ik heb een beetje een gecompliceerde vraag, maar ik maal er al een aantal dagen mee in mijn hoofd. Misschien dat iemand op het forum mij alvast een klein beetje kan informeren.
Het zit zo:
Mijn vriend (een lieve schat waar ik al 10 jaar mee samen ben) heeft een Portugese collega / vriend. Samen hebben ze opeens bedacht dat ze samen in Portugal een strandtent willen gaan kopen. Hij kan daar schijnbaar iets kopen voor ongeveer euro 50.000. Wat weet ik nog niet precies, daar ga ik met die collega / vriend nog over praten. Ik heb op internet een beetje rondgezocht, maar volgens mij kan je voor 50.000 euro weinig kopen. En als je er wel iets voor kan kopen dan moet je er volgens mij nog veel extra geld instoppen om iets goeds op te kunnen bouwen. Misschien moet je dan wel een hypotheek nemen van euro 100.000.
Ik sta nu een beetje in de paniekstand, omdat ik het karakter van mijn vriend inmiddels goed ken en hij is wat dat betreft impulsief en goedgelovig en alles moet dan op tel en sprong. Hij wil eerst kijken of het kan en zo ja dan wil hij het ook doen.
Het is de bedoeling dat we die strandtent kopen, maar dat wij in NL blijven wonen. Die Portugees bouwt dan alles op en runt de boel.
Wij zijn zelf 29 en 30 jaar. We hebben een modaal inkomen en een eigen huis (met hypotheek). We hebben absoluut geen hypotheek waarbij we de hypotheek maar net kunnen betalen; we kunnen nu zo’n 600 à 700 euro per maand sparen. Maar we hebben ook een kinderwens, dus zal uiteindelijk als ik ipv 5 dagen 3 dagen ga werken het inkomen achteruitgaan en de kosten omhoog. Dus zullen we in de nabije toekomst veel minder over houden. We hebben ook geen eigen vermogen en niet onbelangrijk ook geen horeca-ervaring en / of papieren.
Mijn vriend is ervan overtuigd dat het allemaal wel kan lukken, maar ik sta er erg negatief tegenover en weet vrijwel zeker dat dit niet te realiseren is. Maar dit wil hij uiteraard niet van me aannemen, omdat ik dan voor zijn gevoel zijn droom blokkeer.
Wie heeft er verstand op dit gebied? Wat is de kans dat we dit kunnen doen? En hoe groot is de kans dat we geadviseerd worden dit absoluut niet te doen? Alleen op die manier zal mijn vriend inzien dat dit een slecht plan is.
In mijn ervaring zijn die strandtenten echt gewoon maar houten hutjes, dus het lijkt mij niet zo vreemd dat voor die prijs te kunnen kopen. Je moet er wel aan denken dat zo’n ding niet het hele jaar door draait, dus dat je niet het hele jaar door inkomen hebt. En hoe groot dat inkomen dan zou zijn, hangt waarschijnlijk weer af van waar het gelegen is (Algarve is superdruk in de zomer, maar daar zal de aanschaf waarschijnlijk duurder zijn, Alentejo Littoral b.v. is heel mooi, maar niet zo’n toeristische trekpleister dus ik heb er geen idee van of je daar veel zou verdienen).
Mochten jullie naar Portugal gaan wonen, lijkt het mij haalbaar, omdat de cost-of-living daar niet zo hoog is. Vanuit NL lijkt het mij veel moeilijker. Portugezen zijn creatief en slim, maar ze hebben niet altijd een echt goeie business-geest en de zuiderse losse mentaliteit is iets wat wij als hardwerkende noordelijken niet altijd kunnen vatten. Natuurlijk is het best mogelijk dat jullie vriend een harde werker is en er 100% voor gaat en dan lijkt het mij best mogelijk het ding rendabel te houden. Natuurlijk moet je ook de economische situatie in de gaten houden. Ik weet niet onder welke btw-reglementering biertjes tappen valt, maar vlak voor ik vertrok was er sprake van dat de overheid de btw op sommige sectoren zou optrekken tot 25%. Dan ben je dus meteen al een vierde van je inkomen kwijt.
Maar dan zit je natuurlijk nog met jullie thuissituatie. Op korte termijn minder inkomen en meer kosten (owv kindjes ergo minder werken) lijkt mij niet meteen het ideale uitgangspunt om een toch wel zware investering te doen…
Ik weet het niet goed, ik ben misschien te realistisch, maar ik heb het gevoel dat jij dat ook bent Dit gezegd zijnde is Portugal een fantastisch land, en mag dit misschien wel de katalysator zijn om gewoon de boel hier bij elkaar te pakken en naar ginder te verkassen, strandtent en al
Ik lees net dit bericht en ben wel benieuwd hoe het nu is afgelopen. Ik snap het niet helemaal ook. Jullie willen investeren in de strandtent maar het iemand anders laten runnen. Leent die persoon gewoon in feite geld van jullie of krijgen jullie een bepaalde opbrengst van de winst ervoor terug. Kan deze persoon zelf niet aan geld komen?
Als jullie fungeren als investeerders voor andermans plan dan zou ik in ieder geval niet zomaar ergens inspringen maar de dingen sowiezo op papier heel goed regelen. Wie is er bijvoorbeeld aansprakelijk als degene die jullie bar runt bijvoorbeeld niet de juiste vergunningen heeft of boetes krijgt bij controles. Vaak komt dit op conto van de eigenaar en dat zouden jullie dan dus zijn. Kijk goed uit met dit soort zaken.
Als het jullie eigen droom is daar te gaan wonen en werken dan is het hartstikke leuk om de opties te bekijken maar als investeerder zou ik toch zeer uitkijken met wie ik in zee ging. Een strandtent is nou niet iets wat niemand uitbaat en hoewel er veel toerisme is zou ik toch een goed marketing en businessplan eisen.