Ik ga eind september/begin oktober naar Zuid Afrika. We slapen in lodges/tented camps en we moeten zelf een slaapzak meenemen. Nu ben ik wel rond aan het kijken, maar met wat voor temperaturen moet ik 's nacht rekening houden?
Wanneer ik op internet rond kijk, staan meestal wel temperaturen vermeld voor de winter (jun/jul/aug) of de zomer (jan/feb/mrt), maar niet voor september en oktober. En als er al iets vermeld wordt, dan hebben ze het over gemiddelde temperaturen. Maar dan weet ik natuurlijk nog niets. Zou een gewone simpele mummyslaapzak met comforttemperatuur van 10 graden voldoen, of zou dat te koud zijn?
Zuid-Afrika is een heel groot land, helft van West-Europa / 33 x groter dan Nederland.
Het maakt dus nogal een verschil waar je zit. Hier bij het Kruger park (centrale gedeelte) zijn de nachttemperaturen gemiddeld tussen de 8-14, het kan heel erg verschillen. Juni en Juli zijn de koudste maanden hier met bijna tegen de 0 graden aan soms.
Ik zou qua comfort toch wel hoger gaan in een tentje. Daarnaast heb je gebieden als Jo’burg-Pretoria waar je tussen de 1600-1800 meter zit. Op het hoogveld koelt het 's-nachts ook meer af, evenals in de bergen (bijv. Graskop).
Ik denk ook dat het beter is om voor een slaapzak te kiezen die ietsje comfortabeler is…
In de Karoo en Kleine Karoo (streek Oudtshoorn) kan het in die maanden 's nachts nog flink afkoelen (2° - 7°). Overdag kan je dan lekker opwarmen van 20° - 23°.
Ook ik moet een slaapzak hebben voor de periode Jan t/m April.
Ik begin in Nairobi en eindig in Kaapstad … heeft iemand enig id wat voor
soort slaapzak ik nodig heb???
Ik ben al veel op de site van Obelink te kijken maar weet echt niet wat ik mee moet nemen, ben namelijk best een kouwkleum …
Joehoe, wij gaan hier vandaag al richting de 38 graden - en dat noemen we lente in de bush!!
Naast gewoon goede slaapzak is thermo ondergoed aanrader. Zijn maar dunne t-shirts / lange onderbroek maar slaapt heerlijk. Lekker warm, comfortabel, makkelijk te wassen, etc.
Merken: Odlo, Falke, Icebreaker en nog veel meer. Gewoon bij goede buitensportzaak kopen.