelfs iets wat je familie kunt noemen.
Ikzelf ben nu wel bezig het Tunesisch dialect te leren. Is wel pittig moet ik zeggen om drie soorten Arabisch naast elkaar te leren. Maar het is zeker de moeite waard.
Ik wil me graag verstaanbaar kunnen maken in de taal van het land waar mijn hart ligt, om het even ‘mooi’ te zeggen ![]()
Mag ik je vragen waar van Tunesie je geweest bent??
En als je je plannen toch doorzet waar van Tunesie je wilt verblijven?
Um wij zijn in Tunis geweest, naar mijn zin te weinig van het land gezien. Toevallig ligt die Universiteit ook in Tunis! Als het goed is, krijg je daar les in ‘standaart’ modern Arabisch (kan ook classic kiezen). Ze beweren op de website dat het zonder dialect is, (citaat) ‘het modern arabisch dat hier gegeven word is het verweg meeste gebruikte in de Arabische landen’ (ff vrije vertaling uit het Engels). Je kan daar ook opleiding volgen voor de talen Frans Duits Engels tot het Chinees aan toe! Maar ik wil er wel zeker van zijn, dus vraag ik aan jullie doorgewinterde Tunesië fans advies. Omdat het toch een hoop geld kost om daar te komen en te blijven.
Oke dat standaard Arabisch is wat je hebben moet. Ik zal je wel van tevoren zeggen dat dat de taal is die geschreven wordt, maar nauwelijks gesproken. Eigenlijk alleen maar bij officiële lezingen enzo.
Het zal idd wel wat kosten, maar dat zou je hier ook kwijt zijn voor een studie. Tunis is een hele mooie stad en ik kan me niet voorstellen dat je het daar niet leuk zou hebben.
Hoi
Ik heb zelf een paar jaar in Tunesië gewoond en ook enkele niet-Tunesiërs ontmoet die daar Arabisch leren. De meesten gaan dan naar Institut Habib Bourguiba de Langues Vivantes (of iets dergelijks) in Tunis. Ik denk dat je - als je arabisch wil leren - het beste Modern Standaard Arabisch kunt leren. De taal van de geschreven en gesproken media en de taal waarmee je in principe in alle regio´s van de Arabische wereld terecht kunt. Het Tunesisch Arabisch is toch vooral een mengeling van Frans en Arabisch met hele specifieke woorden en alleen in Tunesië bruikbaar.
Succes verder.
Groeten,
Marina
P.S.
Mocht je trouwens Modern Standaard Arabisch en het dialect van het Midden-Oosten willen leren, dan kan ik je de cursussen aanraden van een taleninstituut in Voorburg.
Zie de website www.arabischleren.nl