Spaans in Turrialba, Costa Rica!!!

Ik ben nog nooit zo ver weg geweest, en het vliegen van Nederland naar Costa Rica was letterlijk de langste dag van mijn leven. Zeer byzonder zoveel uren daglicht als je met de zon mee reist.
Hier in Turrialba zit een kleine heel leuke en goede school voor spaanse les. kijk bij www. spanish-by-the-river.nl of .com dat weet ik even niet. Try it out. Niet duur
Het is opgezet door een nederlandse, die met een Tico is getrouwd. Elke dag hebben we les op de veranda met uitzicht op de jungle. Heerlijk zo buiten. Toekans, zwarte gieren en kolibries leiden me soms nogal af, maar de lokale leraren zijn hartstikke goed en spelen in op de behoeften en het nivo van de leerlingen.
Ik heb voor groepsles gekozen en heb les met nog 1 andere persoon. Erg veel persoonlijke aandacht!

Turrialba is een leuke plaats zonder veel tourisme. Alles is er, dat wel. Ik zit nu in een internet plaats met zo’n 50 computadores en betaal minder dan 1 euro per uur. Geen idee hoe ze dit rendabel maken. Prima computers en service.
Er is hier van alles in de buurt te doen. Raften op de rivieren, tokkelen in de boomtoppen, schijnt heel byzonder te zijn en het is meteen voor het huis, Een opgraving uit heel oude tijden, te zien via google earth!
We zitten halverwege de vulkaan. Er zit nog een flink dal tussen, maar op het moment is ie behoorlijk actief. Eergisteren kwam er ERG veel rook uit. Vandaag zie ik niets. Elke tico waar ik mee in gesprek raak begint erover. Blijkbaar is het net zoiets als bij ons het weer.
Of maken ze zich echt zorgen…Deze vulkaan is dus ook te bezoeken.
Kookles, salsales, van alles.

Gisteren een boeiende trip gemaakt naar een botanische tuin in de buurt. Ik kan beter zeggen jungle. Waanzinnig indrukwekkend en de gids wist alles van medicinale werking van planten en bomen. Liet ons allerlei soorten fruit eten en we hebben er wel 3 uur rondgelopen.

Vanuit het huis loop je zo door de natuur naar het dorp. Er is een waterval onderweg. Het is een half uurtje lopen.

Ik doe ook vrijwilligerswerk op een schooltje. Dat regelt Ins, de eigenares van de spaanse school. Het kost niets en ze zijn blij met de hulp. Ik geef engels, of beter assisteer en help de engelse teacher. De kids krijgen al vanaf hun 6de jaar engels. Dit is een prive school. plm 8 leerlingen per klas!! Piepkleine lokaaltjes.
Het is ook mogelijk om te werken als vrijwilliger op het CATIE instituut. Een wereldwijd bekend instituut dat onderzoek doet naar cacao, koffie en allerlei andere planten en bomen, voor behoud van de natuur en het op een natuurlijke manier ontwikkelen van nieuwe soorten etc etc
Er zit ook een opleiding bij.

Ik merk dat ik na drie dagen spaanse les al zoveel makkelijker praat met de mensen hier. Ongelofelijk hoe snel dat gaat.
Volgende keer meer
Pura Vida

Beste Karo, Ik heb vorig jaar zes weken in Turrialba les gegeven op de scholen: Burbujitas en San Rafael. ZO te lezen heb je het Pura Vida verhaal al te pakken (op Burbujitas?).

Ik ben benieuwd naar je verhaal.

grt Piet Heij

Hai Piet,
Ja, inderdaad ik heb op Burbujitas rondgelopen. Gabrielle geassisteerd. Was erg leuk. Ongeveer alle leeftijdsgroepen meegemaakt.
Heb jij ook spaanse les gehad daar in Turrialba of heb je vooral vrijwilligerswerk gedaan?
Ik heb 2 weken in Turrialba gezeten en toen een dag of 10 in Bocas del Torro (Panama), waar ook een spaanse school zit van dezelfde eigenaar. Ook erg leuk, maar buiten de school sprak iedereen engels, dus voor mijn spaans minder.
Ik heb het er heerlijk gehad.
Jij?
groetjes
Karo