Stoelreservering betalen

Toch jammer dat je voor een vliegticket inclusief stoel betaald en voor een stoelreservering nog een keer extra moet betalen voor een stoel. Wat een geldklopperij. Belachelijk! Als ik naar de supermarkt ga en ik koop een zak appels hoef ik bij de kassa toch niet twee keer af te rekenen omdat ik ze zelf heb uitgezocht? Ik ben dus verplicht om een stoel te reserveren om van de mogelijkheid gebruik te kunnen maken om online in te checken. Het moet toch niet gekker worden!

Bij mijn weten gebeurt dit alleen bij de KLM, we hebben met Cathay Pasific, Malaysian Airlines en Singapore Airlines nog niet hoeven te betalen voor een stoelreservering

Waarom zou je twee keer moeten betalen? Doorgaans moet je alleen bijbetalen voor stoelen met extra voordelen (extra beenruimte, tweezitters ipv driezitters, etc.). Ik heb altijd mijn favoriete “standaard” stoel gekozen zonder extra bij te betalen bij KLM.

Bij budgetmaatschappijen moet je vaak wel extra betalen.

bij ArkeFly ben ik het een paar maanden geleden voor het eerst tegengekomen. Blijf me verbazen hoe creatief brutaal overheid en in navolging van verkeerd gedrag de bedrijven geld weten te kloppen uit de zak van de burger/consument.

Zelfs voor KLM is

“Ik ben dus verplicht om een stoel te reserveren om van de mogelijkheid gebruik te kunnen maken om online in te checken”

onzin. En voorzover ik weet voor alle andere airlines.

MAAR, als je niet (betaald) een stoel gereserveerd hebt dan kun je pas 24 of 30 uur vantevoren online inchecken, en moet je dán zien welke stoelen er nog over zijn.

Online inchecken heeft beduidend meer voordelen (met name lagere kosten) voor de airline dan voor de passagier, dus dat gaan ze écht niet achter een betaalde drempel zetten >>>

Groeten,

<Erik> & [Sandya]

PS En voor veel airlines is stoel lang vantevoren vastzetten nog gewoon gratis, hopen dat het zo blijft. Soms kan dat vastzetten alleen door de reisagent, niet bij zelf online boeken.

nee hoor niet alleen bij KLM! wij kwamen het vorig jaar al tegen bij ArkeFly. En als je daarnaast ook nog een stoel wil met extra beenruimte of zo, dan betaal je helemaal een hoofdprijs!! Trouwens niet alleen op de stoel reseveringen wordt extra verdiend, ook het eten en drinken met name op intercontinentale reizen wordt behoorlijk gekort en voor een tweede kopje koffie, of een colaatje bij de maaltijd moet je ook extra betalen. (13 uur in het vliegtuig op 1 maaltijd, de rest moet je kopen) en dan heb ik het niet over een prijsvechter!

BertyStam, ik ben het helemaal met u eens. Ik vind het van de gekke. Ook wij vlogen in december jl naar Puerto Vallarta met Arkefly. Ik bleef me verwonderen. Comfortclass: kassa, Stoel reserveren: kassa. Inchecken online. Goed gegaan, maar op de terugweg werden we met een oude kist opgehaald, waar de bewuste reservering werkelijk waar, een schande was. Wij hadden Comfort geboekt en stoel besproken, niet te geloven waar we werden gestald, leek wel een kist van het Waterlooplein, zo oud en een chagrijnige bemanning, niet te filmen. Je betaalt werkelijk voor elke scheet een knikker. Ook centraal een film bekijken is er niet meer bij. Je moet p.p. een kastje huren met oortelefoon en als je dit niet doet, zit je zoals wij op de heenweg 13 uur naar de vluchtgegevens te kijken. Het kan voor mij even niet anders, ik zal week 13 weer vertrekken met ArkeFly, maar reserveer niks meer vooraf. Qua service maakt het weinig uit, alleen premium comfort" tegen een aardig bedrag meerprijs" heeft nog dat extraatje, waar eigenlijk elke duur betalende passagier recht op zou moeten hebben. Waar ik me ook groen en geel aan erger zijn die afscheidingsgordijntjes.:mad:
Ik wacht nu maar af wat ons te wachten staat. Ik heb in mijn leven al met vele maatschappijen gevlogen, maar ArkeFly spant de kroon met betalen voor wat normaal moet zijn. De produkten die aan boord gekocht kunnen worden, zal ik me niet aan bezondigen, ik neem wel een paar dieetrepen mee.

Ik ben een ervaren reiziger maar ik ben 2 meter groot dus ik vraag elke keer een exit seat want op een gewone stoel pas ik niet, en al helemaal niet als de persoon voor mij zijn zetel wil plat leggen.
Met canadian airlines heb ik een uitstekende ervaring, daar pikten ze mij uit de rij en boden mij zelf een exit seat aan.
Bij britisch airways moest ik 80 euro bijbetalen wat ik principieel weiger, ik kies er tenslotte niet voor om zo groot te zijn. Ik kan nog eventueel begrijpen dat ze een toeslag vragen voor een exit seat als je 1m50 groot bent en evengoed kunt zitten op een normale stoel.
Bij quantas was het nog erger en zei men mij vlakaf dat ik dan maar 300 euro !!! moest bijbetalen dan kreeg ik een business seat.
heb dan een gewone stoel gekregen aan het gangpad zodat ik mijn benen toch min of meer kon strekken maar nadat er al 3 stewardessen over mijn benen gestruikeld waren kwam de chef de cabin mij vertellen dat ik mijn bennen moest intrekken, toen ik hem vroeg om dat eens voor te doen werd het heel stil.
Met KLM vroeg men ook 80 euro extra wat ik dus weer weigerde en toen we opgestegen waren bleken er 3 exit seats leeg (dat zal hun leren) en boden ze mij er als eerste een aan terwijl een paar andere dwergen voor mij die plaats al waren gaan aanvragen.
Nu heb ik mijn volgende vluchten geboekt via een kennis die werkt ook als zelfstandig reisagent en heb nu op alle vluchten zonder toeslag een exit seat, met united airlines, air canada en zelfs van mexico naar havana.

@DavyvanHorenbeek. Ik kan me er helemaal iets voorstellen. Ik heb nooit last van de beenruimte. Ben maar 1,59 meter en een echtgenoot van 1,85 meter, hij dus wel. Maar u haalde ook iets aan wat mij laatst deed besluiten toch Comfort te boeken. Ik krijg het Spaans benauwd zodra de passagier voor mij zijn stoel in de uiterste slaapstand zet. Ik heb inmiddels een schouderprothese aan mijn dominante rechterarm en kan dus nooit adequaat reageren om tussen stoelen vandaan te komen. Denk hierbij aan noodgevallen. Daar zei ik iets van en de toevallig naast ons staande stewardess (hoe dom kun je zijn) bood mij aan achter in de pantry op een krukje te gaan zitten, dan ging mijn benauwdheid wel over. Die Miep had dus niet door wat ik bedoelde met Spaans benauwd, (zij beheerste de Nederlandse Taal ook niet) in welke lichamelijke omstandigheden ik mij daartussen bevond. En als klap op de vuurpijl maakte de voor mij zittende passagier de opmerking, hoe ik durfde te klagen, HIJ IS EEN GROOT ONDERNEMER (hahaha) en bla bla bla. Ik was zo perplex, dat ik niet snedig op kon merken, dat hij dan Premium Comfort had moeten boeken. Dit overkomt mij dus nooit meer. IK verspil dus bij mijn a.s. reis geen extra euries, ik pas er wel tussen en om de service hoeft het ook al niet. Ik wens u succes bij al uw volgende vluchten.:wereld:

Ik ben zelf 1,87m en heb nooit last van te weinig beenruimte in vliegtuigen.
Toegeven: het is geen luxe, maar ik kan altijd mijn benen strekken onder de stoel voor mij (als er geen AVOD-installatiekastjes in de weg zitten). In ieder geval bij KLM wel.

Jurjeb: u zegt het juiste: bij de KLM heeft u geen problemen. Maar zoals wij eigenlijk altijd een chartervlucht hebben, dus echt wel. In die kisten is het heel belangrijk zoveel mogelijk passagiers op de beschikbare ruimte proppen en dat is in de Economy van Arkefly wel het geval. Dat kan dus problemen geven op lange vluchten hebben wij ondervonden. ik ben dus klein 1,59 mtr, krijgt Johan Cruyff weer gelijk; elk nadeel heb zun voordeel.lol2
Fijne dag verder gewenst.

Wij vliegen de laatste jaren steeds met KLM en wij hebben nog nooit betaald voor een stoelreservering. Wel voor een upgrade naar bijvoorbeeld een comfort-stoel, extra beenruimte stoel of twee naast elkaar stoel. Wat ik in dat geval dan wel belachelijk en uiterst klantonvriendelijk vind, is het feit dat je het risico loopt, dat je op het allerlaatste moment uit je stoel gezet kunt worden omdat iemand met een silver, gold of platinum flying-bleu card ook zo’n stoel wil hebben terwijl ze allemaal al bezet zijn.

Wat dat reserveren verder betreft: Je kunt toch naar ik meen 90 dagen van te voren online gratis je stoel vastleggen en dan is het gewoon een kwestie van wie het eerst komt het eerst maalt.

Wij moesten bij ArkeFly ook voor onze stoel reservering betalen,.
En het kan nog gekker, wij vlogen naar SriLanka voor 2 maanden, en moesten daarom 400 Euro meer betalen, omdat we geen 3 weken gingen, heel raar.
Heeft iemand dat ook meegemaakt?
Gr. Sutess

Vaak zijn die tickets in de reisgidsen maar maximaal 1 maand geldig. Als je langer wilt gaan betaal je toeslag.
Eventueel geen chartervlucht boeken is misschien een optie ?
Weet het niet zeker hoor, maar de goedkope prijzen zijn vaak andere voorwaarden. Of ze hebben zelf er nog even een 100 euro bij gedaan om apart te boeken. Wilden ze bij mij ook ooit eens proberen via Shoestring. Ik heb toen geweigerd en zelf mijn reis geboekt en was 300 euro goedkoper uit dan de bij hun originele prijs.

wij vliegen dit jaar met Emirates.
en hebben bij de boeking onze voorkeur voor stoelen doorgegeven en dat is genoteerd bij de luchtvaartmaatschappij.
wij hebben hiervoor niets extra’s voor hoeven te betalen.

Klopt en zo hoort 't ook.

Even opletten bij Emirates: ergens eind februari is het besluit gevallen om per 1-8 de Amsterdam-Dubai vluchten te wijzigen van B777 naar A380. De stoelvoorkeuren zijn dus niet meer perse de beste want het vliegtuig is anders ingedeeld met o.a. keuze boven/beneden-dek. Dus als je voor die tijd al geboekt hebt voor na 1-8, check op de Emirates site en wijzig de voorkeuren zo nodig.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Erik,

Toen wij gelezen hadden dat Emirates vanaf 1-8 met een A380 gaat vliegen vanaf Amsterdam hebben wij geinformeerd bij ons reisburo.
Over de stoelen die wij geboekt hebben.
We zitten het liefst op een 2 seater dus die hadden wij ook geboekt omdat toen wij gingen boeken nog met een 777 zouden vliegen.
Maar de stoelen die wij toen hadden hebben wij nu nog alleen in de A380.
Dit houd voor ons in dat wij op de heenreis naar Dubai in de A380 op rij 46 zitten aan het raam en midden stoel.
Onze reis van Dubai naar Australie gaat wel met een 777 dus dan hebben wij wel een 2 seater.
En dat is op de terug weg het zelfde.