Ik ben een Nederlander van Amerika die een Sofienummer in Nederland nodig heb. Hoe kan ik het van Amerika doen?
Ik weet niet hoe het gaat voor Nederlanders in het buitenland (ben je wel in Nederland geboren?), maar een sofinummer vraag je aan bij de belastingdienst.
Zie de site van de belastingdienst, over het sofinummer wordt het volgende geschreven:
**Sofinummer**
Iedereen die in Nederland belastingplichtig is of verzekerd is voor de sociale verzekeringen, krijgt in principe een sociaal-fiscaal nummer (sofinummer). Het sofinummer wordt automatisch toegekend bij geboorte of vestiging vanuit het buitenland. Op dit site-onderdeel kunt u onder andere lezen waar u het sofinummer kunt vinden of ophalen.
Geldigheid identiteitsbewijs
U kunt uw sofinummer ophalen bij een van de belastingdienstkantoren met een uitgiftebalie voor sofinummers. U moet dan wel een geldig identiteitsbewijs bij u hebben. Een Nederlands paspoort is bijvoorbeeld een geldig identiteitsbewijs. Een rijbewijs kan niet gebruikt worden voor het afhalen van een sofinummer.
Succes!
Liefs,
Carolina
Ik heb een rekening nodig in NL maar ze zijden dat ik een sofienummer nodig had. De belastingsdienst zegt in het link beneden dat ik niet een sofienummer nodig voor een rekening te krijgen. Hoe moet ik dan een rekening openen?
http://www.belastingdienst.nl/particulier/sofi_nummer/sofi_nummer-03.html
Die vraag snap ik niet helemaal. De belastingdienst heeft niets te maken met het openen van een rekening. Ik neem aan dat jij een rekening in Nederland wilt openen. Als een bank daarbij een sofi nummer verlangt, zul je dat sofi nummer eerst bij de belastingdienst moeten aanvragen.
Lijkt mij tenminste.
Succes!
Liefs,
Carolina
Om een rekening in Nederland te openen, heb je geen SoFinummer nodig.
Dit is alleen zo, als je een Nederlandsstaatsburger bent, voor “buitenlanders” die een rekening openen, zijn andere voorwaarden.
Ik heb het vermoeden dat Dutch als Nederlandsstaatsburger een rekening in NL wil openen (dat is voordeliger, dan als buitenlander) en dat daarom de bank dus een sofinummer vraagt.
Ik ben niet zo thuis in belasting-zaken, maar volgens mij kan iedere Nederlandsstaatsburger, ook die in het buitenland wonen en/of geboren zijn een sofinummer (bij de belastingdienst) aanvragen.
Liefs,
Carolina