Studeren in Brazilie

Beste allemaal, ik doe momenteel de Bsc Economie en Beleid aan Wageningen University, en zou graag volgend jaar de volledige Master Economie in Brazilie, aan de universiteit van Sao Paolo gaan doen. Probleem is echter dat ze bij het secretariaat van die faculteit niet echt hoog-communicatief zijn, tot zover. Hun Engels is gebrekkig, de respons heel traag en mager, de datum waarop mijn aanvraag binnen moet zijn was eerst onbekend, en nu plotseling al verlopen, etc. Op zich niet heel erg, behalve dat het helemaal niet opschiet, en ik er toch echt wel graag wil studeren. Heeft iemand hier ervaring mee, of tips voor? Of bijvoorbeeld contacten bij de universiteit van Sao Paolo?
En is het sowieso waarschijnlijk dat ze me met mijn Nederlandse Bsc toelaten daar?
Ik heb hier en daar ook al lijntjes uitgegooid via oud studenten daarvandaan, via docenten van mijn uni die kant op, en via mijn exchange office, maar wat extra contacten of gouden tips zijn toch wel nodig denk ik :slight_smile:
Alvast bedankt!

De eerste vraag die dan bij mij opkomt is: waarom Brazilie?

Ik bedoel dit: wat is de waarde van het master diploma aan de uni van SP? Ik weet dat Wageningen een zekere wereldfaam heeft w.b. landbouw, maar geldt dat ook voor de UFSP (of zoiets) voor economie?

Dan heb je het taalprobleem, je merkt het al op. Ik weet niet of je verwacht dat colleges in het Engels worden gegeven, ik betwijfel het. En zo simpel is Portugees nou ook weer niet…

Verder kan die uni niet goed helpen als je niet de juiste vragen stelt, in welke taal dan ook. Je zal toch echt eerst moeten weten of je Bsc diploma toelating geeft, en zo ja hoe, voordat ze je kunnen inschrijven.

bedoel je met volgend jaar het studie jaar 2012/2013 of het studiejaar 2013/2014.
Helaas kan ik je niet veel verder helpen qua contacten.
Ik kan je alleen wel uit ervaring meegeven dat je de problemen met de taal en de snelheid en zorgvuldigheid waarmee alles gaat zal blijven. Ik ben momenteel ook bezig om een studentenvisum te krijgen voor Brazilie, wat vrij simpel lijkt: een aantal documenten ontvangen vanuit Brazilie. Ik ben ondertussen al een maand verder en nog geen steek opgeschoten. Communicatie gaat traag, reacties duren lang en je hebt het gevoel alsof er niks gedaan wordt. Het is dus veel afwachten, afwachten en nog meer “geduldig” afwachten.
Wat ik je als tip mee kan geven is door als je geen reactie krijgt gewoon weer even te mailen of van je te laten horen, zodat je er op die manier wat meer druk achter zet.

@ Mtilburg: Brazilie omdat ik graag in het buitenland wil studeren, en zon beetje alle andere werelddelen afvielen op basis van mijn ongenuanceerde vooroordelen :slight_smile: Specifiek Sao Paolo omdat die juist nog vrij hoog om de meeste wereldranglijsten van universiteiten staan, wat m.i. wel enige garantie geeft voor kwaliteit. Ook ben ik niet per se alleen voor landbouw/milieu geïnteresseerd, vandaar dat ik Wageningen nu wel heb gezien.
Ik verwacht dat de colleges deels wel in het Engels gegeven wordt als er een buitenlander bij zit, maar deels ook niet,en dati k sowieso Portugees moet gaan leren, waar ik overigens al mee ben begonnen. Het is zeker niet eenvoudig (vooral de Braziliaanse variant niet), maar wel te doen denk ik.
Het lijkt mij dat de uni toch juist moet beslissen of mijn Bsc toegang geeft, en niet ikzelf? Raad jij Brazilie overigens af?

@ Stefanie : Zo snel als het kan, maar ik begreep dat hun academisch jaar pas in februari/maart (dus 2013) start. Wat ga jij in Brazilie doen, stage of uitwisseling ofzo? Hoelang ben je al bezig e.e.a. te regelen?

Het is super dat je dan nu al aan het rondkijken bent. Ik wil inderdaad een stage lopen in Brazilie voor 10 maanden in Rio. Ik ben vanaf januari al bezig en het is nog steeds niet rond. De plek etc. wel maar nu in de eindfase levert het visum problemen op, documenten die niet aankomen, fouten die in de documenten staan en dus aangepast moeten worden en opnieuw verzonden moeten worden etc. Hou hier ook rekening mee, want de meest eenvoudige dingen, gaan toch weer fout op de één of andere manier. En zo gaan er weer weken overheen!

Tja, daar heb je het al.

Ik raad je echt aan wat meer onderzoek te doen alvorens een beslissing te nemen. Brazilie is Nederland niet, een piepklein landje met een taalgebied van 20 miljoen.

Als je zou weten dat een vrij groot deel van de studenten waarschijnlijk al moeite heeft met de eigen taal, en hun schoolengels nauwelijks meer is (wellicht zelfs minder) dan schoolfrans in Nederland, zou je niet denken dat colleges kunnen worden gegeven in het Engels.

Brazilie is een fantastisch vakantieland, zeker. Om er serieus te studeren of stage te lopen lijkt het me minder geschikt.

Voor wie dit nog niet gevonden heeft: hier de nodige algemene informatie over studeren in Brazilië. Daar is ook een ander ander te vinden over cursussen in het Engels, maar die pagina is niet zo recent.

“Ik verwacht dat de colleges deels wel in het Engels gegeven wordt als er een buitenlander bij zit, maar deels ook niet,”

Vergeet dat maar. Alles in het Portugees. Het is hier nederland niet.

Hoi Ewoud,

Misschien kun je je eens orienteren bij de Fundacao Getulio Vargas:

Ik was er jaren geleden op bezoek met een Nederlandse politicus, hij ging in het Engels in debat met de studenten en dat ging prima :wink: Maar zoals eerder gezegd: college’s zijn waarschijnlijk 100% Portugees. Er werkt ook een Nederlandse econome aan dit instituut. Wellicht kan zij je verder helpen. Mail me even op [EMAIL=“peter@runhaarmedia.nl”]peter@runhaarmedia.nl, dan geef ik je haar adres en kunnen we evt. verdere info uitwisselen.

Succes & groeten,

Peter

Vergeet colleges in het Engels, zelfs bij USP.
Ze willen je waarschijnlijk best graag ontvangen op de uni, want jouw kennisniveau ligt waarschijnlijk hoger dan daar. (Wellicht zelfs een BSc).

Ik vraag me altijd af wat buitenlandse studenten in Brazilie doen, behalve wat cultuur en zon opsnuiven.
Het onderwijs is in mijn ogen echt waardeloos daar (check de internationale ranglijst van universiteiten maar, de beste uni’s staan niet in Brazilie); om echt iets te leren zou ik zeker niet Brazilie of Sao Paulo uitkiezen. Waarschijnlijk zul je een leuke tijd tegenoet gaan en staat het interessant op je CV, maar of je echt tot verdieping in je studie kom, betwijfel ik zeer…