Het niveau van Frans op de universiteit

Hallo,

Ik zou volgend jaar misschien een taal willen studeren aan de universiteit. Nu heb ik de Franse taal en cultuur altijd al heel interessant gevonden. Ik heb het alleen nooit op het middelbaar onderwijs gehad, omdat ik vanuit het vmbo naar de havo ben doorgestroomd. Ik heb dus het beginnersniveau. Nu vroeg ik mij af op welk niveau universiteiten beginnen. Ik neem aan niet op beginnersniveau, aangezien het al in het pakket van vwo zit? Er staat alleen niet dat Frans verplicht is als toelatingseis, maar wel dat het in je voordeel werkt als je er examen in hebt gedaan. Is een intensieve cursus van een halfjaar genoeg voor het niveau, of is het sowieso onmogelijk om Franse taal en cultuur te gaan studeren als je er geen examen in hebt gedaan?

Groetjes,
Simone

Als ik jou was, zou ik even contact opnemen met de dekaan van je school. Die zal je meer informatie kunnen geven. Ook zou je kunnen kijken naar het studieprogramma van de universiteit (welke vakken je wanneer volgt en wat de eisen per vak zijn), vaak zijn die criteria online terug te vinden. Ook zijn er vast wel voorlichters van de universiteit die je vraag kan beantwoorden.

Je schrijft verder over een intensitieve cursus van een half jaar. Als je een goede cursus doet van 6 maanden, en dan het liefst in een land waar de taal gesproken wordt, dan kun je ECHT een hoop leren! Ik was na een half jaar Indonesie in staat om kranten vrij redelijk te lezen, en er zijn ook zat mensen die een reis door Latijns-Amerika beginnen met een cursus Spaans en zich daar heel goed mee redden. Dus misschien kun je een tijdje naar Parijs gaan als voorbereiding op je studie?

Ik denk inderdaad ook dat je met een cursus een heel eind komt. Dit hoeft zelfs geen cursus van een half jaar te zijn, misschien is 2 of 3 maanden al genoeg? En als je dan bij een gastgezin verblijft dan oefen je je frans ook nog dus dan komt het helemaal goed denk ik.

Als je geinteresseerd bent kan je eens op deze site kijken:

Ik hoop dat het nuttig is!