We willen emigreren naar Portugal met onze 2 jonge dochters. Het is nog allemaal pril en moeten nog heel veel opzoeken en regelen.
Welke regio raden jullie ons aan qua werk, scholen,…
Ola Debby,
Wat een mooie keuze om naar Portugal te emigreren!
Ik heb de keuze zelf ook gemaakt, maar voor mij is het anders ik ben half half. ( Nederlandse vader en Portugese moeder). Ik adviseer mensen altijd om naar het noorden te komen, ik woon zelf in Porto en wat is het hier mooi.
De meeste Nederlanders gaan echter naar de Alenteijo of de Algarve, daar heb je ook scholen voor de kids en Nederlandse sociale clubs. Helaas hebben we dat ( nog) niet in het noorden, maar ik probeer een paar Nederlanders bij elkaar te krijgen! Tot een paar jaar geleden hadden we nog het Nederlandse consulaat dat 1 x per jaar (toen nog) Koninginedag organiseerde, nu helaas niet meer. Maar we hebben in Porto wel een Duits college waar de kinderen tweetalig onderwijs ontvangen ( Port en Duits) indien ze hier op school gaan kunnen ze makkelijker in Nederland studeren als ze dat willen. Indien je interesse hebt in de Alenteijo kijk dan even op deze site: http://alentejo.startpagina.nl/ De Alenteijo is een prachtig gebied, maar houdt er wel rekenig meer dat het er erg warm en droog is. Het is echt het platteland, uiteraard heb je een paar grote steden en indien je niet te veel landinwaarts zit, prachtige stranden, dus voor wie van rust en ruimte houdt. Rust en Ruimte ( R&R) heb je eigenlijk over heel Portugal verdeelt, dus het ligt er een beetje aan waar jullie het meeste van houden. In het Noorden is het groen, met bergen, stad, strand en rivier in het zuiden is het droger, met hete zomers, prachtige stranden, bergen en platteland).
Als ik jullie was zou ik in ieder geval direct beginnen met Portugese les, de kinderen leren het op zo een jonge leeftijd erg snel en het is zeer belangrijk dat jullie direct uit de voeten kunnen met de taal. In ieder geval de kinderen want die hebben geen keuze natuurlijk als ze naar school gaan. Via deze link heb je een hele goede lerares die veel ervaring heeft met kinderen ( en ouders) die naar Portugal gaan verhuizen: http://www.carmo.nu/Nederlands/Home.html
Heel veel succes met de voorbereidingen en ik hoor het wel indien jullie nog vragen hebben!
Abraço,
Sofia