Snorkelen in Egypte

Hallo,

Ik zit er aan te denken in februari/maart voor de tweede keer naar egypte te gaan. Weet iemand waar ik het beste naar toe kan gaan om te snorkelen?

Ik heb van een aantal mensen Dahab gehoord?

Wie kan mij iets meer vertellen?

Alvast bedankt!

Groeten,

Michel

Ik ben een drietal keer in Dahab geweest om te duiken, maar er zijn zeker ook plekken waar je kan snorkelen. Dahab heeft alleen niet echt hotels met een huisrif…

In het centrum van Dahab ligt the Lighthouse, daar zijn altijd tamelijk wat snorkelaars. Een duikschool kan je meenemen naar Blue Hole, wat ook mooi is. En in het zuiden heb je the Islands of Glass Fish.

Dahab zelf is ook een leuk en relaxt stadje. Je kan er heerlijk relaxen, of efn dagtrip boeken naar Sharm el Sheikh, de Sinai, of het Catherinaklooster.

In feb/maart zal het water ongeveer 21 graden zijn, niet echt warm. Neem dus een pak mee voor het snorkelen en war warms voor erna!

1 like

Beste Michel,

In feite kun je overal in Egypte heel goed terecht om te snorkelen.
Het is even de vraag waar je naar toe wilt (Dahab, Hurghada, Sharm el Sheik, Marsa Alam etc) om te kijken wat er specifiek in die regio is voor snorkelaars.

Zo vind ik zelf Abu Dabab (in de buurt van Marsa Alam) een geweldige plek om te snorkelen. Een schitterend rif, een aflopend strand en voor ieder nivo zwemmer geschikt en de mogelijkheid om zeeschildpadden en zeekoe te zien. (wel vroeg in de ochtend naar toe anders is het er druk!)
Dolphin house ligt ook in deze buurt, een rif waar een grote groep dolfijnen een thuishaven heeft om uit te rusten, te spelen en voor de kleintjes te zorgen.

De meeste duikscholen in Egypte bieden de mogelijkheid om als snorkelaar mee te gaan aan boord (hier betaal je rond de 20 euro pp voor) en kun je snorkelen op de plaatsen waar gedoken wordt. (dit gaat niet als er een wrakduik wordt gemaakt of een drop off plaatsvindt)

Er worden snorkel excursies aangeboden, dit betekent dat je vaak met (heel)veel medesnorkelaars op 1 plek ligt.

Je kunt een prive boot huren en dan bepaal je in overleg waar je dag gaat doorbrengen en hoe lang je op een plek wilt blijven.

Er zijn hotels, resorts en duikkampen met een eigen huisrif…

Een scala van mogelijkheden…
Wat een overweging waard is (als je prive een plek wilt bezoeken) is een gids mee te nemen. Iemand die de Rode Zee goed kent en je dingen kan laten zien die je anders waarschijnlijk niet had gezien.
(ik heb in die zin geluk: mijn partner is duikinstructeur en ik vind het iedere keer weer geweldig hoe hij b.v. de zeeschildpadden ‘vindt’…

Hoop dat je iets aan deze info hebt!
(mocht je meer willen weten dan hoor ik het wel)

Groetjes
Pit

http://www.wereldwijzer.nl/images/icons/icon7.gif

http://www.wereldwijzer.nl/images/icons/icon7.gif

Dan voor je reactie. Ik een accomodatie gevonden in marsa alam, met een huisrif voor de deur, heb je ervaringen met marsa alam?

groetjes michel

In Marsa Alam ben ik pas een keer geweest.

Je moet je goed afvragen wat je wilt tijdens je vakantie. Wil je alleen maar relaxen en snorkelen en op het strand liggen, dan is Marsa Alam een prima keuze. Veel ‘resorts’ (dit klinkt luxe, maar vaak is het dat niet!) werken met een volpension formule, je nuttigt alle maaltijden bij hen in het resort. Drankjes moet je apart betalen. Buiten het resort is verder niks te doen, je kan niet gezellig 's avonds bij een ander restaurantje eten. Afhankelijk van waar je precies zit, zitten de buren kilometers verderop. Dagje shoppen? Er zijn een paar winkeltjes in het stadje Marsa Alam, maar er is totaal geen sfeer. Je moet een taxi nemen om er te komen. Water van 21 graden klinkt warm, maar voor mij is het echt te koud is om een hele dag te snorkelen (tenminste, langer dan een half uurtje per keer). Ik zou me gaan vervelen - maar misschien ben ik gewoon slecht in niets doen op het strand :wink:

In Dahab is buiten de zee veel meer leven. Het stadje is gezellig, en in de avonden kun je lekker wandelen over de boulevaart. Je kan overal eten, en dit houdt in dat je in tegenstelling tot in Marsa Alam veel meer keus hebt WAT je eet. Ook kun je bv een uitstapje maken naar het Catherineklooster, de White Canyon (woestijn) of naar Sharm el Sheikh. Dat zou VOOR MIJ een betere keus zijn!

Hallo Michel,

Zoals Jenny al schreef is Marsa Alam niet een uitgaansplaats…dit is een gebied wat zich op dit vlak nog niet heeft ontwikkeld.
Mocht je iets willen ondernemen buiten het hotel dan kun je zoals ik in een eerder bericht aangaf o.a. naar Abu Dabab of Dolphin house om te snorkelen.
Wil je een bezoek brengen aan een authentieke plaatsje waar wel iets te beleven valt dan kun je naar El Quseir.
Een mooie boulevard, heerlijke visrestaurantjes aan het water en een fort wat je kunt bezoeken. (ik dacht dat ik binnen 10 min uitgekeken was maar de gids was zeer onderhoudend en we zijn er een uur geweest).

Aan het Akassia Swiss hotel (op de weg van El Quseir naar Marsa Alam) is een stal verbonden waar je te paard of per kameel (of paardenkoets) een rit door de woestijn kunt maken.
Een echte aanrader, de eigenaars zijn 5 broers met een groot hart voor hun dieren.

En ja…een 5mm pak (of droogpak) is geen overbodige luxe, het water kan in die tijd flink fris zijn.

Groetjes
Pit

Een droogpak is echt overdreven! Bovendien zwemt een droogpak aan het oppervlakte voor geen meter.

hey hey

masra alam, bestaaty er bekend om dat het behoorlijk afgelegen in in de woestijn ligt, maar er zijn wel hele mooie riffen te zien.
zelf woon+werk ik in Hurghada en daarvandaan zijn de moiste riffen meestal te zien met excursies met de boot. hierbij wisselt het ntuurlijk ook naar welk rif je toe gaat.
zoals idd gezegd wer, op een duikboot mee als snorkelaar is ongeveer 20 euro. swieso als je hierheen kom, maak dan gewoon een keer een bootuitstapje naar diepere riffen toe. heb zelf op die manier ongv. 15 dolfijnen onder me gehad me 2 jonkies tijdens t snorkelen zelf!
"(vanuit hurghada).
ik hoop dat je er iets aan hebt!
groetjes suus