Half jaar studeren in Brasil

Oi ,

Ik ben nu 2e jaars student, en ik wil een half jaar (rond februari tot juni/juli) in Brasil gaan studeren. Komend half jaar ga ik eerst een intensieve cursus portugees doen, is dit genoeg om aan een Braziliaanse universiteit te studeren?
Ik vroeg mij af of er mensen zijn die al in Brazilie hebben gestudeerd, en mij eventueel bepaalde universiteiten of exchange programma’s kunnen aanraden. Een eis is wel dat ik er universitaire credits mee kan verdienen.

Valeu!

Oi,

Tof plan!

Of die intensieve cursus genoeg is, ligt helemaal aan jouw talenknobbel… :slight_smile: Spreek je al een andere romaanse taal zoals bv. Frans of Italiaans of Spaans? Dat kan je wel steunen om sneller de grammatica en gelijkende woorden op te pikken.
Het kan erg goed helpen om in Nederland alvast veel te oefenen met een of meerdere Brazilianen. Misschien kun je proberen daarmee in contact te komen via Braziliaanse feesten / café’s, capoeira-les nemen of iets dergelijks. Iets wat ook wel kan helpen (maar in mindere mate) is Braziliaanse films goed kijken en luisteren, bv. Cidade de Deus, Central do Brasil. Ook kun je op internet kijken naar uitzendingen van Braziliaans nieuws.
Is die cursus die je gaat volgen trouwens het Portugees van Brazilië, of niet speciaal? De uitspraak is wel een beetje anders en ze hebben wel wat andere woorden. Een beetje zoals het Vlaams verschilt van Nederlands.

Maar of het genoeg is om ook de universiteit te kunnen volgen weet ik niet… je zult dan ook goed Portugees moeten leren schrijven, wat vaak nog moeilijker is dan spreken. Er bestaat een speciale website voor het oefenen van talen, daar kun je bijvoorbeeld chatten met Brazilianen, die andersom Engels willen leren en dus ook in het Engels zullen willen chatten met jou. Ik weet even de url van die site niet meer…

Verder qua universiteiten enzo weet ik het niet. Misschien kun je in het Lonely Planet forum ook nog goeie tips krijgen. En heeft jouw eigen universiteit misschien al contacten?

Boa sorte,
Cécile

Oi Cécile, obrigada!

Mijn talenknobbel is redelijk goed, ik spreek vloeiend Frans. Ik heb in ieder geval de basis van Portugees redelijk onder de knie doordat ik capoeira doe en veel omga met portugees-taligen. Ik denk dat ik het wel redelijk snel oppik met die cursus dus dat moet niet zo’n probleem zijn, schrijven is inderdaad wel moeilijk. De cursus is braziliaans portugees.

Dank je wel voor je bericht,

Tchau!

Oh dan klinkt het wel of dat wel goed gaat komen! Als je al veel Portugees-sprekende mensen kent, kun je al veel oefenen en vragen stellen over woorden of uitdrukkingen.
Oh, ik had aan je username ook wel kunnen zien dat je capoeira speelt! (Of interesse hebt). Waar doe je dat?

Misschien kun je voor het lezen en schrijven, wat ‘moeilijke’ boeken over je vakgebied proberen te vinden zodat je went aan de woorden en zinnen die daarin gebruikt worden.

Ik heb een half jaar aan een Franse HEAO gevolgd en daar werd op zich wel wat extra rekening gehouden met de buitenlanders; bijvoorbeeld bij de tentamens voor economische vakken werd vooral gekeken of je antwoorden klopten en niet zozeer of je Frans 100% correct was. Bij het maken van groepsopdrachten mengden ze altijd de Fransen en de buitenlanders en lieten we altijd een Fransoos/Française de laatste taalcheck doen bij onze uitgewerkte rapporten.
Ik vond het - vooral in het begin - wel behoorlijk vermoeiend om de hele dag dingen in hoog tempo en op HBO niveau in een andere taal te volgen en dan 's avonds ook nog, moe als je bent, gesprekken aan te gaan en niet altijd lekker uit je woorden te komen. Ook al had ik al twee jaar intensief Frans aan de HEAO in NL gevolgd met vertalen en presentaties geven en al, toch is het wel een stuk pittiger als je het de hele dag moet horen en begrijpen. Maar je leert het zo wel het snelst en het best! En op een gegeven moment droom je zelfs in die andere taal.

En sowieso altijd een mooie ervaring, zo’n tijd in het buitenland. Je leert jezelf ook goed kennen.

Heb je al een gebied in gedachten?

Oi,

Ik doe nu ongeveer 5 jaar capoeira bij Grupo Balança in Leeuwarden en in Nijmegen. Ik ben op een punt gekomen dat ik echt naar Brazilie móet van mezelf. Ik wil ook heel graag de taal leren spreken, en het hele land trekt me gewoon.
Het liefst zou ik natuurlijk naar Salvador (Bahia) willen, omdat daar de oorsprong van capoeira ligt en omdat ik daar al mensen ken. Nu heb ik gekeken voor scholen en daar wordt wel een academische cursus (in het engels) aangeboden op het CIEE.
Ik ben me nu nog aan het orienteren op engelstalige academische cursussen in Brazilie, wat ik tot nu toe heb gevonden is helaas erg duur. Het goedkoopste wat ik tot nu toe heb gevonden is, http://www.studiesabroad.com/programs/country/brazil/city/florianopolis/duration/116/program/167/session/IFPS1110
Mvg,
Marc

Nou ik hoop dat het je allemaal gaat lukken. Kan me helemaal voorstellen dat het land je trekt, ik wil ook zeker nog veel meer zien. Ik was aangenaam verrast door de prachtige natuur (ook / juist buiten het Amazonegebied) en hoe ontzettend zonnig en kletserig de mensen zijn. Iedereen klets met iedereen, bij de bushalte, bij de bakker, overal. Dus het is ook heel makkelijk om veel te oefenen met de taal.
En verder ben ik natuurlijk ook de dingen tegengekomen die je wel verwacht bij Brazilië, stranden, veel muziek, carnaval, zon, mooie mensen (vooral aan de stranden zijn ze wel erg met hun lichaam en uiterlijk bezig), capoeira, voetbal, lekkere fruitdrankjes en cocktails enzo…

Ben je niet bang dat je met een studie in het Engels, het Portugees weer wat minder goed leert omdat je je dan niet 100% onderdompelt? Of zoek je nog verder naar iets helemaal in het Portugees?

Nogmaals succes!

Olá,

Wow wat een gaaf plan!!!
Ik weet niet zoveel over portugees, maar ik kan wel 't volgende zeggen: ik zit nu voor een half jaar studie in Buenos Aires en voorheen kon ik wel Spaans, maar alleen de basisdingetjes… In het begin was het lastig, want alle lessen zijn in het Spaans en ze rebbelen er nogal op los (wat in Brazilie in het portugees ongetwijfeld hetzelfde zal zijn haha). Maar na een maand wen je er echt aan en ook als je locale mensen leert kennen gaat je taalkennis echt heel hard vooruit.

Misschien heb je iets aan deze info… In elk geval moet je niet twijfelen om te gaan alleen om de taal, want daar hoef je je echt niet druk om te maken. Dit is echt de beste, snelste en allerleukste manier om een taal te leren :slight_smile: En Brazilie is prachtig, das al reden genoeg om t avontuur aan te gaan haha…

Succes!!!

Obrigada voor de info !

De studie is in het Engels, maar je logeert bij een Braziliaanse host familie en daarbij krijg je over de gehele tijd van je studie nog lessen Portugees. Dus ik denk dat ik wel genoeg contact krijg met het Portugees via deze weg!
Mocht ik niet iets in het Engels vinden dan zoek ik uiteraard verder voor complete Portugese studies!

Tchau!

Hey,

Buenos Aires is ook prachtig! Wat leuk dat je dat doet. Op welke manier heb je het geregeld dat je kon studeren in Argentinie? Heb je het via een speciale organisatie geregeld, of via je school, of compleet zelf alles uitgezocht?

Mvg, Marc

Hoi,
Ik heb het geregeld via mijn hogeschool in NL, het is een uitwisseling dus ze hebben contact met veel universiteiten over de hele wereld.
Succes!

Als jij een jongen bent, zeg je “obrigado”. :slight_smile:
(Of ben je wel een meisje?)

Oh sorry, ik dacht dat je obrigada tegen een meisje zegt, en obrigado tegen een jongen :wink: zo, heb ik weer wat geleerd ! Ben een jongen trouwens