sao luis- Lençóis Maranhenses Of OLINDA en Recife

Hallo allemaal!

Wij gaan een reis van 4weken door noord-oost brazilie maken.
Nu is de planning
-Salvador 4 dagen
-Morro de sao paulo 3dagen
-Chapada diamantina Lencois-Cachoeira 6dagen
-sao luis- Lençóis Maranhenses Of OLINDA en Recife 4dagen
-Natal Fernando de Noronha 3dagen
-Amazone 6dagen
-Pipa 5dagen

We twijfelen tussen Sao luis-Lenciois Maranheneses of OLINDA/Recife

Heeft iemand tips!

Cees / Reijsigher die woont in São Luis en kan je daar vast op weg helpen met ideeën of tips !

Groet uit Salvador

IX

Oeiii lastig.

Eerlijk gezegd vond ik Lençois Maranhences een klein beetje tegenvallen nadat ik eerder al in Chapada Diamantina was geweest. Het is wel mooi hoor, die duinen en meertjes (als je geluk hebt dat er water in staat). Misschien vond ik het ook gewoon wat te heet. :slight_smile: Maar de Chapada Diamantina was veel diverser en afwisselender, en kleurrijker.
Sao Luis vond ik ook een wat ‘lastige’ stad… het voelde wat onveiliger 's avonds op straat als vrouw alleen, dan bijvoorbeeld in het stadje Lençois (bij Chapada Diamantina). Overdag was het wel leuk hoor. Maar ook was het winkelpersoneel daar ontzettend irritant, je kon in geen enkele winkel gewoon even wat t-shirtjes of slippers bekijken zonder meteen een verkoper op je nek te hebben die je niet meer met rust liet. (Misschien helpt het als je geen Portugees spreekt, en dat ze dan misschien wel opgeven?) In andere plaatsen had ik daar veel minder last van.
Wel heeft Sao Luis veel mooie Portugese tegels aan de muren, en de verloederde staat van veel gebouwen heeft ook wel iets moois. Het Centro Cultural is wel een interessant museumpje. Ook is het geschikt als je van reggae houdt.

Olinda en Recife heb ik alleen meegemaakt tijdens carnaval, dus ik denk dat ik niet zo goed weet hoe de sfeer daar is buiten die drukte om. Olinda vond ik wel een mooi gemoedelijk dorp met aardige mensen. Het strand daar bij het dorp is vies, je moet dan iets verder gaan. Recife vond ik nogal ruig en gevaarlijk aanvoelen, maar dat kan ook komen doordat ik er dus was met carnaval en er heel veel jonge mannen dronken waren, en er ook mensen waren overleden in de drukte / vechtpartijen. Het schijnt wel een goeie stad te zijn om uit te gaan.
Maar wederom, het dorp Lencois bij de Chapada Diamantina vond ik eigenlijk leuker dan Olinda dus ik weet niet of het al de moeite waard is om daar speciaal naartoe te reizen… maar het is wel leuk hoor!

Zelf vond ik Joao Pessoa wel een heel prettig strandplaatsje, bijna alleen maar Brazilianen en heel gemoedelijk. In het centrum zijn ook wat musea en kathedralen te bezichtigen.

Fernando de Noronha vond ik gaaf, vooral onder water. Als je wilt zwemmen met de zeeschildpadden bij Baia do Sueste, raad ik je aan om de eerste keer een gids te huren, want ze zijn vrij moeilijk te vinden in het troebele water (ik zag ze pas nadat de gids ze aanwees!) en ze zitten best ver uit de kust op een specifieke plek bij wat rotsen. Dus zorg ook dat je niet met een lege maag gaat zwemmen want het is best vermoeiend als je nog die kilometer terug moet daarna, met je snorkelmasker en al.
Bij het lege maar heerlijke Praia do Leao kun je bij dat mini-eilandje prachtig snorkelen… prachtige vissen, kreeften, roggen, zee-egels…
's Avonds is het leuk bij Praia do Conceicao, met beach boys & girls, muziek, cocktails. Dat is op loopafstand van Villa dos Remedios; dat is ook wel een handig plaatsje om te verblijven want daar komt de (enige) bus langs, en zijn wat restaurantjes en winkeltjes, een klein kerkje, het haventje, en Noronha Divers waar je allerlei tourtjes kunt boeken, ook een gids voor zwemmen met de schildpadden, of een boottrip langs dolfijnen (je mag in Brazilië niet met dolfijnen zwemmen want het zijn beschermde wilde dieren)…
In Villa dos Remedios hebben ze bij een klein cafeetje heel lekkere tapioca, dat is een soort droge pannenkoek van tapioca-meel, je kunt het bijvoorbeeld eten met kaas of met chocoladesaus. Tapioca-ijs is ook wel lekker! :slight_smile:
Het eiland is wel 50% duurder dan het vasteland (wat ook al niet goedkoop is, behalve dan het eten).

In Noord-Oost Brazilië vond ik behalve de Chapada Diamantina, vooral het Sete Cidades national park heel tof, met allemaal bizarre rotsen en een soort hamster-achtige beestjes die daar rondscharrelen (en veel steekvliegen, dus DEET smeren!), maar dat is wel moeilijk te bereiken. Je moet dan flinke einden met de bus.
Ik verbleef in het dorp Piripiri waar volgens mij amper ooit een toerist komt, gezien aan de reacties van de mensen. :slight_smile: Om van daaruit in het park te komen kon ik heen met een bus, maar terug moest ik uren wachten op de bus terug, maar kon ik gelukkig een lift krijgen.
Bij het park zelf kon ik voor weinig geld een vrouwelijke gids en een fiets huren om het park te bezichtigen met alle uitleg erbij.

*Sete Cidades NP

*Sete Cidades NP

Sete Cidades NP
Hier vind je al mijn Brazilië-foto’s van Salvador, Chapada Diamantina NP, Lencois, Olinda, Recife, Fernando de Noronha, Joao Pessoa, Sousa, Piripiri, Sete Cidades NP, Sao Luis, Lencois Maranhences, Brasilia, Rio Branco.

En op mijn website vind je ook wat filmpjes (o.a. van de beach boys & girls en het sfeertje op Praia do Conceicao op Fernando de Noronha) onder Travel > Brazil 2006.

Jullie schema ziet er verder leuk uit trouwens. En ik hoor van veel mensen dat Praia da Pipa heel leuk is, dus goeie afsluiter lijkt me.
Ik weet niet wat jullie bedoelen met / verwachten van ‘Amazone’… een tocht met de boot over de rivier? Of een jungle-tour vanuit bv. Manaus (waar je dan heen vliegt?)?
Je zou eventueel kunnen overwegen om in plaats van het Amazonegebied, de Pantanal te bezoeken. Schijnt een heel mooi natuurgebied te zijn met meer kans om dieren te zien. Maar is wel uit de richting…

Ik weet niet wanneer jullie gaan en of je de taal wilt leren (en of je daar nog tijd voor hebt), maar dat maakt wel het reizen veel makkelijker en leuker. Brazilianen zijn ontzettende kletskousen, juist met vreemdelingen, dus dat is heel gezellig, maar ze spreken nauwelijks / geen Engels!

Boa viagem!