studeren in frankrijk!

Hey allemaal. Ik vroeg me af of iemand een volledige universitair studie in Franrkijk volgt? Ik wil namelijk volgend jaar in Frankrijk gaan studeren, dus niet voor eeen jaartje, maar echt een volledige studie volgen. Probleempje is alleen dat ik wel redelijk frans kan (vwo niveau) maar zéker niet genoeg om een universitaire studie in het frans te kunnen begrijpen! Heeft iemand tips? Waar kan ik beginnen met zoeken enz? Als jij wat meer weet of ook van plan bent in frankrijk te studeren zou ik het leuk vinden wat van je te horen!
vast bedankt, groetjes Lenna :slight_smile:

Hey Lenna!

Ik zelf heb vorig jaar een deel van mijn studie in Frankrijk gedaan, in Lille namelijk.
Volgend jaar begin ik aan de universiteit van Lille om mijn masters te halen en vervolgens mijn doctoraal.
Het is inderdaad erg moeilijk om op een franse universiteit te komen, omdat je vaak validation des acquis moet doen (dat is dat ze kijken of je diploma toegang geeft tot de universiteit) verder moet je een taaltest doen en vaak moet je minimaal niveau 4 hebben (dat is niveau intermediaire avancé) kijk voor meer info daarover op ciep.fr.

als je verdere vragen heb dan hoor ik het wel.

Annemiek

Wat je natuurlijk zou kunnen doen is via een organisatie naar Frankrijk gaan en daar taalles volgen en bijvoorbeeld vrijwilligerswerk doen. Dan leer je het Franse leven kennen en de taal, van daar uit is het een stuk makkelijker om je weg te vinden in het systeem en het kost je hoogstens een half jaar of een jaar. Succes!