Afgelopen augustus heb ik meegedaan aan de foto-wedstrijd toen Turkije forum van de maand was.
De vreugde was groot toen ik als winnaar uit de bus kwam en bij deze wil ik iedereen bedanken die op mijn foto gestemd heeft.
Als prijs heb ik toen het boek: ‘Sneeuw aan de Bosporus’ van Celil Oker, thuisgestuurd gekregen en ik wil hiervoor graag de redactie en uitgeverij Elmar bedanken.
Vandaag heb ik dit boek in 1 ruk uitgelezen. Nu moet ik eerlijk zeggen dat detective’s niet echt mijn genre is en dat ik met name de vertaling naar het Nederlands op sommige punten wat knullig en onbehoudend vond, maar over het algemeen vond ik het een goed verhaal.
Vooral ook een modern verhaal, aangezien het boek over iets heel anders ging dan ik verwacht had en het beeld dat geschetst wordt van Istanbul echt absoluut in het hedendaagse plaatje past. Ik kan me voorstellen dat dit boek in bepaalde conservatieve (Turkse) kringen aardig wat opschudding veroorzaakt, maar geeft een goede weergave van de hedendaagse misdaad en de problemen die ook Turkije bereiken en niet alleen ‘het westen.’
Signant en erg welkom verschil met de (meeste) Nederlandse literatuur was, dat het boek zedig bleef en ik er geen enkel moment rode oortjes van kreeg.
Ik heb begrepen dat Celil Oker een hele misdaadboeken serie heeft, en ik raad mensen die van detective’s en misdaadverhalen houden aan, om deze schrijver eens op te zoeken en wat literatuur van Turkse bodem te lezen.
Ik heb me er in ieder geval mee vermaakt ![]()