São Vicente en Mindelo (+foto's)

Het eiland Sao Vicente en de belangrijkste stad Mindelo

São Vicento wordt door veel toeristen enkel bezocht omdat in Mindelo de boot naar het groene eiland Santo Antão vertrekt.

Je kan dit eiland bereiken met een vlucht vanaf Sal, Santiago, São Nicolau en Fogo en er is een bootverbinding naar Santo Antão.

Mindelo is een levendige stad, ook bekend voor z’n muziek en dat is te merken. In vele bars en restaurantjes spelen er muzikanten. Ook de twee grootste festivals van Kaapverdië zijn hier: Carnaval (een miniatuur Rio-versie) en het beach music festival (Augustus)

Van overal op het eiland São Vicente kan je de top van Monte Verde zien. Op een heldere dag is het ook een aanrader om naar de top te rijden of wandelen.

Er zijn enkele mooie stranden, zoals Baia das Gatas en het strand van São Pedro

Mindelo vond ik wel een aangename stad. We logeerden in Hotel Jenny. De kamer had een prachtig balkon met zicht op de haven en de stad.
Ik zou geen week op São Vicente willen blijven, want zoveel mogelijkheden zijn er niet, maar een paar dagen vond ik toch aangenaam.

Op een avond speelde er een groepje prachtige muziek in het restaurant. Na een geslaagde maaltijd op het balkon met uitzicht over de stad konden we genieten van mooie muziek. Het was onze laatste avond in Mindelo, maar het was er één om nooit te vergeten.

Toen we een taxi namen naar het strand van São Pedro, bracht de chauffeur ons naar de uiterst rechtste kant van het strand. We begrepen niet goed waarom. Tot hij ons duidelijk maakte dat we rond de rots moesten lopen, dus met onze voeten even door het water. En daarachter lag een klein strandje, prachtig gewoon. Dit hadden we nooit zelf gevonden, als de chauffeur het ons niet gezegd had.

Ja ons hebben ze op Boa Vista ook verteld dat Sao Vincente zo de moeite moet zijn! Enkel moeilijker te bereiken.

Ik vond Sao Vicente “niet echt” de moeite, heel dor en weinig bezienswaardigheden. We deden een toer rond het eiland, zoals we voordien in Santiago en Fogo al hadden gedaan, maar we vonden de “Baia das gatas” eigenlijk niet speciaal. We aten er wel lekker in het linkse restaurant (van de twee). Mindelo is dan weer de meest Europese der Kaapverdische steden: altijd iets te doen en je kan er toch al een dik uur rondwandelen! Wij gingen naar het strand Laginha, een beetje verder, ten noorden van Mindelo (maar wel op wandelafstand) : supermooi water, proper strand, leuke beachbar! Na Santiago, Fogo, Sao Vicente en Boavista bezocht te hebben, vonden we Laginha het mooiste strand! Je kon er ook zonder problemen en gevaar op je leven, zwemmen.