Studeren in frankrijk, goede universiteiten?

WIe heeft hier ervaring mee? En weet misschien iemand iets over een goede universiteit daar? Want heb al wat over sorbonne in parijs gehoord, maar dat schijnt toch niet zo’n hele goede kwaliteit te hebben. Dan heb je de grande ecoles maar daar moet je toch al eerst een aantal jaar voor gestudeert hebben ( bachelor), of kun je daar ook heen met een vwo diploma?

Maar dat zijn vaak toch erg dure opleidingen, en ik wil juist niet op echt zo’n specifieke opleiding zitten, met een klein aantal mensen, maar echt op een universiteit maar wel met goede kwaliteit, want dat staat bij mij voorop, eerst kwaliteit dan de leukigheid.

Heb al 1 en ander op internet opgezocht, maar echt veel wijzer werd ik niet, ook qua opleidingen heb ik wel het 1 en ander gevonden, maar sommige dingen in het frans begrijp ik nog niet helemaal dus echt veel wijzer wordt ik daar niet van.

Zelf denk ik aan de opleiding international business ( vreemde taal in tweede jaar erbij) en je hebt dan nog allemaal verschillende toevoegingen.

Een aantal fransen van vakantie volgden, of gingen een businesschool volgen en daarna bijv een mba, zij zeiden toen, ooh je gaat dus hetzelfde doen als ik. Maar die businesschool, is dat vergelijkbaar met universiteit of hoger…?

Dat soort dingen wil ik dus weten, welke universiteiten staan in frankrijk als prestigieus bekend( en dus goede kwaleit) en moet je nou voor een businesschool, grande ecole( zal wel onhaalbaar zijn) of gewoon een universiteit kiezen, want op de kwaliteit van deze drie dingen heb ik natuurlijk helemaal geen kijk, en ik wil natuurlijk wel kwaliteitsvol onderwijs en een goed diploma waarmee ik aan de bak kom overal waar ik maar wil ( niet dat ik straks op een laag niveau zit ofzo)

Ik wil het liefst meteen na mijn vwo examen weg, dus niet eerst ingeschreven staan bij een nederlandse instelling ( ze zijn ermee bezig studiefinanciering mee te kunnen nemen, dus hoop dat dit doorgaat)

Dus studenten, inwoners van frankrijk, help mij!!!

niemand???

Hey!

Ik heb vorig jaar een aantal maanden aan een Franse universiteit gestudeerd.

Om toegelaten te worden op een Franse universiteit moet je een ‘validation des acquis’ of te wel je moet je diploma uit nederland laten waarderen.

Daarnaast moet je op de meeste Franse universiteiten een taaltest afleggen en daar een hoog niveau van het Frans in halen –> niveau B2/C1.

Hey

Oke, welke uni eigenlijk als ik vragen mag, en waar? Vond je het leuk?
Weet jij toevallig ook wat voor niveau dat in nl is, b2/c1? Havo niveau of vwo niveau?

Ik heb als het goed is aan het einde van het jaar mijn vwo diploma, profiel EM met als bijvak management en organisatie, dus ik denk dat dat wel goed zit…

In ieder geval bedankt voor je reactie!

Hey

Ikzelf heb op de universiteit van Lille III in Villeneuve d´ascq gestudeerd. Ik heb een geweldige tijd gehad in Lille.

Wat betreft het niveau van de taalvaardigheden: niveau B2/C1 is een niveau waarbij je op een vergevorderd niveau Frans spreekt.

Als je wilt weten wat je niveau is kan je het beste TCF (test de conaissance du Francais) doen. Kijk voor meer info op www.ciep.fr

als je nog verdere vragen hebt kun je me mailen op: ancksunamun22@hotmail.com

hoi bedankt voor je reactie! Ik ga zeker even zo’n test doen, ik zit ongeveer op havo vwo niveau frans 1,2. Ik ga je nog wel meer vragen stellen, maar dat komt morgen, moet zo weg dus heb nu even geen tijd:slywink:.

hoi

Oke hier ben ik dan met mijn vragen… Hoe vond jij het leven in frankrijk en de mensen? En zou je weer naar een stad als lille gaan of zou je bijvoorbeeld parijs kiezen?

Ook zou ik graag willen weten of jij weet wat in frankrijk bekend staat als goede universiteit, en waar iedereen met een beetje ambitie graag heen wil. Ik geloof dat de sorbonne niet zo heel goed is als uni he? Maar dat is dus parijs en daar weet je misschien niks over…Nou op dit moment kom ik even niet op meer vragen eerlijk gezegd, maar als ik nog meer vragen hebt dan hoor ik het wel.

Oh ik zie net dat ik je kan mailen, nou kijk wel even of je hier nog reageert anders mail ik je wel even:slywink:

Hey!!

Hierbij de antwoorden :slywink:

Volgend jaar ga ik voor 5 jaar terug naar de universiteit van Lille. Wat betreft het leven in Frankrijk, ik heb het de eerste 2 weken erg moeilijk gehad. Nagelang ik mensen leerde kennen ging het steeds beter. Op dit moment heb ik nog steeds contact met hen. Dus uiteindelijk heb ik een geweldige tijd in Lille gehad. Vandaar dat ik ook nu terug ga voor 5 jaar.

Ik weet dat de universiteiten van Lille goed zijn. Er zitten veel buitenlandse studenten op. Vooral op Lille III (www.univ-lille3.fr). In totaal zitten daar (op Lille III) 22 000 studenten.

Van de Sorbonne weet ik niet veel. Een Franse vriendin van mij zit daar op school en zegt dat het voor buitenlandse studenten erg lastig is om daar te gaan studeren. Ze hebben namelijk erg weinig plaatsen voor buitenlandse studenten en ze nemen alleen de allerbeste aan en degene met het hoogste taalniveau.

Als ik jou was zal ik het proberen in een ander stad. ik denk namelijk dat je daar meer kans hebt. ook qua huisvesting zal je minder problemen hebben. het is namelijk veel goedkoper en er is veel meer aanbod in andere steden dan bijvoorbeeld in Parijs.

Als je verder nog vragen hebt, dan hoor ik het wel! :slywink: Mijn emailadres is: ancksunamun22@hotmail.com

Annemiek