In de laatste week van mei en eerste week juni gaan we naar China. Ik heb al veel reisgidsen gelezen en verslagen op internet.
Ik twijfel of wij de reis afsluiten in Shanghai of Hongkong (3 of 4 dagen). Ze lijken beiden te bieden wat we zoeken (indrukwekkende Skyline, bruisend, goede hotels, winkelen / eten / leuke wijken bekijken).
Alleen vraag ik me af of Hongkong in de eerste week van juni al te warm is om rond te lopen? Te warm en/of te vochtig met veel regen?
En ik las dat in Shanghai op dit moment de Bund niet te betreden is wegens een verbouwing?
Als je vindt dat we voor 1 van de 2 zouden moeten kiezen; laat het weten!
leuk-treinreizen doe ik ook graag-nu al in 66 versch. landen-en tenminste 12.000 km over zo’n 20+ nachtreizien in China al.
1.weer-maakt niks uit-vermoedelijk is Shai veel naardere hitte als HKG-vanwege de vochtigheid. en dat start al rond april en duurt tot okt. HKG heeft eerder -soms- wat verfrissende zeewindjes. en ook vrij vaak regen, ja-daar kan je als NLer toch wel tegen?
2. BUND: als je je echt goed hebt voorbereid heb je ongetwijfeld meegekregen dat in SHai deze zomer (vanaf volg. mnd meen ik) een WERELDEXPO wordt gehouden. Dus dat is hogere prijzen, veel meer drukte, en -dat doen de sjinezen graag-een totale + complete nieuwmakerij van zowat de hele stad. Die expo is aan de overkant van de Bund-dus dat zal er picobello uit gaan zien en zeker weer open tegen die tijd. Vermdlk. met forse entree (zo gaat dat ook in Sjina!).
3.doe ze allebei-kan je ons later vertellen wat leuker was. gewoon at meer euries sparen en wat langer vakantie nemen.
(tip: als je die afstand tussen beide wil overbruggen is helaas de rtein nou niet erg geschikt-al kan het wel). goedkope flights boeken via elong of ctrip-naar SHENZHEN=domestic, en dan zelf over naar HKG.
HKG biedt wrs. wel veel meer aan onze smaak aangepaste dingen te koop-want ieder gaat er vooral om te sjoppen.
Ik ken HK beter dan Shai. Mijn voorkeur zou gaan naar HK omdat je stad goed kunt combineren met natuuur. Dat miste ik in Shai. Door de vele eilandjes in HK kun je leuke uitstapjes maken.
Mijn favoriete eiland is Chung Chau. Je bereikt het met een ferry. Het is een dorpje met strand (met leuke bar voorbij de surfschool), je kunt er hiken en heerlijk vis eten. Op zondag is het er druk want dan gaan er ook veel Chinezen naartoe.
Op HK island is ook veel te doen (zowel stad als natuur). Wijken die ik leuk vind, zijn Soho, Wan Chai en Causeway Bay (wel erg druk). De favoriete strandjes op HK island zijn Deepwater Bay & South Bay beach. Voor de avonden zijn Temple street (lokaal eten bij de markt met veel toeristen maar wel leuk), Soho (heel veel restaurants), Lan Kwai Fong (veel bars en expats), Wan Chai (veel clubs). O ja, op de woensdagavond zijn de paarderennen in Happy Valley leuk om te doen. Wil je even bijkomen van alle drukte ga dan voor een voetmassage. Mijn favoriet zit in Central vlakbij het begin van de escalator (queens road).
Dank voor je reactie! We hebben inmiddels gekozen voor Hong Kong en heb er ontzettend veel zin in. Leuk jouw tips met favoriete wijken en stranden, gaan we zeker gebruiken.
groetjes Rosa
Als ik je een tip mag geven, probeer een stad een beetje in t begin van je vakantie te doen. Dan bruis je nog van de energie. Vorig jaar sloten wij af met HK en vonden het na alle indrukken van china een tegenvaller. Das jammer want t is een hartstike leuke stad. Veel plezier!