Social work in South Africa

Hallo,

Mijn vriend komt uir Zuid-Afrika en ik ga komen djaar naar daar emigeren. Nu heb ik een aantal vraagjes aan jullie. Wie weet hoe het precies gaat met emigreren? Aan welke eisen moet ik voldoen en waar moet ik beginnen?
2e (belangrijke vraag): Ho ekom ik aan een work permit maar nog belangrijker? Hoe zit het met banen in social work in Zuid-Afrika (waarschijnlijk omgeving Kaapstad). Ben 2jaar afgestudeerd aan opleiding Sociaal Pedagogische Hulpverlening en heb ervaring in gehandicaptenzorg en geestelijke gezondheidszorg. Waar zou ik een baan kunnen vinden? Heef iemand een tip? Misschien bij een NL/EU bedrijf dat mensen uitzend?

Na een aantal jaren willen wij graag naar NL komen dus een EU bedrijf zou handig zijn ivm opbouwen EU gemeenschapsrecht. Op internet vind ik echter niet veel…

Alvast bedankt voor de moeite!

Groetjes Tez

Hey Tez,

Emigreren naar SA is niet makkelijk. Veel formulieren en eisen. Ik werk hier op een treaty permit en dit schijnt een makkelijke weg te zijn, maar nog altijd moet ik jaarlijks een visum aanvragen met daarbij verklaring van goed gedrag, geboortecertificaat, longfoto, medisch onderzoek etc. Het is erg lastig om aan een workpermit te komen als je niet met een Europees bedrijf verbonden bent, aangezien je moet kunnen aantonen dat jij werk kunt doen dat een local niet kan doen. En jouw werkgever moet kunnen laten zien dat hij gezocht heeft naar lokale mensen en moet kunnen aantonen waarom hij deze mensen heeft afgewezen. Proberen uitgezonden te worden is dus geen slechte optie. Hoe in jou werkveld zou ik niet weten.

Als je verder nog concrete vragen hebt, mag je me gerust mailen.

Succes!

Groetjes,

Marlijn

Hi Tez,

Emigreren naar Zuid-Afrika is - zoals Marlijn al aangeeft - zeker niet makkelijk. Wij hebben het gehele proces doorlopen en uiteindelijk een eigen bedrijf gestart. Maar ook dan krijg je - ondanks allerlei grote investeringen die je doet e.d. - maar slechts tijdelijke vergunningen voor wonen en werk. En wij mogen niet in dienst treden van een lokaal bedrijf alhier.
Een baan vinden en uitzending via een Europees bedrijf / international lijkt de handigste en meest veilige optie voor je dus dan moet je toch in Nederland / Europa op zoek gaan. Wellicht dat het ministerie van Buitenlandse Zaken je meer kan vertellen over mogelijkheden, ook op je vakgebied. Ook dan is het echter voor buitenlandse organisaties hier vrij moeilijk om werkvergunningen te krijgen voor hun medewerkers. Je moet als bedrijf goed aan kunnen tonen waarom je bepaalde expertise uit het buitenland moet halen (ivm hoge werkloosheid hier en voorkeur nu voor zwarte bevolking).

De optie van trouwen met je Zuid-Afrikaanse vriend is wellicht wel een hele flauwe maar waarschijnlijk wel de snelste weg naar een verblijfsvergunning :wink:

Veel succes en ook plezier bij het zoeken naar mogelijkheden en een leuke baan en voor straks alvast heel veel woonplezier hier in ZA!

Met zonnige groet,
Natascha Snelder / www.zazoetravel.com