Stage in een Ghanees ziekenhuis

Beste reisgenoten,

Voor mijn stage in het kader van de hbo-v opleiding heb ik via de One Love Foundation (http://www.one-love-foundation.com/)
8 weken een unieke stage gehad in een Ghanees ziekenhuis. Graag deel ik kort een impressie.

Allereerst de organisatie zelf. Deze wordt gerund door een Nederlandse vrouw en haar Australische partner (geweldige mensen!!). Met hun help
ondersteunen zij het dorpje Ekumfi Asaafa; zo’n 3 uur rijden van Accra. Met donaties van de vrijwilligers richten zij zich op onderwijs
en gezondheidszorg. Dit is één van de weinige organisaties die géén hoge kosten vraagt voor bemiddeling en dergelijke. Je betaalt 17 euro per nacht
(inclusief 3 maaltijden) en een eenmalige donatie van 250 euro. Je ziet letterlijk waar het geld heen gaat. Daarnaast zit je op een werkelijk idyllische plek aan het strand.

Dan de stage zelf. De organisatie heeft veel contacten met overheidsfunctionarissen gezien zij een kliniek hebben gebouwd (van alle donaties). Hierdoor heb ik de kans gekregen om 8 weken lang in een lokale kliniek en daarna een groot ziekenhuis stage te lopen. Het is in één woord een fantastische ervaring om nooit te vergeten. Je zit echt in ‘rauw’ Ghana waar alle deuren voor je open staan (soms zelf letterlijk, bijvoorbeeld tijdens een operatie). Van de operatiekamer tot bevallingen: alles is mogelijk. Ik heb echt geleerd wat cultuur precies inhoudt en welke relatie dit heeft dit het werken in de (Ghanese) gezondheidszorg. Dit heeft mij als verpleegkundige veel gebracht.

Ik kan uren vertellen/schrijven over mijn ervaringen. Voor vragen, stuur gerust een privé bericht.