Samaria kloof voor mensen met een mindere conditie...

Goedendag,

Dit jaar gaan wij (mijn gezin en mijn moeder) voor de eerste keer op vakantie naar Kreta.Graag willen wij een dag naar de Samaria kloof.
Alleen mijn moeder heeft astma, en voor haar is het onmogelijk om 18 km. door die hitte lopen.

Zijn er nog andere mogelijkheden of vervoersmiddellen om door de Samaria kloof te gaan b.v ezels of te bezoeken???

Alvast bedankt voor een antwoord!

Hallo

het is voor mij al een poos terug dat ik dat gelopen heb, namelijk 1999
Er liepen toen wel mensen mee die het niet meer kon lopen.
Maar die mensen moesten wel goede schoeisel aan hebben, want liep je op je slippertjes en je kon het niet lopen. Dan had je pech.
Tenminste dat was bij ons in de groep het geval.
Maar goed als je uitleg over de asmatische probelemen dan is er vast een ezel beschikbaar.
Heel veel plezier.
het is erg leuk om te ervaren!
en wij werden al erg vroeg opgehaald al om 5:00.

Groetjes

Heb hem ook gelopen in 1995;je moet echt in goede conditie zijn,pet op,voldoende water bij je,makkelijke kleding,goed ingesmeerd.

Inderdaad Jaq,vroeg erin,vermijd je de eerste hitte.

En aan het eind dat heerlijke koele pilsje terwijl je de schoenen uit doet en je opgezwollen voeten slinken…

Ik zou het mensen die astma hebben afraden;te zwaar…of je nu op een ezel zit of niet,de hitte is de grootste boosdoener,maar ligt ook om welke tijd van het jaar je gaat.

Ik heb in 2005 de Samaria kloof gelopen en het is prachtig maar ik zou ook mensen met astma afraden het is echt heel heet als je daar loopt en er is weinig schaduw. En het is goed opletten waar je loopt want je loopt echt over los zittende stenen. Die dag dat ik ging zijn er menig een onderuit gegaan dus het is wel een inspanning.

bedankt voor de reakties!..**maar kan je bijvoorbeeld een ezel te huren om door de pas tegaan?..**lopend is te zwaar, maar op een ezel of ander vervoersmiddel is te doen.

IK weet het niet zeker maar volgens mij was er wel een mogelijkheid maar dat zou je moeten navragen als je er bent

waarom neem je niet die kleinere kloof???ik weet dat er nog een is en die 0ok erg mooi is.ik weet alleen even niet meer die naam!
of waarom loop je hem niet een klein stukje?dat hebben wij namelijk gedaan.

Ja een goed alternatief is de Imbros kloof en die is ook echt schitterend. De kloof is op sommige stukken nog smaller en indrukwekkender dan de Samaria.

Je kunt de Samariakloof ook de “lazy way” doen. Je huurt een auto en gaat dan naar Chora Sfakion waar je de boot naar Agia Roumeli (= eindpunt Samariakloof) neemt om 10.30 uur. Je kunt dan de kloof vanaf het eindpunt inlopen tot de “ijzeren poort”, het gedeelte waar de kloof op z’n smalst is. Dit is zo’n 5 km, wel over keien lopen dus goede wandelschoenen met profielzool zijn wel een vereiste. Daarna loop je weer terug en neem je om 15.45 uur de boot terug naar Chora Sfakion.
Anders inderdaad een andere, korte kloof. Maar ik vraag me af of dit soort inspanningen zowieso wel geschikt zijn voor iemand met astma.
Enne: die ezels in de kloof gebruikt men alleen als je onverhoopt je voet verstuikt en niet meer kan lopen. Ze brengen je dan terug naar de ingang van de kloof.

Ik dacht dat er een mogelijkheid was om met een ezel door te gaan, maar ik weet het ook niet meer zeker. Sowieso lijkt het me niet echt gemakkelijk, aangezien er veel losliggende keien zijn.

Ik ben hier ook geweest in 2005 en persoonlijk vond ik het goed te doen, maar ik had dan ook een goede conditie. Het is wel noodzakelijk, om een goed beschermd te zijn tegen de zon, want die kan daar bijzonder fel schijnen. Een pet is dus noodzaak!

Ook zou ik minstens 1,5 liter water meenemen.