Sentanimeer in west papua

Hallo,

In september gaan we eerst west papua bezoeken. We willen graag een dag naar het Sentanimeer en ik las dat Jenny er ook geweest is. Kun jij Jenny of anderen die er geweest zijn mij vertellen wat de kosten ervan zijn? Waar moeten we ook alweer opstappen Jenny?
Verder willen we een dag of 5 in de Baliemvallei rondtrekken. Ik heb gelezen dat ze er veel geld voor vragen. Heeft iemand ervaring om enkele dorpen zelfstandig te bezoeken? Ik lees op internet dat dit goed mogelijk is omdat veel dorpen langs de begane weg liggen maar ik weet niet of dit verstandig is.
Daarna bezoeken we Sulawesi/Torajaland. Volgens mij kun je die bezienswaardigheden ook heel goed zelfstandig doen, een bemo nemen die je er naartoe brengt of ben ik nu erg naief?
Wie heeft ervaring bij een bezoek in Berestagi in Sumatra? Is dit de moeite waard?
Wie heeft er nog een aanrader voor een hotel in Binjai/Sumatra of is het verstandiger om in Medan te overnachten en vandaaruit naar Burkit Lawang te gaan?
Oja…nog een vraagje, Ligt het busstation die naar Torajaland gaat vlakbij het centrum van Makassar of ligt het dichterbij het vliegveld van Makassar? dit ivm een overnachting daar.
Graag zie ik jullie antwoorden tegemoet.
Dank alvast voor de moeite

Annelies