scooter CR-Pai-CM

Hai,

Ik was nieuwsgierig of iemand met scooter
van Chiang Rai naar Pai is gereden
en daarna van Pai naar Chiang Mai

of moet alles via CM

Nou als je veel tijd moest hebben dan kan je dit eventueel doen met een scooter,denk er wel aan dat je lang onderweg bent
Chiangmai richting Pai doe je wel zo’n slordige3,5 a 4 uur over met de scooter.
Ook nog ff zeggen dat er stukken weg zijn op de route 1095 die in erbarmelijke staat zijn.
Je kan Pai bereiken als je gewoon rijd richting Mae Rim,je ziet daar een groot bord met de vermelding van de weg naar Pai.
Natuurlijk kan je vanuit Bangkok de vlieger nemen naar Chiangrai en daar een scooter huren om Pai en Chiangmai te bezichtigen…

Wij hebben de route omgekeerd gedaan met een 110 cc: CR-CM-MHS-Pai. Zeer mooie route, maar wel enige ervaring vereist.
Ook best opteren voor een motor/scooter met versnellingen (het gemakkelijkste model= Honda Wave semi-automatic, dit heeft 4 versnellingen, maar je moet niet ontkoppelen om de versnelling te verleggen). Zonder versnellingen geraak je garantie niet de heuvels op! Goede plaats in CR om een Honda Wave te huren: S&T motorbikes in de Thanon Yet yod. En onthou: in de bergen moet je bij ELKE bocht toeteren, en ik bedoel: ELKE bocht!!! Fantastische detour om via CM op de MHS-loop te geraken: Doi Ithanon, de hoogste berg van Thailand. Hier kan je overnachten in het research-centrum in een eco-lodge. De beste kaarten voor de omgeving ivm motortochten: GT rider: ‘The Mae Hong Son-loop’ en ‘Golden Triangle’. Je vindt ze in winkels in de omgeving. (in CR heeft Orn van 'Orn’s bookshop altijd wat exemplaren te koop.
Als je nog vragen hebt, shoot! :slight_smile:

Grts,

Jelle

Beste wij willen vanuit CH de mae hong soon loop doen en aansluitend de golden triangle-rit,hoeveel dagen moet ik daar voor rekenen?W e willen wel wat sightseeing doen en overnachtingen inlassen.We willen met z’n tween op een huurmoto,welkt type zou volstaan?De honda 200cc chopper is misschien te ligt?Heb wel ervaring met motorrijden(pan european 1100)Ook wil ik tijden de motohuur periode de auto daar laten gaat dat?

Beste Ponimen,

Bedoel je met CH Chiang Mai of Chiang Rai?
Wij deden de volledige MHS-loop op 4 dagen rijwerk en bleven overal 1 a twee dagen.
Je kan deze loop al maken met een Honda Wave 110 cc, op voorwaarde dat er versnellingen op zitten.
Met een chopper moet je rekening houden met onnoemelijk veel bochtenwerk.
Misschien eerder opteren voor een moto type waarmee je al ervaring hebt.

1 like

Bedankt voor de tips, maar toch nog wat vraagjes.
het is idd de bedoeling om met vliegtuig/nachttrein&bus naar CR te gaan, daarna naar Pai.
4-5 uur met de scooter vind ik niet zo erg, gewoon relaxt.
Maar jelle, je zegt enige ervaring vereist is,
in Kanchanaburi heb ik op een scooter met versnellingen gereden, maar dan zonder schakelen.
Is dat hetzelfde al honda wave, wij zijn geen motorrijders, maar wel ervaringen op scooters. En hoe lang is het van CR-Pai.

Als moped met bergervaring in Azië moet ik hier even uitgebreid op reageren :smile:

Met een semi-automaat hoef je alleen te schakelen (dus niet te ontkoppelen). Dat doe je meestal met flippers aan het stuur, ongeveer zoals in de Formule 1 of…op de fiets. Inderdaad erg handig op heuvels en bergen, niet alleen met stijgen maar ook met dalen. Ik vind het namelijk bijna een must om af te remmen op de motor bij een afdaling. Anders kans op een overbelast remsysteem. Mijn ervaring met een vol-automaat motorscooter is dat je slechts beperkt kan remmen op de motor bij een afdaling, dan moet je dus bijremmen, vind ik niet zo relaxed.

De ervaring waar Jelle waarschijnlijk op doelt, heeft volgens mij te maken met rijden over voor jouw onbekende heuvels/bergen op een slecht wegdek i.c.m. veel bochtenwerk en blijkbaar ook bij elke bocht toeteren. Dan moet als basis de voertuigbeheersing in je lichaam/geest zitten. Volledig schakelen raad ik sowieso af als je hier geen ervaring mee hebt. Semi-automaat lijkt me vrij snel aan te leren als je automaat gewend bent. Zoals ik al aangaf: hetzelfde principe als schakelen op de fiets. Relaxed rijden en goed kijken wat de locals doen.

PS we hebben het hier over de scooter, maar houdt er rekening mee dat zo’n Honda Wave 110cc een motorscooter is!

1 like

Update: met een Wave schakel je met de pedalen bij je linkervoet. Tsja, er zijn zoveel soorten lichtgewicht motors die erg op elkaar lijken.

Sorry bedoelde natuurlijk chaing Mai,wou de moto huren bij Mr Mechanic oftewel Tony’s big bikes aldaar.Heb ondertussen ook al contact gehad met het liam’s suan dok mai guesthouse en ze zeggen dat ik bij hun de auto voor de periode dat we met de moto weg zijn mag laten staan,vriendelijk hé en ze hebben snel teruggemaild,kent iemand hun?Nog een vraagje ,we landen in Bkk,daar willen we 2 overnachtingen in doen of 3 en de belangrijke(toeristische) trekpleisters doen.(suggestie hotel??)daarna de huurauto(denk de goedkoopste toyota vigo)ophalen aan de vlieghaven,nu denk ik dat het beste is om vanuit de vlieghaven te vertrekken met de auto om niet in bangkok zelf te moeten rijden.We gaan vandaaruit naar Kancanaburi(river kwai) via de mea klong spoorweg-markt en een floating-markt,heeft iemand ervaring of dit de betere oplossing is?dan gaat het verder richting Mae-sot langs de grens met birma tot in mae sariang waar we afdraaien naar Chang mai,hier bezoeken we de stad en pikken de moto op voor een rit naar Doi inthanon,mae hong son,Pai,Mae teng,Fang,Tha ton,dan moto al het lukt op een longtail op de rivier kok naar Chang rai,dan Mae sai,langs de Mekong en terug naar Chang rai(we nemen de route’s van de GT-rider maps)Dan nog een of twee dagen in het Guesthouse en dan terug naar het zuiden viea het elephant conservation center,Sukhotai,pitsanulok,Ayutthaya ,dan zouden we als het nog lukt enkele dagen naar Ko Chang willen rijden(kunnen we met de auto op de ferry) of is het beter de auto terug af te leveren en aan de luchthaven een minibus pakken of zo.Ik weet het het zijn heel wat vraagjes,en misschien ook wat veel op het programma,we hebben 4 weken.Graag jullie mening…(dat van die longtail op river kok heb ik van de site van ‘Carlo branders’)

Beste Mariel, zoals Axelfoley al aangeeft bedoel ik idd enige ervaring met het rijden in de heuvels, maar ook het rijden met een motoscooter/motor in het algemeen (maar dat heb je dus blijkbaar al :slight_smile: ). En over die Honda wave: is idd een semi-automatic (hoef je niet te ontkoppelen om te schakelen). Kleine motoscooter, maar heel degelijk, ik ben er half Laos mee doorgekomen :wink:

1 like