salsales, chica's, privé en boze casa-eigen

ik ergens gelezen, in deze forum dat je ook salsalessen kan volgen, de marisuri in havana is precies bekend, wel duur, 10 dollar/uur, als je bekijkt hoeveel de cubanen verdienen op de maand, is er iemand van jullie er geweest? tevereden van? weet iemand anders iets leuks?
ik lees hier en daar iets over de chica’s (hoeren), maar er is eigenlijk niemand die hier dieper op ingaat, wat vragen deze vrouwen eigenlijk?, ga je mee naar mijn kamer?, betaal je mijn drank?, hoeveel zou het eigenlijk kosten indien je met zo’n vrouw moest meegaan, overvallen ze u niet in haar kamer? daar sta je dan in uwe blootte : :oops:
als je een casa huurt, zijn er daar dan regels, of ben je zo vrij als in een hotel?, moet je op een bepaald uur in de casa zijn, apparte ingang?, als je eens salsa gaat dansen en je komt laat thuis en lichtjes in de wind van de rum zeggen ze dan iets?, heeft er iemand als eens een boze casa-eigenaar gezien? hoe heb je hem kwaad gekregen???
ken je iemand die iets meegemaakt heeft?
vrolijke groetjes

Interessante vragen, waarschijnlijk niet zonder reden. 10 dollar voor een uur salsa lessen lijkt misschien duur, het valt opzich wel mee. Een cubaan verdient inderdaad niet veel en het pensioen is ook niet bepaald hoog. Het idee is echter dat een cubaan vrijwel geen geld nodig heeft, ze hebben hun libreta waarmee ze van de overheid hun eten krijgen. Hun vrij besteedbare inkomen krijgen ze in moneda nacional, waar ze op meer plaatsen mee kunnen betalen dan de toeristen.
Toerisme is een belangrijke bron van inkomisten voor Cuba door het embargo van de VS en de instorting van de suikermarkt is het zo’n beetje de enige manier waarmee ze geld kunnen verdienen, de meeste bedrijven, restaurants, hotels en dus ook dansscholen zijn eigendom van de overheid, de toerist betaalt, en de cubaan krijgt zijn/haar standaard salaris.
Overigens zijn er meer plaatsen dan alleen de dansscholen waar je salsa lessen kunt krijgen, spreek je af en toe met cubanen dan is zo’n beetje 1 op de 2 wel een salsa instructeur, dus je hoeft niet eens zo gek ver te zoeken, en je kunt iemand echt een plezier doen door hem/haar in te huren. Soms hebben hotels gratis salsa lessen als vermaak, in Havana zul je dat wellicht minder zien.

De chica’s waar je het over hebt zijn helaas een bijproduct van een economie waarin veel kansarme mensen en jonge dames leven die graag een beter leven willen en daar hun zelfrespect voor inruilen door middel van ordinaire prostitutie. Het is meestal de reden waarom je een jong meisje met een dikke oude europese of noord amerikaanse vent ziet rondlopen. Ze vragen niet veel, sommigen spreken misschien engels, maar niet iedereen behoeft een conversatie. Ze mogen niet mee naar een hotelkamer, cubanen hebben een zeer beperkte mogelijkheid om hotels binnen te komen, tenzij ze een onderonsje hebben met de portier. De oplossing is een casa of de dames weten zelf waarschijnlijk wel ergens een plaats te vinden; meestal ook een casa. In elk gezelschap wordt verwacht dat de buitenlander alles betaalt, entree, drank evt. sigaretten, taxi, de casa en het gezelschap, dat laatste varieert van $20 tot $100 een extratje vinden ze af en toe in een gestolen horloge of mobiele telefoon. Er zijn verschillende websites van noord amerikanen waar ervaringen worden geldeeld en het vriendelijke verzoek niet te veel te betalen en boze mensen die klagen dat europeanen te veel betalen vooral over italianen wordt geklaagd. En het is waar, als er een groepje italiaanse jongens in Cuba verblijft is het meestal maar voor 1 reden.

De casa’s in Cuba moet je je voorstellen als een pension, het is een huis waar mensen vaak een extra kamer of kamers over hebben. Soms hebben ze een apart gebouwtje waar de toeristen verblijven. Meestal maak je gebruik van dezelfde ingang en dezelfde keuken, een badkamer is normaal gesproken prive. Over laat thuis komen zullen ze zich niet druk maken, noch lang uitslapen en drank gebruik. Cubanen feesten zelf graag en lusten ook wel een glaasje, doch zijn er natuurlijk wel huisregels en standaarden van fatsoen. Zo moet je je bijvoorbeeld inschrijven met je handtekening, de eigenaar moet aan kunnen geven wie er verbleef in zijn huis.

Ik heb 1 keer een boze casa eigenaar gezien, een gast had zogezegd zijn vriendin ingeschreven, maar elke dag kwam hij met een andere “vriendin” aanzetten. Dat ging de eigenaar te ver en heeft zijn gast verzocht te vertrekken.

Er is overigens niks mis met het gunnen van cubanen van een avondje uit, ze hebben er zelf vaak het geld niet voor en zouden maar al te graag een keer in een disco dansen. Een fles rum en een fles cola per tafel is niet duur en je krijgt er veel gezelligheid voor terug van man en vrouw, jong en oud.

Geniet van Cuba, maar houd het netjes.

rumba, proficiat, voor je eerlijke en gedurfde uitleg
ik zal eerlijk zijn ik kijk graag naar vrouwen, geld uitgeven aan de dames van plezier doe ik niet, maar voor gezelschap met vrienden of vriendinen wel, als ik door die mensen een fles te betalen, hun en mezelf een leuke avond kan bezorgen zal ik het me niet laten, veel mensen denken ommiddelijk de verkeerde conclusie’s bij mijn vragen, maar als je echt wil weten hoe het er aan toe gaat in cuba, hoort dit er denk ik wel echt bij, want iedereen heeft er blijkbaar last van met die chica’s, van de nederlanders en belgen moeten de amerikanen geen bang hebben, want blijkbaar heeft er niemand ervaring mee met dit onderwerp. salsales ga ik er zeker volgen, ik zal wel zien hoe dat verder verloopt.
respect hebben voor u medemens, cultuur en milieu moet je overal hebben, zowel hier als in het buitenland, maar ja, ofwel ben je goed opgevoed ofwel ni
prettige feesten aan elk cubafan

De mensen iets gunnen in Cuba kan absoluut en je kunt met (beperkte) gulheid veel nieuwe vrienden maken in Cuba. Denk er wel aan dat veel cubanen nog nooit een flesje bronwater hebben gehad, en op die manier zul je ook rekening moeten houden met je gulheid. Er zijn genoeg brutale figuren die maar al te goed weten dat er wat te halen valt bij een toerist.

Zo kan het zijn dat je tijdens het eten in een restaurant wordt aangekeken door een paar vrouwen die graag aan tafel schuiven voor een praatje over Europa. Je kunt ze wat aan bieden, maar in dit soort gevallen kun je beter een portie extra bestellen dan de kaart voor ogen geven, zonder schaamte zullen ze je hele portemonee leeg eten alsof ze in geen weken gegeten hebben.

Een andere favoriete truc is het drinken van een mojito (en daar zijn meer smoezen voor dan dagen in het jaar), je doet er verstandig aan naar een plaats te gaan waar je eerder bent geweest en waar je de prijzen kent. Toeristen naar een dure tent lokken is lucratief en degene die je naar binnen praat kan een aardige premie opstrijken voor een cocktail die het dubbele of drievoudige kost.

Als je naar een club gaat zullen er genoeg dames voor de deur wachten om “entrada me” te roepen. Dat kan, maar hoeft normaal gesproken niet, gedurende de avond worden ze toch wel mondjesmaat binnen gelaten. Maar je doet er beter aan om eerder je vriendenkring uit te zoeken. Goede plaatsen zijn lokale zwembaden, bussen en restaurants. Het beste de mensen waarvan je weet dat ze een baan hebben, het sociale stelsel verplicht de mensen bij te dragen door het middel van werk. Er zijn genoeg mensen die op een andere manier hun inkomsten hebben, probeer ze dus te mijden.
Spaans spreken helpt, om de een of andere reden is iemand die te goed engels spreekt vaak minder goed te vertrouwen, tenzij ze een opleiding hebben, maar daar kun je tijdens een gesprek snel genoeg achter komen.

Houd de regie een beetje zelf in de hand als je op verkenning gaat en laat je niet in de maling nemen. Veel cubanen zijn goede mensen, maar er zitten helaas enkele rotte appels tussen die voor vervelende ervaringen kunnen zorgen.