Waarom wordt in reisgidsen het smalle midden van Noorwegen nauwelijks of niet besproken? Ik bedoel het gedeelte tussen Trondheim en de poolcirkel. Ik denk bijvoorbeeld aan Namsos en de streek Fosen.In die streek liggen plaatsen als Rissa, Rakvag (met rondjes op de a’s), Arnes (rondje), Afjord (rondje), Osen, Leksvik, enz. Een prachtig gebied!
Hoi Cor,
Ik ben nooit in dat deel van Noorwegen geweest. Ik heb echter wel een groot deel van het zuidelijke gedeelte gezien en dat is eveneens prachtig. Ik denk dat er weinig reizen naar het noordelijke deel worden aangeboden vanwege het kostenplaatje. Duurdere vluchten, minder concurrentie in accommodatie aanbod etc. En veel mensen laten Noorwegen al links liggen vanwege de prijs, zeker in deze barre tijden.
Maar er zijn toch wel behoorlijk wat mensen die b.v. de Noordkaap en/of de Lofoten als reisdoel hebben. Ik heb de indruk, dat voor veel van die mensen de route maar bijzaak is. Ze volgen gewoon de E6. Op zich ook boeiend. Maar zijpaden en afwijkende routes zijn vaak ook boeiend. Wil je vanuit Trondheim naar het noorden, volg dan ook eens de route via de pont te Flakk over de Trondheimfjord. Ga vervolgens in noordelijke richting met eventuele zijwegen b.v. naar het mooie Namsos.
En ik vind, dat in reisgidsen heel Noorwegen, dus ook het smalle midden, ruimschoots besproken moet worden. Dan is het aan de mensen om keuzes te maken. Voor hen nieuwe gebieden ontdekken is vaak heel aantrekkelijk. Op een gegeven moment, toen ik al menigmaal in Noorwegen was geweest, dacht ik, dat ik ook eens aan de andere kant van de Trondheimfjord moest kijken op het schiereiland Fosen. Een heel mooi gebied. Maar weinig of geen reisgidsen bespreken dit gebied. Ik vind het zelfs te billijken, als Fosen eens als hoofddoel wordt gekozen. Reist men ten noorden van Trondheim, dan hoeft het hoofddoel niet persé de Noordkaap of de Lofoten te zijn.
Hoi Cor,
Je hebt volkomen gelijk dat veel mensen naar de Noordkaap reizen en inderdaad weinig van de route afwijken. Misschien tijd gebrek maar ik veel mensen doen het volgens mij ook puur om het statement om daar geweest te zijn. Juist inderdaad, afwijkend van de gebaande paden, tref je de mooiste plekken aan.
Reisgidsen dienen vaak natuurlijk ook een commercieel doel. Het zal een prachtig gebied zijn om rond te trekken met een camper en te genieten van de natuur. Echter de mainstream toerist (zeker wij uit het drukke Nederland) biedt zuid Noorwegen al een prachtige ervaring. Bovendien zijn er meer accommodaties, activiteiten etc.
Als ik u was zou ik er juist intens van genieten dat er in weinig reisgidsen aandacht wordt besteed aan het ‘smalle midden’. Zo waan je je een echte pionier en kun je op verjaardagen ook op de praatstoel plaats nemen. :wereld:
Groet
Ik kom terug op het woord ruimschoots. Een reisgids hoeft niet persé heel ruim aandacht besteden aan het smalle midden. Een goede reisgids moet m.i. wel in het kort aandacht besteden aan alles wat Noorwegen te bieden heeft. Of dat nou Möre og Romsdal is of Sör en Nord Tröndelag is maakt volgens mij wat dat betreft geen verschil. Dus geen hele verhalen over het ene en niets of summier over het andere. Een goede reisgids moet evenwichtig in elkaar zitten. Anders is het geen goede reisgids.
De vorige nacht heb ik nog een film van mij bekeken, voornamelijk bekeken vanuit de voorruit van een rijdende lijnbus. Die reed van Trondheim naar Arnes (rondje op de a) met overvaart van Flakk naar Rörvik over de Trondheimfjord. Ik ben toen in Rörvik ingestapt en in Arnes uitgestapt. Wat een prachtige route was dat! Veel fraaie vergezichten, zeer afwisselend. Op zich zelf al leuk als reisdoel. Maar ook een heel mooi alternatief voor de route over de E6 naar noordelijke gebieden. Die genoemde Rörvik is een andere plaats dan de beter bekende Rörvik van de Hurtigruten boten.