Half jaar studeren in Brasil

Oi ,

Ik ben nu 2e jaars student, en ik wil een half jaar (rond februari tot juni/juli) in Brasil gaan studeren. Komend half jaar ga ik eerst een intensieve cursus portugees doen, is dit genoeg om aan een Braziliaanse universiteit te studeren?
Ik vroeg mij af of er mensen zijn die al in Brazilie hebben gestudeerd, en mij eventueel bepaalde universiteiten of exchange programma’s kunnen aanraden. Een eis is wel dat ik er universitaire credits mee kan verdienen.

Valeu!

Oi,

Tof plan!

Of die intensieve cursus genoeg is, ligt helemaal aan jouw talenknobbel… :slight_smile: Spreek je al een andere romaanse taal zoals bv. Frans of Italiaans of Spaans? Dat kan je wel steunen om sneller de grammatica en gelijkende woorden op te pikken.
Het kan erg goed helpen om in Nederland alvast veel te oefenen met een of meerdere Brazilianen. Misschien kun je proberen daarmee in contact te komen via Braziliaanse feesten / café’s, capoeira-les nemen of iets dergelijks. Iets wat ook wel kan helpen (maar in mindere mate) is Braziliaanse films goed kijken en luisteren, bv. Cidade de Deus, Central do Brasil. Ook kun je op internet kijken naar uitzendingen van Braziliaans nieuws.
Is die cursus die je gaat volgen trouwens het Portugees van Brazilië, of niet speciaal? De uitspraak is wel een beetje anders en ze hebben wel wat andere woorden. Een beetje zoals het Vlaams verschilt van Nederlands.

Maar of het genoeg is om ook de universiteit te kunnen volgen weet ik niet… je zult dan ook goed Portugees moeten leren schrijven, wat vaak nog moeilijker is dan spreken. Er bestaat een speciale website voor het oefenen van talen, daar kun je bijvoorbeeld chatten met Brazilianen, die andersom Engels willen leren en dus ook in het Engels zullen willen chatten met jou. Ik weet even de url van die site niet meer…