stage in het buitenalnd

hallo, ik wil voor mijn opleiding Culturele en maatschappelijke vorming stage lopen in het buitenland. het gaat om de periode: februari tot en met oktober, dus ongeveer 9 maanden. ik weet nog niet waar ik heen wil gaan. zuid-afrika en australie lijkt mij erg leuk. weet iemand over 1 van de 2?ik zou graag iets met kinderen willen doen, theater lijkt mij ook erg leuk.
groetjes carolien

Ha die Caroo, Je zou even een bezoekje kunnen brengen aan www.horizonholland.org Een website van een hulp- en uitzendorganisatie met projecten in o.a. SriLanka, Molukken en ghana. In ghana werken we onder andere samen met twee straatkinderenprojecten maar ook naar rurale missieziekenhuizen, clinicen en psychiatrische ziekenhuizen. Daar gaan geregeld vrijwilligers heen namens Horizon Holland. We zenden ook stagiares uit maar met als nadrukkelijke en noodzakelijke voorwaarde dat het om een periode van minstens 6 maanden gaat. Goede en persoonlijke voorbereiding door voormalige vrijwilligers maakt deel uit van de uitzendprocedure. Begeleiding ter plaatse, zoals zoals dat meestal wordt verlangd door scholen (HBO) kan niet gegeven worden. De aard van de uitzending maakt dat onmogelijk. Veel succes met je voorbereiding. Detlev

ik zou graag naar zuid afrika willen gaan, omdat ze bij mij op het stagebureau dat een beter plan vinden
zij hebben daar namelijk een contcatpersoon hebben,die checkt dan of het wel geschikt is voor een derdejaarsstage
nog een vraag:als er gen echt begeleiding is,wat meot ik daar dan verwachten,ik wil wel een goede en leerzame stage en niet zomaar een vrijwilligersfunctie
bedankt voor je reply

Een stage in een ontwikkelingslans als Ghana is altijd een leerzame periode. Tenminste als je open staat voor de vele nieuwe en compleet andere ervaringen. Stage in een Ghana is niet alleen leerzaam op de werkvloer van je counterpart door andere werkmethoden,houdingen, andere taal, ect. maar buiten je werktijden zal je verschrikkelijk veel kunne leren. Iedere stagebegeleider die niet kan toestaan dat een derde jaars HBO-er op zo’n plek terechtkomt heeft a)zelf geen ervaring op zo’,n plek (en dan vraag ik me af of die je sowieso wel kan begeleiden (opafstand)) en B) totaal geen vertrouwen in zijn/haar studenten als initiatiefrijke persoon opzich. Vanuit zeer nederlands gezichtspunt lijkt het misschien een “zomaar een vrijwilligersfucntie” je ervaringen daar zijn echter : “onbetaalbaar” en on-evenaarbaar. Groet,Detlev

hoi,ik begrijp het stagebureau zelf ook niet helemaal,maar zij willen liever dat ik naar een land ga waar ze al connecties hebben en die hebben ze neit in Ghana. zij hebben stages in het bestand en ze willen liever dat ik daar een stage uit zoek. zuid afrika was het enige land die in het stagebestand stond. daar zijn volgens mij geen plaatsen meer,maar ik zou graag wel naar afrika willen gaan
wat zou ik in ghana kunnen doen dan? zij willen wel weten wat mijn takenpakket wordt en of eht wel geschikt is voor mijn derdejaars stage.
ik zal nog even informeren of het kan,maar waar zou ik dan in terecht kunnen komen?
groetjes

Kijk maar even op www.horizonholland.org en reageer dan via een brief (snailmail) naar het secretariaat in Den Haag.
Succes, Detlev

Hallo allemaal, ik ben van plan om in februari 2003 naar Australie op stage te gaan. Ik doe nu HBO Technische Natuurkunde, en ben nog van alles aan het uitzoeken. Heeft iemand hier al ervaring mee? Heeft iemand een iedee bij welke bedrijven ik zou kunnen stage lopen?

iig bedankt

Hallo, Caroo
Je moet inderdaad zeker op de site van de Australische Ambassade in Den Haag kijken, daar staat alles haarfijn uitgelegd over de verschillende visa.
Als je als tourist gaat, krijg je tegenwoordig automatisch bij het boeken van het vliegticket een electronisch visum, daar hoef je zelf geen moeite voor te doen (dat doet het reisburo), daar heb ik zelf ervaring mee. Om in Oz te gaan werken, heb je een ander soort visum nodig, ik weet niet of dat ook al electronisch gaat, dus op naar Den Haag, de website dus. Succes!!
Groetjes, Rian

Hoi Carolien,
Ik ben ook 2e jaars CMV student en ik wil ook volgend jaar naar Afrika. Misschien kunnen we elkaar helpen?! Ik heb al heel veel sites bezocht, maar het moeilijke eraan is dat het vaak om vrijwilligerswerk gaat. Ik heb vandaag gesproken met een paar mensen die vorig jaar naar het buitenland zijn geweest, en die hadden alles geregeld, maar daar aangekomen, bleek dat de projecten niet door gingen of later pas, en zij hebben daar ter plekke dus vanalles moeten regelen, en dat is gelukt en ze hebben het ontzettend naar hun zin gehad.

Hallo, stage kandidaten, ik begrijp dat het best moeilijk is geschikte stageplaatsen te vinden in Australie, de afstand werkt ook niet echt mee. Ik wilde hier een ideetje lanceren, ik weet nog niet of het werkt, maar ik ben de hele zomer in Australie geweest, ik heb daar ook veel vrienden en kennissen, m.n. in Townsville (QLD) en in de omgeving van Sydney. Ik will wel een proberen of zij, zo dicht bij het vuur, niet iets kunnen betekenen voor jullie. Lijkt me leuk.
Groetjes, Rian