Stage als Apothekersassitenten in Istanbul

Hallo allemaal,

Ik en een vriendin van mij zijn van plan om stage tegaan lopen in Istanbul.Dus het is heel erg spannend voor ons. Zelf hebben we al een beetje onderzoek gedaan op het internet over hoe het te werk gaat daar in de apotheek maar hebben niet veel dingen kunnen vinden over de apotheeks in Turkije. Mischien iemand die daar ervaring mee heeft of er iets over weer? tips zijn allemaal welkom.

Hallo mensen,

Ik zou ook graag informatie daarover willen. Ik volg de opleiding apothekersassistente en ben 2e jaars. Ik ga in de periode april 2010 tot juni 2010 stage lopen in Istanbul. Zijn er mensen die misschien weten hoe werken in Turkije is en hoe de apotheken in Turkije te werk gaan? Als er mensen zijn die hier veel over weten, zouden die dan zo vriendelijk kunnen zijn om ons voorlichting te geven…

Alvast bedankt
Met vriendelijke groeten Merve

De apotheken in Turkije zijn commercieler dan in Nederland en vestiging per zoveel inwoners kennen ze daar niet,vrije vestigingen,tevens zijn het ook drogisterijen.

Er vind geen bereidingen plaats,de geneesmiddelen zijn allemaal specialite,ze heten anders dan in nederland,maar de generieke naam staat altijd op de verpakking vermeld,tevens de prijs;die staat vast.
De prijs ligt ver onder die van Nederland.

Alles is zonder recept vergrijgbaar,behalve opiaten en sedativa…antibiotica(zelfs de nieuwe generatie) kun je zo kopen.

Dat weten wij als westerling,maar de Turk gaat toch eerst naar de dokter voor consult en komt dan met een recept.

De apotheker fungeert zelf ook voor arts en dient zelfs injecties toe(bvb.corticosteroid bij slijmbeursonsteking),dit alleen dus bij mensen die niet verzekerd zijn,die slaan de huisarts over en gaan direct naar de apotheek.

Groothandels hebben ze ook,bvb.Hedef,levert 1 maal per dag geneesmiddelen aan de apotheken.

Indien nog vragen,dan hoor ik het graag,

Hans.

Hans heel erg bedankt voor je informatie.

Groetjes Merve

Geen dank,Merff61

Ben een ex…en heb me erin verdiept,

Indien nadere vragen,dat kun je via mijn pb.

Dankjewel Hans,

Heb nu veel beter overzicht hier over van wat mij allemaal tewachten zou kunnen staan. Wij hebben niet in Nederland dat wij mensen moeten injecteren of naar het bloeddruk kijken ik geloof dat ze daar dat ook doen in de apotheken. Wat raad je ons aan van als voorbereiding voor dat wij daar heen gaan?(bijv.curssen nemen van doktersassistenten?) en heb jij mischien contacten in Istanbul van apotheken? wat zou een goede apotheek kunnen zijn?

Ik raad jullie aan om zoveel mogelijk generieke namen te leren bij het onderdeel ziekteleer,ze hebben daar ook een soort informatorum met generiek-specialite;de groothandel Hedef heeft boekjes met inkoopprijzen op generiek-specialitenaam.

Ken geen apotheken in istanbul maar ken daar wel mensen die kunnen informeren,raad aan om voor een grote apotheek te kiezen in de wijk Taxim,hier komen veel nationaliteiten voor.

Ja, dat had ik ook in gedachten van een grote apotheek.
dankjewel met alle informatie dat je ons geeft kan ik echt veel mee.
weetje toevallig de naam van de apotheek in Taxim of hoe we in contact zouden kunnen komen met die apotheek??

Op google:

http://www.google.com/search?hl=nl&rls=com.microsoft:*:IE-SearchBox&rlz=1I7GGLJ&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=buyuk+eczanesi+taxim+istanbul&spell=1

Hoop dat je Turks goed is…

Zoekcodes zijn:buyuk(grote)eczanesi(apotheek)Taxim istanbul

Star en Merff?zouden jullie niet samen contact opnemen met elkaar via pb?
Het zelfde doel en Merff is Turkse…

dankjewel voorlopig kan ik wel verder als ik er niet uit kom, kom ik je nog zeker lastig vallen.ik en merff zijn ook vriendinnen en klasgenoten we willen graag samen gaan.

Ok,dat is goed…jullie weten me te vinden voor ondersteuning…