In 2005 had ik het geluk om tijdens Semana Santa (heilige paasfeesten) in Antigua, Guatemala te zijn bij gastfamilie tijdens een reis van 6 maanden.
Dit jaar ga ik met een vriendin van 21 maart t/m 23 april reizen door Peru, Bolivia, Chili en Argentinie. Weet iemand wanneer en hoe Semana Santa in deze landen wordt gevierd? Ik kan het niet goed vinden op het web. Ik gok dat we dan in Bolivia of in Chili zitten. Alvast bedankt, gr Laura
Beste Laura,
Semana Santa wordt in Guatemala veel grootser en spectaculairder gevierd dan in Zuid-Amerika. In Bolivia wordt het wel gevierd, maar niet in de vorm van bloementapijten etc. wel worden er processies gehouden waarbij beelden van Jezus en Maria Dolorosa worden rondgedragen door het dorp of de stad. Ook zijn er plaatsen waar de lijdensweg in de vorm van theater wordt uitgebeeld. Ik zou gewoon informeren in het dorp waar je dan bent bij de parochie naar het programma. Veel plezier!
Groeten van Sanne
In Ouro preto brazilie word semana santa wel groots gevierd inclusief bloementapijten en processies.
Bedant voor je reactie, we gaan het zien daar!
gr Laura
Verwacht geen feestmuziek met veel bier maar allemaal gelovigen die serieus naar de preken van een pastoor luisteren.
Ja mooi he, Semana Santa. Ik heb het twee keer meegemaakt in Peru: een keer in Lima, en een keer in Ayacucho (begin van de week) en Lima (eind van de week).
In Lima en in Ayacucho in Peru wordt het wel zeer groots gevierd, met 9 dagen lang elke dag wel een of meerdere processies. Ook overdag is er al van alles aan de gang met speciale missen enzo, en op ‘7 kerken dag’ moet iedereen bij minstens 7 kerken bidden en confessie doen.
In Ayacucho werden prachtige zandmozaieken op straat gelegd die even later weer kapot gelopen werden door de processie. Er staan mensen naast, dan zie je hoe groot het is.
http://www.pbase.com/cile/image/58458986/original.jpg
Ayacucho
In mijn fotoalbum (beetje naar beneden scrollen, je ziet het aan de titels van de foto’s) vind je nog veel meer foto’s van de processies, het vuurwerk en de avondmarkt.
http://www.pbase.com/cile/image/58690953/original.jpg
Lima
http://www.pbase.com/cile/image/58690985/original.jpg
Lima
Veel plezier! Als je toch in Peru denkt te willen / kunnen zijn, laat even weten, dan kan ik nog wat meer vertellen over wat waar wanneer.
Hoihoi dank je voor je reactie en mooie foto’s. Denk dat we niet meer in peru zitten dan, maar kan er maar niet achterkomen op welke data het dit jaar gevierd wordt. Daar is het natuurlijk van afhankelijk. Begin april zitten we in Bolivia en gaan al vrij snel richting chili.
Weet jij op welke data het dit jaar valt?
Groetjes
Nou, Semana Santa is de hele week voor Pasen. Dus dit jaar 26 of 27 maart t/m 5 april. In Ayacucho beginnen ze tegenwoordig al op de donderdag, dus 25 maart.
Ik dacht al dat het de week voor pasen was, maar fijn dat je het even bevestigd. We zijn dan wellicht nog in peru dus ik ga even op je site kijken1
Bedankt Cecilia!
Leuk!
En ik kan me niet voorstellen dat bijv. La Paz niks zou doen aan Semana Santa. Tijdens Kerst pakten ze althans wel groot uit daar in die kathedraal. Semana Santa is ook een katholiek gebeuren dus het zal toch haast wel zo zijn dat ze ook daar veel aan doen met processies, missen etc? Ik zou onderweg wel in de gaten houden en eventueel vragen bij kathedralen en kerken en toeristen-infobureautjes.
Maar zelfs los van Semana Santa kan het natuurlijk wel interessant zijn om op een gewone zondag naar de kerk te gaan, gewoon om te zien hoe zo’n mis eraan toe gaat.
En in Lima moet je zeker even naar de San Pedro kerk in het historische centrum, een oude jezuïetenkerk vol met gouden ornamenten. “De kerk waar elk meisje uit Lima wil trouwen”. ![]()
Hoi, uiteindelijk semana santa in copacabana gevierd, maar la paz was ook erg gaaf! Op lauenas.waarbenjij.nu staan foto’s.
Groetjes en thanx voor de info
Leuk om foto’s te kijken!