Mijn man en ik (Belgen) vertrekken over een goeie maand naar zuidelijk Afrika. :cheer: Van begin juli tot begin augustus, dus daar is het dan winter en waar wij naartoe gaan, kan het op bepaalde plekken zelfs vriezen, zo blijkt? Dit is onze eerste verre reis waarbij we zelf onze slaapzak moeten meebrengen. :slapen: We hadden de Bionnassay slaapzak -5 van Decathlon op het oog (synthetische versie, wegens het onderhoudsgemak), comforttemperatuur is zogezegd -2°C, iemand enige ervaring of dit effectief klopt, heb gelezen dat je dit bij sommige merken met een korreltje zout moet nemen (vooral voor vrouwen)?
Ikzelf ben wel heel kouwelijk, dus zou ik nog een Sea to Summit Thermolite Reactor lakenzak kopen (ipv een fleece lakenzak wegens het gewicht) en ook thermisch ondergoed dragen. Een veel duurdere slaapzak zien we eigenlijk niet echt zitten, aangezien we die na deze reis niet vaak meer zullen gebruiken (ter plaatse huren zien we ook niet echt zitten). En het zal 's nachts wel niet overal zo koud zijn, maar toch, wil zeker geen kou lijden, dus vraag me af of dit voldoende zal zijn?
Of moeten we nog een extra fleece dekentje meenemen? Is wel weer wat extra gewicht dan… Of zouden we ter plaatse in 1 van de parken nog gemakkelijk iets extra kunnen kopen?
En mss vraag ik nog bij Decathlon of we een slaapzak met de rits aan de andere kant kunnen kopen, om ze evt aan elkaar te ritsen, dan kan manlief me nog warm houden :hihi:
Ter info, onze route is als volgt: vertrek uit Johannesburg, dan naar Botswana (Nata, Chobe), op naar de Victoria Falls, kanoën op de Zambezi in Zambia, dan naar Malawi (Malawi-meer en Mulanje-massief), dan weer naar beneden door Mozambique, en voor we weer vertrekken, bezoeken we ook nog het Kruger Park. In Johannesburg, Kruger en Mozambique slapen we in hutjes / lodges, voor de rest in een tent.
Alvast heel erg bedankt voor jullie feedback! :dag:
Joh, laat het gewoon allemaal zoals je het nu hebt voorbereid.
Dat therm. ondergoed is prima.
Verder kun je gewoon 's nachts bij erge koude extra kleren aantrekken.
Doe dit in laagjes. Neem in ieder geval een fleecevest met kapuchon mee (via je hoofd verlies je ook veel warmte). Zelf had ik ook een extra legging mee en een paar dikke sokken. Dus 's avonds/'s nachts met div. laagjes aan je slaapzak ingaan, zodat je al warm bent. Als het te warm is, kun je telkens iets uittrekken tot het een aangename temp. is waar je bij kunt slapen.
Je kunt hier in Ned. nog een extra warmtefolie kopen, wat je tussen/onder je matje en slaapzak kunt leggen. Zodat de kou niet van onderen af in je lich. trekt.
In ZA kun je ev. nog een fleecedeken kopen. Kost en weegt weinig. Bij vertrek kun je het eventueel bij een goed doel achterlaten.
Die fleece-dekens kun je in bijna elke supermarkt wel kopen en anders wel bij de PEP (lokale Zeeman/Wibra).
Die folie is wel een echte aanrader. Als je eenmaal koud bent, krijg je het bijna niet meer warm!
Verder heel veel plezier in Zuid. Afr.
Het wordt vast geweldig!
Met welke organisatie gaan jullie eigenlijk?
In Zuid-Afrika zelf kan het koud zijn, maar hoe noordelijker je gaat hoe warmer het wordt. Ik had zelf een slaapzak tot -5 graden, en wanneer ik in een tent in Z-Afrika sliep was dat soms toch een beetje aan de koude kant. Ik sliep dan ook regelmatig in mijn kleren! In de tent, en ook in sommige blokhutten, daalde de temperatuur namelijk tot het vriespunt.
Ter plekke is echter ook van alles te krijg, dus kou hoef je echt niet te lijden.
Nog eens bedankt voor de reacties Ed & Maaike en Jenny!
We gaan met Drifters, en we vertrekken van Jo’burg en trekken dan in noordelijke richting, dus dan zal het idd hopelijk wat warmer worden.
Onze slaapzak heeft ook een comforttemperatuur van -5 graden, maar als koukleum die ik ben, ga ik toch mijn thermisch ondergoed aantrekken En desnoods koop ik nog een fleecedekentje idd.
Het komt dan vast wel goed.
In ieder geval een hele fijne vakantie.
Kan eigenljk niet missen dat het geweldig gaat worden.
Laat je ons hier na de vakantie je ervaringen even weten?
woeps, dit topic helemaal uit het oog verloren en via via kom ik hier nu weer terecht
Onze reis vorig jaar is super goed meegevallen. Na een rondreis in Indonesië en door Ecuador / Galapagos, vonden we deze reis eigenlijk de leukste. Prachtige natuur en heel avontuurlijk! Wel veel onderweg geweest maar echt heel veel moois gezien dus zeker de moeite (Southern Circle met Drifters, prima organisatie trouwens).
Onze thermo-lakenzak zelfs niet nodig gehad, was soms al te warm in onze slaapzakken. Maar 's avonds voor rond het kampvoor een lekker fleece dekentje aangeschaft, want kon wel goed afkoelen 's avonds. En in het zuiden hadden we 's morgens en 's avonds toch wel een jas nodig, maar meer in de noordelijke richting kon je overdag gerust in een shirtje rondlopen. Gelukkig waren we op alles voorzien
Wat leuk dit topic te lezen, wij gaan in augustus 4 weken de rondreis van Drifters maken van Kaapstad naar de Victoria Falls en eindigen in Johannesburg. Wij blijven dus een stuk zuidelijker, waardoor het misschien nog wel kouders is voor ons. Hebben jullie nog andere goede tips? Wat kan je het beste meenemen qua kleding? Want ook ik heb het best snel koud. Ik vond het warmtefolie bijvoorbeeld een goed idee, waar ik zelf nog niet aan gedacht had! Kan je overdag wel gewoon een shirt aan en korte broek of is het daarvoor te koud?
Ik heb echt geen idee, dus alles verhalen zijn welkom! Alvast bedankt!