Ik heb onderstaande planning gemaakt voor mijn Zuid - Amerika reis van 10 weken dit jaar
Ben benieuwd of er nog mensen suggesties, tips of opmerkingen hebben , en is dit haalbaar ?
Ik weet dat het allemaal vrij krap is maar wil zoveel mogelijk highlights zien.
Ecuador dgn
Quito 3 aankomst 3 oktober
Otovalo 1
Quito 1
Cotopaxi 1
Laguna Quilotoa 2 dagen tour Cotopaxi/Laguna Quilotoa
Banos 2
Riobamba 1
Cuenca 2
Guayaquil 1
Montanita 2
Guayaquil vliegen naar Lima
Peru dgn
Lima 2 vliegen naar Cusco
Cusco 2
4 4 dagen Inca trail
Machu Picchu
Cusco 1 vliegen naarArequipa
Arequipa 2
Colca Canyon 2 2 dagen tour Colca Canyon
Arequipa 1
Puno 1
Uros eiland 2 2 dagen eiland tour
Puno
Bolivia dgn
La Paz 2
Potosi 2
Sucre 2
Uyuni 3 3/4 dagen zoutvlakte tour
Chili dgn
San Pedro 5
Argentinie dgn
Salta 5 vliegen naar Iguazu
Iguazu 2 vliegen naar Cordoba
Cordoba 4 vliegen naar BA
BA 4 vliegen naar Calafate
Calafate 4 vliegen naar Bariloche
Bariloche 4 vliegen naar BA
BA 4 vertrek op 09 december
In Ecuador ben ik zelf niet geweest, maar ik zou ook wat ruimte laten om een andere weg te volgen, dan dat je heel gehaast zoveel mogelijk in 10 weken stopt…ook omdat je veel gebieden op hoogte gaat bezoeken, waar je beter even kunt blijven om goed aan de hoogte te wennen. Misschien in Ecuador bijv 2 of 3 plaatsen schrappen om meer en iets langer van andere mooie plaatsen te genieten? Je moet ook rekening houden met vervoer…soms gaan bussen op ongunstige tijden en/of maar enkele keren in de week.
Ik heb wel tips betreft de plaatsen waar je bv. wat langer of korter zou kunnen blijven. Hangt ook helemaal af van wat je wilt gaan doen, maar bijvoorbeeld in Calafate hoef je niet zozeer 4 dagen te zijn. Perito Moreno kun je in één dag zien (ook als je een trek over de gletsjer doet en bv. een boottocht) en in Calafate zelf heb je nog een meer met flamingo’s, maar verder is daar niet bijster veel te doen. Iguazu is te doen in 2 dagen, dan zou je zelfs ook nog de Braziliaanse kant kunnen bezoeken van de Falls (wordt wel misschien krap met alles regelen ook en ook lekker om een dagje rust te hebben, dus dan zou 3 misschien beter zijn).
San Pedro is bijvoorbeeld ook prima in 3 dagen te zien ipv 5. Je kunt dan alsnog aardig wat activiteiten doen (sterren kijken, Moon Valley, geisers etc.) en het dorpje zelf is piepklein en heb je zo gezien.
Betreft Peru moet ik zeggen dat ik Lima, Cuzco, Machu Picchu en Arequipa in dezelfde korte tijd gedaan heb ivm tijdgebrek en het zeker te doen is, maar bijv Arequipa is echt mooi en ook leuk om nog een dag langer te blijven. En idd voor en na de Inca trail een dag rust pakken is ook geen slecht plan.
Bolivia zou ik wel iets meer tijd voor uittrekken…dit land is echt mooi en je moet ook rekening mee houden dat je soms overdag een bus moet pakken (al gaan ze vaak 's nachts, niet altijd).
Verder raad ik je aan niet té veel vast te pinnen aan een van tevoren opgesteld plan, juist het ‘op de bonnefooi’-idee is mooi tijdens het reizen. Onderweg hoor je ook weer over nieuwe dingen en het is leuk als je de ruimte hebt om ineens van koers te veranderen. Daarnaast altijd goed om wat dagen ‘speling’ te hebben voor bv wegblokkades, demonstraties etc., want die kom je daar nog weleens tegen
Heel veel plezier alvast, het zijn stuk voor stuk prachtige en te gekke landen!
De tips van KirZa zijn handig inderdaad. Ik word zelf overigens een beetje duizelig als ik zie wat je allemaal wilt doen in 10 weken, maar goed, ieder zijn manier van rondreizen natuurlijk…
Qua Argentinië: ook hier wil je redelijk veel bezoeken in 4 weken, dan ben je bijna verplicht alles vliegend te doen. Dit is niet de goedkoopste manier van reizen, maar als je afstanden wilt overbruggen is dat noodzakelijk.
De tijd die je in de diverse plekken wil doorbrengen is OK, houd er rekening mee dat je in november in Patagonië middenin het hoogseizoen terecht komt, het is goed om de accommodaties van te voren vast te leggen.