Snelste weg Cancun - Coba

Hoi allemaal!

Binnenkort gaan we naar Mexico, Guatemala en Belize en zijn nu de route aan het bepalen en de hotels aan het boeken. Maar 1 ding kan ik nergens vinden en hoop dus iemand het hier weet:

Wat is de snelste weg van Cancun Airport naar Coba? We willen best over de betaalde weg rijden, maar ik kan nergens vinden of die een afslag heeft vlakbij / richting Coba? Want die weg lijkt op de kaart sneller dan via Tulum te rijden en aangezien het de eerste dag is willen we de route niet te lang maken … En wat zou de reistijd dan ongeveer zijn?

Alvast bedankt!

Het is weeral een aantal jaar geleden dat ik daar gepasseerd ben, maar ik denk dat het nog altijd het vlugste is om van Cancun airport gewoon naar het zuiden te rijden langs de kustweg. 20 jaar geleden was dit een gewone weg met 2 rijvakken. Als ik mij goed herinner dan is dit nu overal (of toch minstens tussen Cancun en Tulum) een weg met 4 rijvakken. Er zitten mensen op dit forum die in Playa wonen, die kunnen het best weten. Ergens rond Tulum moet je rechtsaf, maar dat staat aangegeven. Als je uit de richting Valladolid zou komen dan kom je inderdaad van de andere richting. Tenzij de kustweg nu altijd vol files zou staan denk ik niet dat er een vluggere weg is.

Reistijd zou ik echt niet meer weten, maar ik zou dit gewoon afleiden uit het aantal km. De meeste wegen in Yucatan en Quintana Roo vallen best mee, dus tenzij er files staan kan je er gerust van uitgaan dat je even snel gaat als in Europa.

Wel wat opletten met dorpjes : meestal hebben die een aantal verkeersbermen, en dit kan gaan van het soort bermen die wij kennen tot abrupte, korte verhogingen in de weg die je best aan 10km per uur neemt. Meestal staan die aangeduid met “Tope(s)”, maar ik herinner mij dat in het binnenland van Quintana Roo de indianen soms een zelf geconstrueerde tope aanleggen, waarschijnlijk illegaal, maar die ligt er toch. Dit gaat dan van een 20cm bredde verhoging van 5 to 10cm, meestal in cement, tot dikke touwen die gewoon over de weg gelegd worden. Weet dit uit eigen ervaring : ik heb er eens de schrik van mijn leven opgedaan, na een bocht lag er een “tope” van cement over de weg, gelukkig was die niet hoog en ging de wagen er vlot over, zoniet hing ik nu miscchien nog altijd in een chicle-boom.

Groetjes
Thierry

Volgens mij is het anderhalf uur naar Tulum en zo’n twee uur naar Chemax. De Afstand van beide plaatsen naar Coba doet zich volgens mij niet zoveel, dus lijkt me via Tulum het makkelijkst. Dus bij Tulum rechtsaf (vanuit Cancun komende) richting Valladolid. Zal hooguit nog een half uur zijn als ik me het goed herinner.

Wat Thierry al schreef, let op de Tope’s. Die liggen ook op de grotere wegen.

Succes!

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Zoals ik begrepen heb tot nu toe is het vanuit Cancun ongeveer 1 uur naar PdC, dan nog een uur naar Tulum en dan nog 45 minuten naar Coba.

Wij landen in Cancun en dan zou via misschien iets Chemax toch korter zijn (de eerste dag kunenn we nog ongeveer een uur in de goede richting rijden)… Hoewel ik op de kaart een soort V zie waardoor er en kortere weg zou kunnen zijn, de onderste punt van de v eindigd bij Coba. Maar de ene “punt” start bij El Ideal (dus dichterbij Cancun zeg maar), de andere idd bij Chemax.

Maar ik kan dus niet zien of bij El Ideal een afslag is op die grote weg (moeilijk te zien op de kaart), weten jullie dat (want dat zou echt veel tijd schelen volgens mij)? Of moet ik doorrijden naar Chemax en vanuit daar naar Coba rijden?

Alvast bedankt!

Er zijn wegenkaarten van het merk ITMB te koop, welke ideaal zijn voor dergelijke trips.

Ga er maar vanuit dat er tussen Cancun - Chemax en Cancun - Tulum minimaal verschil is in afstand. Wat wel een verschil is is je reistijd. Je vroeg naar de snelste route en dat is m.i. via Tulum.

Tijd schelen via sluiproutes kun je m.i. vergeten, want je kunt je snel verrekenen door de eventuele toestand van de weg en de slechte richtingaanduidingen.

Edit: Ik heb de routes even via goegelmaps ingegeven en ook daar is via Tulum sneller.

Vliegveld cancun naar playa is 35 minuten, playa naar tulum is 40 minuten en tulum coba 20 minuten. Weg van tulum naar coba is zo goed als nieuw.
En via deze route is het snelst via andere routes moet je toch echt rekening houden met vele topes en slechtere wegen zoals Roberts al aangaf. Maar we zijn op vakantie toch dus geniet ervan en relax. Vermijt zoveel mogelijk 's nachts rijden zeker als je de wegen niet kent, een gaatje in de weg is dan zo over het hoofd gezien.

Groeten,
Patrick