Soursdey Chhnam Tmei, Cambodja

Sanne Quick schreef verder over haar ervaringen vanuit Cambodja:

… oftewel happy new year! Dat het maar weer een fantastisch jaar mag worden. Tip voor 2012: volg eens wat vaker je hart, ik kan het echt aanraden!

Ondanks dat ze hier niet dezelfde kalender hanteren als we en ergens in het najaar Nieuwjaar vieren was het toch groot feest in Siem Reap. De Pubstreet, straat met zoals de naam het al zegt allemaal barretjes en restaurantjes, werd omgebouwd tot een openlucht discotheek met enorme boxen.

Het was de laatste avond van vrijwilligster Marion dus samen met haar en Charlotte bij haar favoriete restaurantje gegeten Le Tiger. Na een heerlijke lasagne naar de Oudejaarsborrel in the PURE office. Patrick had samen met Bopha oer Hollandse oliebollen gebakken, die waren echt heerlijk (beter dan van menig oliebollenkraam in Nederland). Nog voor twaalven met Inge terug naar Pubstreet gegaan om daar af te tellen naar 2012. Dat was echt super gaaf ik had alleen maar toeristen verwacht maar er waren er vooral veel Cambodjanen (wat natuurlijk alleen maar leuker is).

Een bijzondere Cambodjaanse traditie tijdens hun eigen Nieuwjaar is het elkaar nat gooien met water, dit om je zonden van het afgelopen jaar af te spoelen en schoon aan een nieuw jaar te beginnen. Beter hadden ze die traditie gewoon in het najaar gehouden maar helaas wij moesten er ook aan geloven. In het begin kon je het water nog ontwijken maar aan het einde van de avond was iedereen kletsnat. Wat weer heeft geresulteerd in een kleine keelontsteking en verkoudheid maar goed ik ben mijn zonde wel kwijt.

Gisteren heerlijk uitgebrakt aan het zwembad omgeven door Palmbomen bij een naastgelegen hotel, echt een paradijsje in het drukke Siem Reap. Vandaag nog een dagje extra vrij (als in Cambodja een feestdag in het weekend valt wordt er een extra vrije dag aan het weekend geplakt, moeten ze in Nederland ook invoeren). Helaas was het een beetje bewolkt dus geen zwembad voor mij vandaag. Dus maar wat knutselprojecten voorbereid, lekker gelezen en gerelaxt op mijn balkon! Maar van een hele dag niet zoveel doen wordt je zo duf dus de middag afgesloten met een uurtje Cambodjaanse Aerobics, echt super leuk. Gewoon op een openbaar plein tussen de Cambodjanen. En omdat mijn voeten het toch wel te verduren hebben gehad afgelopen weekend, heb ik die nog getrakteerd op een heerlijke voetmassage. Kortom ik kan er weer helemaal tegenaan morgen!

Liefs, Sanne

Meer ervaringen van vrijwilligers kun je lezen op: http://www.pureforkids.nl/127-weblog.html