Slechte ervaring met Djoser

Djoser maakt erg veel reklame. Maar door de groei hebben ze regelmatig te weinig ervaren reisleiders. Dan stuurt Djoser rustig iemand zonder enige ervaring die zelfs nog nooit eerder naar de bestemming is geweest. Bij een klacht hierover verschuilt Djoser zich achter “overmacht”.
Tip; ga met een betrouwbare organisatie!

Dezelfde ervaring hadden wij onlangs met Koning Aap. Achteraf zei de reisbegeleider, dat hij meer van ons had geleerd, dan wij van hem.

Het is een beetje afhankelijk van het soort reis, en de achtergrond van de reisleider. Er zijn ANVR erkende opleidingen, waar je alles leert m.u.v. de landenkennis. De roep om opgeleide reisleiders ontstond na een incident tijdens een wandelvakantie waarbij mensen verongelukt zijn. De opleiding maakt echter niet het enige verschil, de kennis van het land, de cultuur en de taal is zeker bij excursie of rondreizen nodig. Dan moet ik nog even vertellen dat de reisleider zo ongeveer de slechtst betaalde hbo er moet zijn. De dagvergoeding is tien tot twintig euro per dag. Voor dat geld ben je 24 uur per dag inzetbaar.

Tsja, zie die te vinden. Per slot van rekening beweren ze allemaal betrouwbaar te zijn, en laten we wel zijn, in de meeste gevallen is er ook niks aan de hand.

Ik ben zelf één keer met Djoser op reis geweest, toen hadden we juist een fantastische reisbegeleider. Maar dat zegt uiteraard niks over andere reizen. En inderdaad heb ik bij Koning Aap bij een reis naar Noord-Korea een waardeloze reisbegeleidster gehad die weliswaar tig jaar ervaring had met andere landen, maar slechts één keer eerder, lang geleden, naar Noord-Korea was geweest en geen benul van het land had. Daar was ik niet blij mee uiteraard, maar het zou me er niet per se van weerhouden ooit nogmaals met Koning Aap te reizen.

“Overmacht” vind ik overigens ook wel een heel makkelijke, en eigenlijk ronduit onacceptabele uitvlucht. Maar de vraag is uiteraard wat het alternatief was: de reis annuleren? Misschien was er eigenlijk wel een ervaren reisbegeleider ingepland, maar haakte die om wat voor reden op het laatste moment af. En dan moet je als reisorganisatie toch iets. Maar dan moeten ze daar uiteraard ook wel eerlijk over zijn.

NB: er was reeds een draadje over ervaringen met Djoser, ik heb de moderators gevraagd dit daarmee samen te voegen.