(origineel bericht op be-more.nl)
School
De kinderen staan vanaf vier uur op om de schoolbus van zes uur te kunnen halen. Ze staan zo vroeg op omdat er op de farm 1 douche, 1 wc en 1 badkuip is. En heb jij wel eens badkamer met 30 mensen moeten delen?
Als ze de schoolbus missen, moeten ze gebracht worden door Don. Of lopen. Maar dat is wel 12 kilometer lopen. Tot gisteren was er trouwens helemaal geen schoolbus en bracht Don ze inderdaad elke dag. Het kostte hem 120 euro benzine per maand, alleen al om de kinderen elke dag weg te brengen.
Om half vier komen de kinderen terug van school. De eersten die zich omgekleed hebben, schooluniformen uit, andere kleren aan, komen ons bij ons huis halen. Want dan is het tijd om huiswerk te maken.
Dat huiswerk is nog een hele klus. Als je in een klas zit met vijftig anderen, krijg je niet zoveel aandacht. En dat betekent dat er nog heel veel bij te spijkeren valt. Dat bijspijkeren is onze taak. Michelle is goed in wiskunde, ik neem de engelse les voor mijn rekening.
Het is grappig om te merken hoe na een week sommige kinderen al meer hun best doen om engels te leren spreken. Ze durven het beter.
Vanmiddag heb ik een oude tv-gids doorgebladerd met een van de jongens. We kwamen Messi tegen (voetballer) en dat maakte bij hem de tong los. Een andere jongen ontdekte een boek over het weer en hij vertelde me over de klimaatveranderingen in gebroken engels.
Over dat klimaat gesproken: het was hier vandaag minstens 36 graden. Eigenlijk te warm. Maar zo’n mooie dag levert wel op de avond een prachtige sterrenhemel op. En jullie weten wat ik mezelf beloofd heb bij een mooie sterrenhemel.
Juist. Tonight is the night!