Salta - Purmamarca

Hallo!

Nog steeds zijn mijn vriend en ik druk bezig met voorbereidingen voor onze reis naar Argentinië in november/december… In Salta willen wij een auto huren, waarmee we de omgeving rond Salta willen verkennen en vervolgens af willen zakken naar Mendoza.
Graag zouden we vanuit Salta een dag naar Purmamarca gaan, via de Ruta 9. Moet een hele mooie route zijn, door bergachtig gebied. Heeft iemand enig idee hoe lang het ongeveer rijden is naar Purmamarca en of het te doen is om heen en terug te rijden in een dag? Purmamarca zelf is klein, daar zullen we naar verwachting weinig tijd besteden.
Verder ben ik benieuwd wat de staat van de ruta 40 is tussen Salta en Mendoza. Ons plan is om onderweg te overnachten in Cachi, Cafayate, Chilecito (+ extra dag voor PN Talampaya) en San Juan, waarna we doorrijden naar Mendoza. Idee is om onderweg te genieten van de omgeving. Is dit te doen?

Ik hoor het graag! Alvast bedankt voor de reacties!

Groeten,
Corien

Onderstaande geeft je alvast een eerste idee hoeveel tijd de rit ‘non-stop’ (in normale omstandigheden) in beslag neemt.
http://ar.lasdistancias.com/distancia-de-salta-a-purmamarca

Bedankt! Deze site kende ik niet.

Groeten,
Corien

Hola Corien,

Ik denk dat je tussen Salta en Purmamarca er zo´n 3 uur over doet (oneway), dat is dus met fotostops inbegrepen…
Hier zeggen afstanden niet zoveel ( hoewel het een goede link is hierboven) omdat er zat stukken zijn,
waar je maar 30 km/uur kunt rijden… Als je ook die dag de Salinas Grandes wilt bezoeken moet je er nog zo´n 3 1/2 uur
bij optellen (1 1/2 omhoog en ook weer 1 1/2 omlaag en misschien blijf je er een half uurtje tot een uur op de zoutvlaktes).
De weg ernaar toe is spectaculair erg kleurijk, en je gaat naar een hoogte van 4200 m (purmamarca ligt op 2200m), dus in 1 1/2 klim je 2 km!! Maar nogmaals ontzettend mooi om te doen…
Neem voldoende water en snacks mee als je naar de Salinas gaat want vanaf Purmamarca kom je geen kiosko meer tegen om wat te kopen… (zorg dat je ook genoeg benzine in je auto hebt)
Je kunt ook om de berg met de 7 kleuren heenlopen (1 uur) als je even de benen wilt strekken…
Het is te doen op 1 dag heen en weer …zekers (er worden ook veel dagtochten aangeboden daarheen).Het wordt wel een lange dag maar TOP… En die dag is alles geasfalteerd.

Nog even wat tijden bij benadering hier in de omgeving en dus met stops onderweg:
Salta - Cachi : 4 1/2 uur (80% geasfalteerd)
Cachi - Cafayate 7 uur (90% ripio - dus niet geasfalteerd -)
Cafayate - Salta 4 1/2 uur (100% geasfalteerd)

Voor de rest kan ik je niet veel info geven over de rest naar Mendoza , maar hoor over het algemeen dat het goed te doen is…

Hoop dat je hier wat aan hebt, veel plezier met de voorbereiding!!

Saludos

Alex y Rijkje
B&B Casa Hernandez
www.lacasahernandez.com.ar
San Lorenzo (Salta)

De weg via “La Cornisa” naar Purmamarca is inderdaad geweldig. Maar waarom op 1 dag heen en terug? Het gebied bij Purmamarca, Tilcara en ook Humahuaca is wat mij betreft echt het mooiste en meest spectaculaire deel van het noordwesten. Onze klanten brengen vaak 3 nachten in Salta/San Lorenzo (hola Alex y Rijk!) door, doen dan eventueel nog de Valles de Calchaquiés via Cachi en Cafayate en blijven dan nog 3 nachten in Tilcara. Ik zou er zeker de tijd voor nemen in ieder geval.

Zelf gebruik ik deze routeplanner over het algemeen: Ruta desde Salta a Purmamarca - Rutas Argentinas - Ruta0

Met de auto naar Mendoza kan, is wel erg lang en het middenstuk niet bijzonder interessant. Wel allemaal geasfalteerd en sommige stukken zijn uren lang rechtdoor rijden zonder maar een bocht tegen te komen. Het is er ook lekker warm over het algemeen, dus airco is zeer zeker aan te raden. Hou ook rekening met hele hoge drop-off kosten! Over het algemeen raad ik aan om in Salta een auto te huren, dan met de luxe nachtbus naar Mendoza te gaan en daar ook weer een auto te huren. Ben je goedkoper uit, maar dan mis je natuurlijk wel Talampaya en Ischigualasto (Maanvallei).

Als je eerst een auto huur in Salta en de omgeving dáár verkent, de auto terugbrengt in Salta en vervolgen de nachtbus neemt naar Mendoza, is het zeker de moeite waard in Mendoza ook weer een auto huren om Talampaya en Ischigualasto te doen. Deze constructie wordt veel gedaan door onze klanten, is vanuit Mendoza een rondje van minimaal 3 dagen.

Groet,

Jan

Iedereen bedankt voor de goede en informatieve reacties! We gaan goed nadenken wat we willen, de tips zullen hierbij zeker meegenomen worden. Nogmaals dank!

Groeten,
Corien