Simkaart om te internetten in japan via Ipad air 2 (type A1567)

Ben al een tijdje op zoek naar een simkaart voor mijn Ipad air 2 (type A1567).
Helaas lukt het mij nergens om deze te vinden.

Ik wil graag een simkaart voor mijn Ipad voor 30 dagen, nano en te bezorgen gewoon op mijn thuisadres.

Wie kan mij helpen.

Alvast bedankt!

Ger

Ik heb ze wel op de vliegvelden in Japan gezien, en ook bijvoorbeeld Japan Wireless kan simkaarten specifiek voor data leveren. Maar dat is dus wel in Japan. En nog een nadeel daarbij: zover ik heb gezien heb je dan ook altijd een datalimiet, soms zelfs maar 100 MB per dag. En dan ga je daarna over op een veel lagere snelheid.

Ik heb tijdens mijn laatste reis (vandaag weer teruggekeerd…) als vanouds weer een Wifi-router gehuurd, kost net iets meer en je zit dan uiteraard weer met een los apparaatje, maar naar mijn idee is dat nog steeds de meest praktische oplossing voor Japan. Met als bijkomend voordeel dat je dan gelijktijdig ook voor je telefoon kan gebruiken.

Ik neem aan dat je een Mifi router(tje) bedoelt. Maar huur je die in Japan compleet met Simkaart/data? En wat betaal je daarvoor en met hoeveel data?

Zelf heb ik mijn eigen Mifi router(tje) vaak gebruikt in Europa en dan een Sim-kaartje gekocht in het land zelf, maar dat is nu binnen Europa niet meer nodig.

De meeste leveranciers noemen het volgens mij een Pocket Wifi, maar dat zal er ook mee te maken hebben dat Mifi een beschermde merknaam is. Maar volgens mij hebben we het inderdaad over eenzelfde apparaatje.

Die huur ik dan inderdaad inclusief simkaart. Voor m’n laatste reis, voor 24 dagen (de laatste dag krijg je in feite cadeau) was ik nu inclusief verzendkosten 11.150 yen kwijt, met de huidige koers zo’n 85 euro.

Een simkaart is goedkoper, maar zoals ik al aangaf is het volgens mij een knap lastig verhaal om in Japan een prepaid simkaart te vinden zonder (nogal beperkte) datalimiet. 100 MB per dag is uiteraard prima voor mail of Google Maps, maar dan moet je uiteraard wel wegblijven van bijvoorbeeld een Youtube. En juist die onbeperkte data levert ook weer een stukje gemak op, want veelal doe ik nu überhaupt geen moeite meer om de wifi van hotels te gebruiken, sowieso is die Pocket-wifi vaak sneller en stabieler. En het werkt sowieso altijd, terwijl ik met een sim-kaart toch weleens tegen wat (onoplosbare) configuratie-dingetjes ben aangelopen.

En nog een voordeel van zo’n ding huren: de technologie staat niet stil. Begin 2016 huurde ik nog een 3G-routertje, en ook prepaid-simkaarten waren toen allemaal nog 3G. Een paar maanden later kreeg je voor hetzelfde geld een 4G-router, merkbaar (veel) sneller en bijvoorbeeld in de trein merk je ook dat het netwerk beter is.

Maar het hangt er uiteraard ook vanaf hoe vaak je op reis gaat (en waarheen). Voor die twee keer per jaar die ik ga vind ik dit nog steeds de meest praktische oplossing tegen acceptabele kosten. Maar als je vaker op pad gaat gaat dit uiteraard toch wel aardig in de papieren lopen, en kan ik me voorstellen dat de situatie anders ligt.

In Taipei had ik vorig jaar overigens wel een simkaartje aangeschaft en direct in m’n (dualsim) telefoon gestopt, dat had uiteraard ook zo z’n voordelen. Maar dat ging om minder dan een tientje voor die paar dagen, en dus wél met onbeperkt gebruik.

Bedankt voor de informatie.
Het lijkt dus meer voor de hand te liggen om een routertje te huren
Je hebt dan dus onbeperkt wifi, overal en altijd?
Waar kun je deze huren en laten versturen naar je huisadres in Nederland?
Is het een klein apparaat?
Is het makkelijk te in stalleren?
Waar lever je het weer in?

Veel vragen, sorry.

Dank alvast voor reacties.

Groet,

Ger

Het zal wellicht per leverancier verschillen, maar die van Japan Wireless zijn ongelimiteerd (ook geen snelheidsbeperkingen bijven een bepaald gebruik), en in principe landelijk dekkend bereik. Met de vroegere 3G-routers merkte ik nog weleens dat je in de trein ver buiten de bewoonde wereld geen bereik had, met de huidige 4G-routers heb ik dat nauwelijks nog zo ervaren. Alleen heb ik tijdens mijn laatste reis op Oshima geen netwerk gehad, maar achteraf gezien was dat wellicht toch een kwestie van even resetten geweest. Dat bedacht ik me echter pas toen ik na terugkeer in Tokyo nog steeds geen netwerk bleek te hebben…

Opsturen naar een adres in NL zal bij de Japanse aanbieders niet kunnen. Wel naar bijvoorbeeld je eerste hotel in Japan. Maar tegenwoordig laat ik hem gewoon op het vliegveld van aankomst in Japan bezorgen. Ik zag dat Tozai Travel (een Nederlandse reisorganisatie) dergelijke apparaatjes ook aanbiedt, maar ook weer via een Japanse aanbieder dus daarvoor zal hetzelfde gelden. Je kan niks met het apparaat in Nederland, dus is het alleen maar een omslachtige, tijdrovende en kostbare handeling om hem de halve wereld over te sturen. En wat betreft inleveren: je krijgt een voorgefrankeerde retourenvelop, aan het einde van je reis de boel daar weer instoppen en (desnoods pas weer op het vliegveld) in een brievenbus stoppen.

Het formaat is iets kleiner maar wat dikker dan een smartphone, dus past makkelijk in je broekzak.

Instellen is simpel: apparaatje inschakelen, op je telefoon/tablet/laptop het betreffende Wifi-netwerk selecteren en de bijbehorende code invoeren. Zoals met elk ander wifi-netwerk dus. Verder heb je er in principe geen omkijken naar, en met de huidige 4G-routers is de accucapaciteit in principe ook voldoende om hem altijd aan te laten staan, al kan het bij veelvuldig gebruik wel krap aan zijn. Je krijgt er ook een powerbank bij, maar die heb ik zelf maar zelden gebruikt (en meestal ook in m’n hotel achtergelaten).

Bedankt voor je informatie.

Heb toch maar besloten om op basis van jouw verhaal te kiezen voor een Pocket router, daarbij het gemak inderdaad maar meegenomen. Ons hotel heeft aangegeven dat het geen probleem is de router daar te laten bezorgen dus dat is ook in orde. Zie verder dat er qua prijs niet echt veel verschil tussen Japan Wireless en via Japan railways.

Bedankt!