Snowboarden en rondreis

Hallo allemaal,

wij zouden graag een snowboardvakantie willen koppelen aan een soort van rondreis. We zouden willen starten in Whistler om te snowboarden en dan rondtrekken naar een aantal bezienswaardigheden.
Heeft hier iemand ervaring mee? Of eventueel tips qua reisorganisaties,vluchten,hostels?

Thx

Christel

Hey Christel,

We zijn in de voorbereiding voor een rondreis van een maand door de Rocky Mountains (met veel snowboarden!:), inc beetje Olympische Spelen) in januari/februari 2010. Misschien kunnen we wat tips uit wisselen.
Onze reis zal beginnen in Vancouver, dan naar Whistler, en van daar verder, maar zoals het er nu uit ziet zien we daar wel waar we naar toe gaan vanaf Whistler, afhankelijk van de sneeuwcondities in BC. We hebben wel een globale planning: welke plaatsjes in BC interessant zijn om te snowboarden of te bezichtigen, we willen iig 2 weken na Whistler in de buurt van Jasper/Banff zijn en dan weer langzaam terug naar Vancouver.
Wij regelen alles zelf (dus geen reisorganisatie, kennissen hebben een reis geregeld via www.snowtime.nl en waren daar erg tevreden over), het belangrijkste is denk ik vliegticket, overnachting bij aankomst/vertrek en auto huren (voor ons nog niet zo handig omdat we met z’n 5en zijn en dus veel spullen hebben). Je kan me ook prive mailen voor meer details.

Wat zijn jullie plannen?

Groet, Tony

Blackcomb Whistler is inderdaad een beroemd snowboardgebied, maar let wel: op dit moment zijn er flink wat bosbranden in datzelfde gebied. Houdt goed in de gaten wat dit voor gevolgen heeft voor het inrichten van het wintersportgebied. Ik hoor al wat geruchten de ronde gaan dat de organisatie van de Olympische Winterspelen hier ook al een aantal complicaties van ondervindt.

Bosbrand = extra pistes :)??? Maar serieus, zal er eens naar kijken, goeie tip!

Ik persoonlijk raad jullie sterk aan om (zeker dit jaar!) Whistler over te slaan ivm met de olympische spelen. De verwachting is dat het ENORM druk daar gaat worden, en er zal nog steeds flink gebouwd worden om alles af te krijgen. Andere en minstens net zo goede skigebieden zijn Banff, de Big White (hoog feest/ ozzie gehalte daar, maar ook een super berg)en Lake Louise (er zijn nog zoveel andere, iets minder bekende- daarom iets minder toeristische opties, zoals Nelson en Revelstroke(volgens mij was dat de naam)). Mocht je besluiten om naar de Banff of Lake Louise te gaan. Dan moet je vliegen naar Calgary(probeer hier zo kort mogelijk te blijven, super lelijke stad:P) en vanuit daar is het een paar uur rijden. Banff zelf heeft alles wat je nodig hebt.

Ik zelf ga bijv naar Nelson. Super leuke plaats(heb er net 3,5 week gezeten) en wat ik heb begrepen is de sneeuw meestal zo ongeveer de beste van de wereld(let wel, de bergen en pistes zijn wat minder groot en spannend dan in Banff, maar er zijn heel veel off-piste mogelijkheden).

Edit: nog 1 tip, mocht je richting Vancouver/ Whistler trekken rond de Olympische spelen. Boek zo VROEG mogelijk! Ik heb begrepen dat nu al sommige hostels en hotels al compleet volgeboekt zijn rond die periode. En reken er ook op dat de prijzen hard gaan stijgen in dat gedeelte.

Hoe dan ook, veel plezier ;-).

Hostels en hotels in Whistler waren afgelopen februari al niet meer te boeken. Vancouver voor de OS periode was toen nog te boeken, hoe 't nu zit weet ik niet, wij hebben iig al een hostel geboekt. Tips over welke plaatsjes mooi zijn en waarom (zoals hierboven) zijn zeer welkom!!! We hebben plannen om een aantal van die zeker te bezoeken. Kooz, kan je die een aantal dagen van te voren te reserveren of moet je die ver van te voren boeken, wat is jou ervaring daar mee?
En hoe zit dat met de wegen in BC, we denken aan een auto met 4WD maar is dat echt nodig? Wij zijn daar nu al mee bezig want veel verhuurders zijn al uitverkocht voor die periode (waarschijnlijk vanwege de OS).

Dank alvast!

Hoe Canada precies in de winter periode kan ik je helaas niet vertellen. Ik weet alleen wel dat er op veel plaatsen heeel veeel sneeuw valt en het heeeel koud kan worden. De wegen zijn in princiepe overal goed in BC, dus 4wd is inprinciepe niet nodig (die heb je vooral nodig als je ver naar het noorden gaat, waar veel gravelroads zijn). IVM de zware sneeuw val kan 4wd misschien toch wel van pas komen. Ik zou het bij`de verhuurder checken als ik jou was.

Hetzelfde verhaal met hostels. Ik weet niet precies hoe en wat in de winter. Ik weet alleen wel dat in enkele plaatsen de hostels gesloten zijn tijdens de winter. Maar ik verwacht niet dat je ver van te voren hoeft te reserveren. Ik heb bijv nog geen enkele keer iets gereserveerd. Scheelt wel dat ik in mijn eentje ben, dus iets makkelijker te plaatsen ben.

Oftewel kan ik je niet heel veel helderheid geven qua dit betreft. Enige wat ik weet dat Canada en de winter voornamelijk erg geschikt is voor de wintersport(en alles wat daar mee te maken heeft (hondslee rijden, sneeuwscooters etc.), maar verder dat het veel te koud is voor lange wandeltochten(waardoor veel mooie bezienswaardigheden ineens niet meer toegankelijk/bereikbaar zijn).Hoe dan ook, het landschap is en blijft natuurlijk fantastisch mooi om te zien, ook vanuit de auto. Ik zelf verheug me iig erg op de winter daar!