Min. 1/2 jaar weg om de taal te leren. Maar hoe?!?

Beste Wereldwijzer’s,

Ik ben een jongen van 16 jaar, zit nu in Havo 5 en mijn wens is de docentenopleiding Frans te doen.

Deze opleiding wil ik niet doen, voorafgaand een tijd in Frankrijk (denkend aan min. half jaar tot hooguit een jaar), om de taal te leren en de cultuur te leren kennen.
Wanneer ik dus wil vertrekken, ben ik 17 jaar, wat dus ook wat problemen oplevert. Aangezien ik dit jaar wil laten plaatsvinden in het jaar tussen mijn eindexamen, en aanvang van het daaropvolgende schooljaar (dus het schooljaar 2009-2010) zit dat gewoon deels in mijn 17e jaar. (maart 18)

Wat mijn wens is, is het volgende:
In principe op eigen kosten naar Frankrijk, om daar te werken tegen kost en inwoning, of genoeg te verdienen om kost en inwoning te kunnen betalen.
Dit mag vrijwilligerswerk zijn, of een normale baan. Dat maakt mij helemaal niet uit. Ik wil dat jaar gebruiken om tussen de mensen te komen in Frankrijk, wat mij verplicht de taal te leren.

Waar ik dus niet naar op zoek ben, is een (peper)dure taalcursus zoals er velen worden aangeboden.

Wie heeft dit al eens gedaan, of heeft er tips en ideeën voor mij. Ik heb al veel opgezocht en gedaan, maar nog niet echt iets geschikts gevonden.

Mensen die de tijd nemen mij die informatie/tips geven zouden mij een groot plezier doen!

Groetjes Jeroen:zon02: