Situatie in Chaitén

Wij plannen een trip over de Carretera Austral. Wie kan ons iets meer vertellen over de huidige situatie in Chaitén en Futaleufú? Toen wij twee jaar geleden in de buurt waren, was alles nog compleet grijs van de as. Hoe ziet het er nu uit? Zijn er activiteiten (lees trekkings/wandelingen) te ondernemen en hoe zit het met accommodatie? Alvast bedankt voor jullie reacties.

De Chaiten vulkaan is nu een trekpleister geworden voor ramp-toeristen, er worden trekkings georganiseerd naar de rand van de vulkaan dwars door een gebied waar nog duidelijk de gevolgen van de uitbarsting te zien zijn. (http://www.pumalinexplorer.com/volcan_chaiten.html).

Voor tours kun je het beste contact opnemen met Nicolas van Chaitur (http://www.chaitur.com/)

Bedankt Grietzen, dat klinkt niet heel positief, ramptoerisme en drukte. Niet echt waar we naar op zoek zijn…

Ik denk dat het met de drukte in Chaiten best nog wel meevalt hoor, het is zeker geen Machu Pichu of zoiets…

1 like

Ik ben in februari in Chaiten geweest en heb niks van ramp toerisme gemerkt. Het is er zelfs lekker rustig!!
Vanuit Chaiten gast er een trail naar de top van de rokende vulkaan. Denk dat er in één jaar niet veel verandert is.
Je kunt ook richting de Michinmahuida vulkaan wandelen.
Ik heb in Chaiten op de camping gestaan.
Ik ben helaas niet in Futaleufu geweest, het schijnt er erg mooi te zijn, volgens enkele Chilenen.

Dank je, ik denk dat we maar ter plekke beslissen wat we doen. Wat we vorige keer echter zagen was een geheel grijs landschap, niet heel aantrekkelijk.

wij zijn er jan. 2012 geweest en het was er idd erg rustig met (toen nog ) weinig overnachtingsmogeleikheden, 1 hotel met vlak daarnaast een stuk of 8 cabanas voor 40.000 pesos ( wel erg goed overigens) en her en der een hostal.
als je eigen vervoer hebt is chaiten wel een goede uitvalbasis voor park pumalin of je moet de cabanas nemen bij de ingang van het park 68 km. van chaiten.
het is er erg grijs van de as maar toch is het wel interessant om te zien wat een uitbarsting aan kan richten.
als je van plan bent met een (huur)auto te gaan en vanaf hornopiren met de ferry wilt is het aan te raden deze vooraf te reserveren, dit kan thuis al of ter plekke in Puerto montt 1 week van te voren, regel ook meteen je retour als dit mogelijk is.
hornopiren-leptepu /15km rijden/ fiordo largo-caleta gonzalo (park pumalin)
kosten zijn auto + chauffeur 35.000 mede passagier 5.000 p.p.
dit was in 2012 dus even checken via deze website http://www.navieraustral.cl/

Dank je sideburner,

wij zijn van plan om vanuit Balmaceda omhoog te rijden, waardoor we de ferries vermijden. Je geeft aan dat Chaitén een goede uitvalsbasis is voor Parque Pumalín, maar 68 km is nog best ver indien we meer dan een dag daar door willen brengen. Zijn de cabanas aan het park zelf zo slecht en/of zo duur?

Bedankt!

op deze site vind je prijzen en meer informatie over de cabanas.
ook zijn er diverse mogelijkheden om te camperen.
68 kilometer (gravel) is wel een redelijk eindje rijden maar de natuur is overweldigend en af en toe een mooi uitzicht op de vulkaan chaiten die nog altijd wat rookt.
25 km. voor chaiten heb je nog termas de amarillo, linksaf naar chaiten helemaal geasfalteerd, rechtsaf termas, klein stukje rijden

Beetje mosted na de maaltijd, maar miscchien toch nog van nut. We zijn daar in oktober/november 2012 geweest. Chaiten is zich langzaam aan weer aan het oprichten, dankzij inzet van de huidige Chileense regering, van de vulkaanuitbarsting van 2008. Sporen natuurlijk overal nog duidelijk zichtbaar. helft van het dorp is simpelweg nog onder de modder met as. Sinds juli 2012 is er weer een Banco Estado met werkende pinautomaat. Ook waren er weer restuarants open, ik denk sinds afgelopen Chileense zomer weer meer. open. Daarnaast een almacen of 4.De plaza wordt/is nu hersteld, ook de belangrijkste wegen. Er is 1 Copec-pomp die werkt. Benzine, 93/98 loodvrij, wordt voor deze regio gesponsord, dus is goedkoper dan elders in Chili. In Pumalin zie je nog op plekken de gevolgen van de uitbarsting, zoals hierboven al staat loopt er een pad naar boven. Daar kan je de huidige rokende vulkaan goed zien. Bovendien loop je over het pad van de pyroclastische wolk, erg leuk te zien hoe het leven zich weer probeert te herstellen. Chaiten blijft een interessante bestemming. Cabanas bij Caleta Gonzalo zijn duur, maar er is denk ik nu voldoende onderdak in Chaiten zelf. Wij sliepen in Hotel Schilling, maar er waren ook goedkopere hostals. Vaak zitten daar ook mensen die helpen met het herstel van het dorp. Wel is de verwoesting van de helft van het dorp nog intact. Heeft geen zin om op te ruimen. Veel plezier.

1 like