ik wil graag volgend jaar in Zuid-Amerika gaan studeren, maar tergelijkertijd lijkt het mij geweldig om daarnaast te gaan surfen. Ook wil ik goed spaans kunnen spreken. Dus het maakt niet zozeer uit welk land in Zuid-Amerika, maar Argentinië spreekt mij erg aan.
Ik kan geen stad bedenken in heel Zuid-Amerika waar je goed kan surfen, studeren, een leuk uitgaansleven heeft en natuurlijk waar het een beetje veilig is.
Daarom vraag ik jullie vriendelijk of jullie misschien niet iets weten?
Wat denk je van Bariloche in het merengebied? Er is een leuke talenschool (www.lamontana.com), er is een enorm meer waar ook gesurfd wordt en waar je tegenwoordig ook steeds meer kitesurfers ziet en omdat er veel scholieren/studenten komen heb je er ook een redelijk goed uitgaansleven. Wel een goed pak aan voor het surfen, de watertemperatuur van het Nahuel Huapi meer zal niet boven de 10 graden zijn schat ik zo in
Er wordt wel beweerd dat Cuesta del Viento in San Juan de beste spot is om te windsurfen in Argentinië. Zelf ben ik er nog nooit geweest, ik heb het alleen maar van horen zeggen… of je er goed Spaans kan leren is een tweede, daarvoor moet je eerder naar de wat grote steden toe vrees ik.
Hartelijk dank voor de suggesties. Alleen had ik het over golfsurfen, dus ik weet niet of dat ook kan op dat meer? maar verder zie ik dat je er ook goed kan snowboarden, dat is ook een belangrijk punt voor me!
Hoewel er flinke golven zijn als het flink waait (en dat doet het geregeld in Patagonie natuurlijk), is het toch meer voor windsurfers. Maar wat houd je tegen om eens Kitesurfen te gaan proberen?
Bariloche heeft voor Zuid-amerikaanse begrippen een groot snowboard/ skigebied (link voor kaartje van de pistes). Het seizoen start eind Juni, en loopt in ieder geval door tot half September, maar meestal blijft het open tot eind September. Het skigebied ligt op 19km van Bariloche, met een goede busverbinding vanuit het centrum naar het skigebied.
Daarnaast zijn er een aantal kleinere skigebieden niet zover hier vandaan, zoals Cerro Bayo in Villa la Angostura, Cerro Chapelco in San Martin de Los Andes en Ski Pucón in Chili.
Golfsurfen zal moeilijk worden op het meer. Windsurfen en kitesurfen wordt hier wel veel gedaan, afgelopen jaar zijn hier de PKRA Kite Surf World Tour gehouden.
Ik ben hier zelf ruim 8 jaar geleden een Spaanse School begonnen (La Montaña). Ik kan natuurlijk niet zelf een oordeel geven, dus ik hoop dat anderen je een oordeel over de school willen geven. Het enige dat ik je kan zeggen is dat de school wordt aanbevolen in diverse reisboeken, o.a. de Lonely Planet.
Heej Joeri,
Voor surfen moet je in Mancora (Peru) zijn, daar heb je blijkbaar een van de langste golven ter wereld, wij zijn er zowat 5 weken geweest en bijna iedere dag aardig goeie golven. Er zijn veel toeristen en er wordt flink gefeest, handig met studeren is het niet ;). Het is gewoon een dorp, maar Spaans leren kan je overal. Waar het toeristisch is, is het meestal niet veilig, maar daar moet je je echt niet bang over laten maken. Gewoon geen waardevolle spullen de straat op nemen. Je hebt er partyhostels met iedere dag feest, waar je voor een prikkie kan blijven als je er achter de bar werkt. Veel surfers deden dat dan ook. Dolle boel dus.
Montanita in Ecuador was ook een vergelijkbare plek zoals Mancora, maar daar zijn we niet geweest. Volgens mij was de laagste (redelijk warme) surfplek in de hoofdstad Lima (20 uur rijden van Mancora ofzo).
Verder Argentinie daar moet je niet zijn voor de stranden, niet echt mooi, en dooie boel al ben je net 1 dag na het hoogseizoen! Mar de Plata is een grote bruisende stad aan zee (5 uur rijden van BA) daar heb je nog kans, maar geen idee of je er kan surfen.
Cuesto del Viento is prachtig als je je eigen auto hebt, maar is een meer, geen golven. Verder is heel Argentinie prachtig, maar ook de andere landen.
Mijn vriend deed kitesurfen dus we zijn langs veel plekken in Zuid Amerika geweest, laat maar weten als je nog vragen hebt. Succes met je zoektocht! Groetjes Antoinet