Spaans leren in Spanje. Wat is je eerste indruk?

¡Hola!

Hoeveel nieuwe impressies kun je opdoen in 24 uur? Nou, wanneer je voor een cursus Spaans naar Salamanca gaat, behoorlijk wat. Allereerst de grote hoeveelheid nieuwe mensen die je ontmoet. De studenten komen écht alle uithoeken van de wereld; van Amerika tot Frankrijk en van Iran tot Japan. Inmiddels ben ik wel zo’n 15 verschillende nationaliteiten tegengekomen. En allemaal hebben ze hun eigen verhaal. Zo raakte ik in geprek met een meid die oorspronkelijk uit Jamaica komt, zeven jaar geleden is verhuisd naar het noordelijkste punt van Canada, tegen Antartica aan, en nu dus het avontuur opzoekt in het toch wel iets warmere Spanje.

http://filehost.to/files/2005-10-06_03/180536_rondleiding_2.jpg

Zoals ik al uitgebreid vertelde in mijn eerste post, heb ik ervoor gekozen om een jaar naar Spanje te gaan. En omdat ik hier wil gaan werken, stort ik mij de eerste maanden op mijn nieuwe hobby: Spaans leren. Maandag was mijn eerste cursusdag. Na een korte kennismaking, gaven twee don Quijote-docenten ons een rondleiding door de stad. Met de aanwezigheid van een aangenaam zonnetje kregen we enkele hoogtepunten van Salamanca voorgeschoteld; het gezellige en mooie stadsplein Plaza Mayor, de authentieke gebouwen van de wereldberoemde universiteit en de oude en nieuwe kathedraal. Het zijn stuk voor stuk unieke bouwwerken en het is niet zo verwonderlijk dat ze op de werelderfgoedlijst van Unesco vermeld staan. Ik wil ze de komende weken nog op mijn gemak bekijken, maar na een dag heb ik al een redelijk beeld van de stad.

http://filehost.to/files/2005-10-06_03/180345_rondleiding_1.jpg

En dan mijn eerste echte Spaanse les. Die was best pittig. Vergeet je kennis van de Nederlandse en Engelse taal maar even, want in het leslokaal wordt alleen maar Spaans gesproken. Sterker nog: Mabel, mijn enthousiaste docente, waarschuwde mijzelf en mijn zeven medestudenten, dat we bij het uitspreken van elk niet-Spaans woord, drie euro in de pot moeten gooien. Wanneer je nog geen woord Spaans spreekt, kan dat nog een dure grap worden. Echter, ze komt vriendelijk op mij over, dus het wel zal meevallen. Toch is er tijdens de les door iedereen alleen maar Spaans gesproken, weliswaar hier en daar afgewisseld met gebarentaal. Het klinkt misschien vreemd, maar zelfs met mijn belachelijke beginnersniveau kon ik wel het een en ander volgen. Kun je dan in één dag al wat leren? Het lijkt er op.

Ook 's avonds gingen we nog even door. Tijdens een door de school georganiseerd welkomstdiner en aansluitend feest, heb ik nog meer mensen leren kennen. Een paar uur later lig ik uitgeteld in mijn bed in mijn studentenflat. Het was een inspannende en tegelijkertijd boeiende en mooie dag. Waarschijnlijk vanwege alle opgedane ervaringen, de grote hoeveelheid Spaans die in een dag op me is afgevuurd en de enkele tijdens het welkomstfeest genuttigde cervezas, had ik weinig tijd om alles even rustig te laten bezinken. Ach, dat komt nog wel, wanneer ik op het Plaza Mayor in alle rust van een paar tapa’s mag genieten.

Hasta luego!

Jeroen

Zie ook:
Afgestudeerd en dan? Naar Spanje!
Spaans leren in Spanje. Wat is je eerste indruk?
Internationale voor(oor)delen tijdens taalcursus
Naar een voetbalwedstrijd van Real Madrid!

Wil je meer lezen over mijn ervaringen in Spanje of ben je op zoek naar algemene informatie over Spaans leren? Neem een kijkje op mijn weblog:
http://tospainafterstudy.blogspot.com