Snorkelen

Hoi hoi, een schitterende omgeving gevonden om te gaan snorkelen…maar nu nog leren snorkelen! Lol, ik heb het iemand gevraagd die aan de duiksport doet maar die kwam niet meer bij van het lachen! :mad: Wat een lol, maar heb dit nog nooit gedaan. Wie kan het uitleggen en zodanig dat ik het in het zwembad in Dencarik kan oefenen? Zie mezelf al een eindje aan klunzen en ik wil het echt graag gaan doen. Alle tips zijn welkom!

Snorkelen is natuurlijk niet veel meer dan ademen door zijn pijp/snorkel.

Dingen waar je op moet letten:

• adem alleen door je mond, niet door je neus. als je door je neus ademt, dan loopt er snellerwater in je duikbril en dat is irritant.
  • blijf rustig ademen, ga niet oppervakkig ademen (minder diep dan normaal) of sneller ademen.
  • bij golven, of wanneer je je hoofd onder water doet, dan kan er water in je snorkel komen. verslik je niet :wink: het is mogelijk dat water eruit te blazen (door de pijp dus): je moet dan krachtig uitademen. vergelijk het met een ademstoot die ontstaat als iemand in je buik slaat
  • lukt dat laatste niet, dan kun je ook de snorkel uit je mond halen en leeg laten lopen

Hoe hebben wij destijds onze dochter van 3 jaar het geleerd;

1. eerst de bril met zeep aan de binnenkant schoongemaakt zodat het niet beslaat

2. daarna de bril opgedaan, zo strak dat het vacuum zuigt wanneer je erop drukt, (natuurlijk niet te strak!)

3. pijpje in haar mond gedaan en eerst op het droge geoefend, uitgelegd dat als je te diep gaat er water in het pijpje loopt, waarbij je dan 2 dingen kan doen, hard eruit blazen of even boven water komen en het laten leeglopen.

4. Een ondiep gedeelte opgezocht, en met handen en voeten op de bodem geoefend

Dit werkt perfect, ook bij andere jonge bezoekers!

Er gaat een wereld voor je open! Menjangan island bijvoorbeeld is Nemo’s huis voor onze dochter.

Warme groet,

Marcello

Draag een snorkel-pak of minimaal een T-shirt als je snorkelt. Door het koelend effect van het water merk je haast niet hoe sterk de zonnestraling is en je stilaan verbrandt. Blote armen en benen HEEL goed insmeren met watervaste zonnebrand.

Je drijfvermogen oefenen zodat je bijna of geheel zonder te bewegen in het water kunt liggen en alles onder je in het water kunt bekijken. Hoe stiller je in het water ligt, des te minder zul je de vissen afschrikken.

Je met de stroming laten meedrijven, niet continu tegen de stroming in proberen te zwemmen / bewegen. Is nml. erg vermoeiend en schrikt de vissen af.

Oefen je “skin-dives” en maak er niet teveel en te snel achter elkaar: http://www.wikihow.com/Skin-Dive Als je gaat skin-diven, doe dit minimaal met zijn 2’en en duik dan omstebeurt, zodat de een de ander in de gaten kan houden.

Koop een vis-identificatie boek. Kan erg leuk zijn om terug te zoeken welke vissen je bent tegengekomen.

Zeer mooie en makkelijk te bereiken (direct vanaf het strand) snorkelplaatsen vind je met name in Amed en omgeving. Op veel andere plaatsen op Bali moet je eerst een tijd met een (gehuurde) boot varen om bij de mooie snorkelplekken te komen

Als reactie op de post van Marcello: uiteraard moet je wel je bril HEEL goed schoonspoelen wanneer je hem ingesmeerd hebt met zeep. (Open deur, maar je zal het maar vergeten…)

Zelf spuug ik altijd even in m’n bril, en smeer ik dat uit tegen het beslaan. Werkt ook prima.

1 like

Fijn zeg! Hier heb ik tenminste wat aan! Was al aan het kijken geweest op internet voor snorkelles wahahhah kom ik op de kindersnorkelles uit :lol: Ik wil zo graag met mijn man en dochter mee om te gaan snorkelen en die hadden dus al lol om mij! Eerst zou ik niet mee gaan maar ik verwacht een mooi iets te gaan missen dus hoppekeejjjj…laat ze maar denken dat ik niet mee ga. Voor ze het weten snorkel ik lekker mee! Met deze tips ga ik al aan de slag!

Bij mij mislukte het de eerste 2 vakanties (turkije en Tunesie) maar dit kwam dus omdat de bril mij niet goed paste. Vorig jaar in Indonesië had ik er wel 1 die goed paste en toen ging het prima! Ben blij dat ik toch heb doorgezet. Tijdens de vakantie meerdere malen gedaan: Gili Kondo (zeer mooi) en versch. eilanden tijdens een 5 daagse boottour en de snorkelexcursie naar de 3 bekende Gili’s met Perama. Bij die laatste had ik ook zwemvliezen voor het eerst. En tjee…dat scheelde! Je werd echt een stuk minder moe.

Voor de rest is vooral rustig blijven en rustig blijven ademen super belangrijk.
Ik heb nu hier thuis al een snorkeluitrusting gekocht, maar omdat ik 3 maanden voornamelijk in het binnenland zit en alleen in de weekenden vrij ben (i.v.m. vrijwilligerswerk), weet ik niet of ik het mee neem, of uberhaubt in m’n koffer past…

O ja, je hebt het over een schitterende locatie gevonden om te snorkelen. Waar?

Pulau Menjangan…Lijkt me zeker de moeite waard om het klunzen te overwinnen :slight_smile:

oef, is wel wat ver vanaf Ubud waar ik zit maar missch. als ik vrij ben. maar ja, je hebt ook nog gili Lembongan of ik ga weer met Perama de Gili Explore doen of met ze naar Gili Kondo. Maar kan ook nog naar Amed. euh…keuzes maken ing…haha…Maar ja, moet natuurlijk ook gewoon nog werken daar dusse…

Is zeker een mooie plek om te snorkelen en te duiken.

mooie foto’s staan er op je site Jenny !

Padangbai is ook de moeite waard en niet zover van Ubud.

Pandangbai ziet er ook geweldig mooi uit! Oepsss…ik denk erover om het misschien wel beide te gaan doen. 5 dagen Ubud, 12 dagen Dencarik en 3 dagen Sanur…vanuit die plaatsen kunnen we vanalles ondernemen. Vraag me af wat wijsheid is, of als we in Ubud zijn of als we in Sanur zijn? Geen idee wat de afstand is vanuit de ene of de andere plaats? Iemand tips daarover? Dolfijnen, schildpadden en olifanten…nahnah…die gaan het hem in ieder geval niet worden!

Vanaf Sanur is het ca 45-60 min. naar Padangbai , afhankelijk van het verkeer en ceremonies, en ik denk dat je vanuit Ubud naar Sanur dezelfde rij-tijden kan aanhouden. Enige" nadeel" is dat je aan 1 van de belangrijkste tempels van Bali voorbij" moet ". Daar mag het nogaleens druk druk zijn.
Van Ubud naar Sanur over Gianyar is normaal 45 minuten rijden. >>>

En inderdaad wilde dieren kijken is het niet. Olifantensafari wordt aangeboden
moest niet mogen vind ik . Dolfijnen in Lovina spotten is wel leuk. als je daar in zee zwemt, velen denken daar heeeel anders over. :chin:

Padangbai is toch meestal snorkelen met een bootje? Niet dat dat een probleem hoeft te zijn, er zijn heel veel plekken waar je een bootje naar Blue Lagoon kan regelen.