Sofinummer en bankrekening

ik heb een vraag omtrend de vestiging in turkije.
wij willen over vier jaar permanent in turkije gaan wonen voor onze gezondheid.
mijn vraag is dan ook heb je een sofienummer nodig en zo ja hoe kom je daar aan.
mijn tweede vraag is met een bankrekening,hoe verkrijg je een rekening bij een bank en word in tukije ook online de rekeningen betaald.
als je een huis huurt word dan elkjaar net als in nederland een huurverhoging in gesteld of liggen de huren voor een bepaalde tijd vast.
het is heel wat maar ik ben graag op de hoogte en kan nog niet alles vinden op het internet.

groet carlos:TUNISIA:

Hallo Carlos,
Een bankrekening is vrij makkelijk te openen in Turkije. Wij hebben dat vorig jaar moeten doen omdat we een appartement hebben gekocht in Marmaris. Ik denk echter wel dat het handig is als je contact opneemt met een makelaar in de plaats waar je wilt gaan wonen. Die kunnen je helpen met allerlei zaken en dan weet je wel zeker dat alles goed geregeld wordt. Ook ivm de taal is dat misschien wel een goed idee! Succes ermee.
groet, Marjan

Hier een bankrekening openen gaat heel makkelijk. Eerst in het taxkantoor van de plaats waar je woont een taxnummer gaan aanvragen, duurt 2 minuten en is gratis. Moet je zelfs geen turks voor kunnen. Dan stap je een bank binnen, vraag iemand die engels praat en je hebt zo een bankrekening. Alle uitleg word je gegeven,swiftcode voor overscchrijvingen. Je kan hier ook al one -line bankieren.

Als je hier iets gaat huren, moet je wel via een makelaar, die zal je een contract opmaken, betaal in euros en het is aan jezelf te bepalen hoe je het contract wil. Ik raad de mensen aan een huur in euros af te spreken, euro is stabiel en laat dan in je contract vermelden .Een prijs voor onbepaalde tijd. Dus geen verhogingen met de index of grillen van de eigenaar.
Ze maken hier veel huurcontacten in turkse lira, maar dan zit je wel aan die verhogingen gebonden. Dan is de keuze aan jezelf.Maar inderdaad de makelaar terplaatse kan je helpen bij een contract opmaken.
Groetjes uit Kusadasi,
Franka

Hallo allemaal,

Even vraagje tussen door, is het ook mogelijk om een Turkse bankrekening te openen als je tijdelijk in Turkije gaat verblijven??

Liefs Linda

Iedereen kan hier een bankrekening openen in Turkije. Ze vragen hier nooit hoelang je hier zal verblijven.
Groetjes uit Kusadasi,
Franka

Hallo Franka,

Bendakt voor je antwoord, kun je mij ook vertellen over welke papieren/gegevens ik dan die te beschikken, is alleen mijn paspoort voldoende??

Liefs Linda

is er ook al online bankieren?? was vorig jaar nog niet zo…of de mensen met wie ik werkte waren er niet op de hoogte van! is namelijk super handig…want dan kun je geld overmaken naar je nl rekening bijvoorbeeld!welke banken bieden dat aan?

Ik zelf werk hier in Kusadasi met de garanti bank ,maar er zijn nog wel andere banken die het doen. Gewoon eens langs gaan als je hier bent.
Groetjes,
Franka

Linda,
je moet alleen een taxnummer aanvragen bij het taxkantoor in de badplaats waar je verblijft, is gratis, ze vragen daar ook alleen je pasport,de voornaam van je vader en moeder,normaal in Tukije. Met dit wit kaartje en je pasport stap je de bank binnen, je zal wel een hoop formulieren moeten ondertekenen, vraag iemand die engels spreekt ,maar het gaat heel makkelijk.
Groetjes
Franka

franka:

dus je kunt internetbankieren vanuit turkije! kun je dus ook naar een nl rekening overmaken? kost zeker alleen iets extra’s

Ik weet dat vrienden en klanten van mij internetbankieren vanuit Turkije en omgekeerd. Maar ik zelf heb er geen ervaring mee, kosten zullen denk ik niet hoger zijn dan bij een normale overschrijving. Mischien hebben anderen er echt ervaring mee.Ik wil je niet graag verkeerde informatie geven. Vraag hier na als je terplaatse bent.
Groetjes,
Franka

hallo franka.
krijg je bij het openen van een bankrekening ook de bankpassen,of moet je hiervoor eerst een verblijf plaats [woning ] hebben.

carlos:wave:

Je kan hier een bankpasje krijgen zonder dat je een verblijfsvergunning heeft.Maar je kan met je turks bankpasje niet onder nul gaan. Je kan dus alleen het geld afhalen die op je rekening staat.
groetjes uit Kusadasi,
Franka

Kan je ook gewoon je Nederlandse bankpas houden of is het makkelijker als je een Turkse hebt? Ik ben van plan om voor onbepaalde tijd naar Turkije te gaan… 1 jaar misschien 2 en misschien ook wel langer. Wie kan mij informatie geven over terug keren naar Nederland. Heb je dan recht op een uitkering ed?

Nee bij terugkomst heb je geen recht
Je moet kunnen aantonen dat je gewerkt hebt, en wat de nederlandse wetgeving:
Je moet 26 van de laatste 36 weken gewerkt hebben, en dan wordt je arbeidsverleden erbij genomen om te zien hoelang je recht op WW zou hebben.

Heb je in het buitenland gewerkt, en ook premies afgedragen(wat dus het belangrijkste is voor het verkrijgen van een uitkering) dan heb je de mogelijke kans om vanuit het ene land een deel van de uitkering in het andere land te verkrijgen

Om zeker te zijn dat je nog ergens recht op hebt, adviseer ik je naar het CWI te gaan, en te informeren of Turkije een land is waaruit je vandaan rechten houd…ALS je daar ook een officiële baan gehad hebt

Ik heb er in september een sollicitatie gesprek bij een Nederlandsbedrijf ik zal hun gegevens opvragen en meenemen naar het CWI. Ik heb hier in Nederland al een paar jaar een goede baan en ik denk dat als ik ooit weer in Nederland wil gaan werken ik ook wel weer een baan zal vinden maar het is toch altijd wel handig om dit soort informatie op te vragen. Ik moet hier nu alles achter laten dus als ik weer terug in Nederland wil gaan wonen moet ik alles weer vanaf het begin opbouwen!!!

ik wil volgende week als ik in alanya ben n bankrekening openen om alvast geld over te maken voor als ik over ong 2 jr naar turkije wil verhuizen .
maakt het veel uit of ik het in alanya of n andere plaats afsluit ?
weet namelijk nog niet zeker waar ik wil gaan wonen dan .
alvast bedankt

is het ook nodig om n adres in turkije te hebben ?ze doen niet aan bankafschriften neem ik aan ?
alvast bedankt

ik vind dit een handige vraag ,en ik hoop dat iemand ons kan helpen …

misschien franka of hans !!

Hallo,

Een adres is niet echt nodig maar wel handig voor als er eens iets is, wat ze willen sturen.
Als je de rekening hebt geopend bij de bank naar je keuze kun na een week ook en bankpas ophalen bij de bank.
Maakt niet uit waar je de rekening hebt. Je pint later toch gewoon met je pas en dat kan overal ook in het buitenland.
In elke grote plaats zijn wel filialen van alle banken.
In Manavgat hebben we nu een Fortisbank maar ook sinds kort de ING Bank.

Afschriften krijg je niet hier, maar je krijgt wel een kaart waar je storting wordt opgezet, elke keer als je dan weer bij die bank komt wordt die bijgewerkt.

Wel is het verstandig als je nog niet direct naar Turkije komt te wonen, en je al een rekening opent je die bv vast zet op een spaarrekening, dat kan voor 3-6-9 12 maanden b.v. dan krijg je hier een behoorlijk hoge rente wel tot 17 %.
Is mooi meegenomen.

Maar eerst naar het belastingburo voor je taksnummer. Soort Sofinummer en dan naar een bank naar keuze.
Taksnummer ben je ook nodig als je een huis wilt gaan kopen.

Hoop dat het een beetje te begrijpen was voor jullie.

Groetjes … uit een heet Turkije. :zon02: :turkey: