Studeren in Portugal

Hallo mensen,

Ik heb een vraag. Zijn hier ook mensen die ervaring hebben met studeren in Portugal? En daarmee heb ik het vooral over hoger onderwijs.

Ik zou dan graag in contact met u komen om een aantal vragen te stellen over het studeren in Portugal, omdat ik daar nu zelf mee te maken heb, aangezien ik binnenkort in Portugal wil gaan studeren.

Groetjes Patricia

Ola Patricia,
Ik woon in Portugal en heb enige ervaring met studeren in het hogere onderwijs.
Laat maar horen indien je nog hulp nodig hebt.
Groetjes,
Sofia

Hallo iedereen,

Onze kinderen, mijn man en ik willen graag naar Portugal verhuizen. Nu wil ik aan jullie vragen of er al iemand ervaring heeft met de hogere studies in Portugal voor onze zonen. Ze zijn nu 16 en 17 jaar oud. De oudste gaat volgend jaar naar de universiteit. Het liefst zou hij geschiedenis gaan verder studeren. De jongste moet volgend jaar nog 1 jaar secundaire school doen. Nadien weet hij nog niet goed welke richting hij op wil gaan. Wij zouden ons project starten in de omgeving van Caldas da Rainha. Ikzelf heb al veel zitten googlen en internetten, maar er zijn niet veel scholen in deze buurt. Ze zijn verplicht om naar een engelstalige school te gaan, omdat zij geen Portugees spreken. (Dit zijn we overigens wel allemaal van plan, éénmaal onze plannen doorgaan). Ik heb gezien dat er een internationale school is een half uur rijden ten noorden van Caldas da Rainha.Deze zou eventueel geschikt zijn voor onze zoon van 16 jaar de CLIC International School. Weet hier iemand iets meer over, qua kwaliteit lesgeven.? Zijn er in de omgeving ook universiteiten of moet onze oudste zoon hiervoor naar Lissabon, Coimbra of Porto gaan. Dit betekent dat hij op een studentenkamer moet gaan, en hij wil dit vermijden. Hij is nog het liefst bij ons.
Ik zou het heel fijn vinden, mocht iemand mij meer kunnen vertellen over hun ervaringen. En of er nog andere scholen bestaan die ik niet terug kan vinden op internet ( alhoewel mij dit bijna onlogisch klinkt).
Alvast bedankt voor jullie reacties,
ik kijk ernaar uit,
Vriendelijke groetjes,

Patricia

Olá Patricia!

Allereerst van harte gefeliciteerd met de keuze om naar Portugal te komen, hopelijk zal het jullie goed bevallen!
Ik woon nu al 7 jaar hier ( Porto, maar ben ook half portugese) maar heb helaas geen ervaring hiermee omdat ik zelf nog geen kinderen heb. Ik kan je wel een beetje helpen hoop ik, allereerst maak je maar geen zorgen over de universiteiten. Portugal heeft een zeer rijke academische traditie en heel veel universiteiten verspreid door het land. ik weet niet welke richting hij wilt gaan, maar indien het kunst en design is dan is er een in Caldas da Rainha zelf. Anders heeft Leiria een grote campus met meerdere richtingen. En dat is slechts een uurtje met het OV vanuit Caldas of een half uurtje met de auto. Als de kids geen Portugees spreken, dan lijkt het mij dat er inderdaad niets anders op zit dan naar de internationale school te gaan, over het algemeen zijn deze wel heel goed. Ze zijn wel erg prijzig…maar goed het is maar voor 1 jaar of 2! Ik begrijpt trouwens dat jou oudste zoon het liefts niet op kamers gaat, maar studeren in Porto, Coimbra of Lissabon is wel echt een super leuke ervaring, grote tradities, het is echt heel anders als in Nederland. Wellicht dat de Nederlandse ambassade jullie kan helpen? Ik heb af en toe contact met ze, misschien dat ze jou in de goede richting kunnen sturen?

Wat betreft de taal leren, dat is wel echt heel belangrijk. Niet alleen voor de kids, het beste is om hier al mee begonnen te zijn voordat jullie daadwerkelijk gaan verhuizen. Bij deze een link van een Portugese docente die al 30 jaar in Nederland woont en heel veel ervaring heeft met Nederlanders die Portugees willen leren om hier te komen wonen : http://www.carmo.nu/Nederlands/Home.html of tel nummer: 06 13534745 Maria do Carmo Lereno. ze geeft privé, thuis of in een groep les.

Ok, ik hoop dat je hier iets aan hebt! Wellicht dat er nog andere mensen reageren die jou beter kunnen helpen.

Veel succes en als ik je verder nog kan helpen dan hoor ik het graag!

Abraço,
Sofia

Hallo Sofia,

Heel erg bedankt voor je snelle e-mail. Dit betekent dat er toch nog mensen zijn die met anderen meedenken en meevoelen. Super! Na het lezen van je bericht heb ik direct de site opgezocht van de school in Leiria. En inderdaad, er zijn daar veel opties wat betreft studie keuzes. Als we naar Portugal gaan over een aantal weekjes, ga ik deze zeker bezoeken en verder uitpluizen wat de mogelijkheden zijn. Ik had je niet verteld dat wij een familie uit Belgie zijn, maar bij ons heb je niet direct een forum dat zich over Portugal ontfermt, daarom dat ik als Nederlandse mij heb aangemeld op deze forum. Je hebt ook gelijk in verband met de taal. Zodra wij 100 % weten dat ons project in Portugal doorgaat, starten wij hier al met een cursus Portugees. Dit is ons grootste struikelblok, ik weet dat de taal heel moeilijk is, vooral in het schrijven. Ik denk altijd in naam van onze kinderen want voor hun moet het geen slechte ervaring worden maar wel een verrijking in hun leven. Zo ook gaat het voor ons een grote uitdaging zijn. Maar wie niet waagt niet wint!
Wat bedoel je met de hulp van de Nederlandse ambassade? Wat zouden zij voor ons kunnen betekenen? Jij hebt hier zo te zien al meer ervaring mee. Alle hulp is welkom, alhoewel je al veel op de sites kunt te weten komen, de beste raad komt toch van de mensen die er al wonen en alles al hebben mogen ervaren. Wij kunnen van jullie veel leren. Jammer dat de dame die Portugees geeft in Nederland woont, maar ik ben er zeker van dat we in België wel op cursus Portugees kunnen gaan, of privé lessen nemen.

Nogmaals bedankt voor je bericht, je ziet, ik heb er direct al een vooruitgang mee geboekt.

Ik houd je zeker op de hoogte, en als ik nog vragen heb zal ik ze zeker stellen.

Vriendelijke groetjes terug,

Patricia

Ola Patricia!

Ah, gezellig! Ik weet niet of er veel Belgen in Portugal wonen, Nederlanders wel vrij veel vooral in het zuiden, niet zoveel in het noorden waar ik zit. In dat geval kan de Belgische ambassade wellicht helpen, wat ik hier mee bedoel is dat zij vaak het eerste aanspreekpunt zijn voor mensen die willen emigreren. Omdat de ambassade jullie nieuwe overheidspunt van Belgie zal zijn wanneer jullie hier wonen is het altijd een goed idee om je even te gaan voorstellen. ( heb ik destijds ook gedaan) ook hebben zij vaak informatie wat betreft scholen, pensioen etc. Helaas kunnen ze vaak niet echts iets voor je doen, alleen bijvoorbeeld wanneer je je paspoort moet verlengen maar ze kunnen je wellicht wel helpen met in contact brengen met andere instanties of personen die jou kunnen helpen. Je kunt het in ieder geval proberen! En via de ambassade ( ten minste zo is het met de Nederlandse ambassade) kun je vaak andere Belgen vinden die het zelfde hebben moeten doorstaan die jou met tips van hun ervaring kunnen helpen. Kijk maar even op hun website : De Belgische Ambassade in Lissabon | Portugal.

Indien gewenst geeft ze trouwens ook Portugese les via skype! Dat is zeer populair nu, de Portugese dame bedoel ik dan :slight_smile:

Veel succes Patricia! en ik hoor het wel indien je nog vragen hebt.

Abraço,
Sofia